• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kryp till korset, vilken var din första klocka?

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
min första var en Casio, fick tjata mig till den av min Far. Tror jag var 10 bast och skulle bara ha den!
Hade sett den i skylfönstret på Wallins Ur.
Tror den kostade 995:-
 
Senast ändrad:

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Inte just den här modellen men märket stämmer:
652315916_o.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hittade denna i garderoben för ett tag sedan och det är min första, tror jag.
IMG_2745_232IMG_2745.jpg

IMG_2743_231IMG_2743.jpg


Den nollställde till 1995 när jag bytte batteri. Håller tiden bra gör den också. +5sekunder senaste månaden. Inte helt fel.
 

16610

Patek
2-Faktor
Min första klocka var en casio. Sen köptes en omega seamaster kvarts. Blå. Vill minas att jag gav 8-9 på den tiden helt ny:)
 

jabla

Sarlacc
Min första nya klocka jag haft var konformationsklockan, en Seiko automat från Ur & Pen.

VIo1xqu.jpg


Det är en lånad bild eftersom klockan om den finns kvar är hos mina föräldrar.
Måste ta reda på om den fortvarande existerar.
 

Josef B

Bestraffaren
Har för mig den första jag köpte hette "Myoko" eller nåt? Med månfas. 11-12 bast var jag när jag köpte den, gick för 400-500 kr, ganska mycket pengar för en liten snorvalp.
Min riktiga klocka var en Certina Quartz, klassisk rund kostymur, 1200 kr på NK.
 
Det här är min första klocka.
Fick den av farsan på min 10-årsdag, 1969. Klockan hade farsan använt i många år.
Utan direkt konkurrens av andra klockor satt den dagligen på min handled tills jag var i 30-årsåldern.
Både farsan och jag har varit rädda om den.
Ligger mycket känsla i den här klockan. Vi har varit med om "första gången" tillsammans vad gäller många saker...
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
I mellanstadiet hade jag en digital klocka på armen - troligen någon sorts Casio. Första schweiziska uret var en Tissot jag fick av föräldrarna när jag fyllde 19. Den sumpade jag troligen i Australien ett år senare och hämtade istället ut en Certina DS Podium på försäkringen. Den finns fortfarande kvar men är utlånad till en kompis för att han ska använda den istället för sin förskräckliga Breitling-kopia.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Min första var nog en Enicar med blå urtavla. Nu borttappad men jag spanar...
 

Rber

Audemars
2-Faktor
En svart Gul på velcro såklart!

Borta sedan länge. Bytte sedan upp mig till en Casio som jag hittade i ett par gamla arbetsbyxor för några veckor sedan. Nytt batteri i bara så var det business as usual.
 

Bolio

Panerai
En Citizen som jag som många andra fick av far, 1985 på en Oslo resa. Har den fortfarande kvar och den hängde med länge. Tyvärr hittar jag den inte nu men ska försöka rota fram den och lägga upp en bild.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Fanns antagligen klockor tidigare i mitt liv men jag räknar en camel trophy som min första klocka. Fick den av far när jag var ca 16 år tror jag. Den finns fortfarande kvar.
uqesuqy4.jpg
 
  • Like
Reactions: JDH

Tuff

Panerai
2-Faktor
Gul med Velcro här me vill jag minnas. Sen fick jag en Facit av ngt slag och sen en Seiko.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Någon form av ana-digi Casio som därefter följdes av en G-Shock. Aldrig haft en Gul. o_O
 

oscaroscar

Panerai
ysa6e3eq.jpg

Tjatade hur länge som helst på att få denna, var 6 år. Ville ha en klocka som man kunde vrida på!
Märket är Moretime, från ur och penn!
 
Topp