• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS egna kalender 2015

Onelund

Rolex
Efter lite diskuterande med ledningen på KS så har jag fått tillåtelse att dra igång ett kalenderprojekt. Kravet från ledningen för att få släppa den är att den ska bli "grym som fan" samt att överskottet går till BCF.

Upplägget är som så att ni fotograferar era dinkor i lämpliga miljöer (eller olämpliga ping Nexus) och postar detta i en tråd som kommer senare. När detta är klart låses bildtråden och istället kommer en poll startas där forumet får rösta fram de 12+1 bästa bilderna, en för varje månad samt en för omslag. Tidlinje för detta kommer senare. Men tanken är att ha den klar lagom till jul.

Nästa fas är tillverkandet av en kalender samt försäljning av denna, överskottet kommer gå till Barncancerfonden såklart.

Det jag vill med denna tråd är att göra er uppmärksamma på projektet samt om någon är sugen att hjälpa till med design/layout samt jaga fram det bästa tryckeriet för kalendern är ni välkomna med ideér.

Glada tillrop samt annat tas gärna mot.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Låter grymt! Detta kommer bli kanon! Frågor: Får varje medlem bidraga med hur många bilder som helst? Om svar ja, vid senare omröstning, kan en medlem få med mer än ett bidrag i kalendern? Krav på upplösning? Får bilder vara retuscherade/tillsnyggade eller ska de vinnande bidragen bearbetas på samma vis för att få samma "feeling" rakt igenom hela kalendern?
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
En fråga till! Hur många kalendrar får man max köpa? Kommer dom tryckas upp utefter efterfrågan eller är det först till kvarn?
 

Onelund

Rolex
En fråga till! Hur många kalendrar får man max köpa? Kommer dom tryckas upp utefter efterfrågan eller är det först till kvarn?


Tanken är att vi ska få iväg så många som möjligt med tanke på vart överskottet går, kommer troligtvis lösas genom att vi tar in en beställning från folk så man inte plötsligt sitter här i skogen med 500 osålda kalendrar

Låter grymt! Detta kommer bli kanon! Frågor: Får varje medlem bidraga med hur många bilder som helst? Om svar ja, vid senare omröstning, kan en medlem får med mer än ett bidrag i kalendern? Krav på upplösning? Får bilder vara retuscherade/tillsnyggade eller ska de vinnande bidragen bearbetas på samma vis för att få samma "feeling" rakt igenom hela kalendern?

Återkommer med svar på alla dina frågor när det börjar dra ihop sig för bildtråden.

Men att bilderna måste hålla hyfsat bra teknisk kvalité är vi nog alla överens om. Bilderna får såklart vara retuscherade, ingen bearbetning på de vinnande bilderna är min tanke.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
En bild kan vara grym tagen med mobil också, allt hänger inte på upplösningen :)
Det säger jag inget om. Det är inte kameran, det är fotografen. Helt enig. Men i tryck är det en annan sak. Då börjar både pixelupplösning och optisk upplösning spela roll.
Men det beror ju på på vilken nivå man vill lägga sig. Och vilken storlek kalendern ska ha. :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Sweet

Är inte Rock_N_Ron i tryckerisvängen?

Jo'rå! Men inte riktigt i den delen av tryckerisvängen.

Men jag har kolleger som har färdiga kalenderverktyg där man bara laddar upp sina bilder som trycka på en färdig mall. Enkelt å helt ok kvalitet. Tyvärr inte blankt papper/superkvalitet, men helt ok.

Å vettigt pris.

Annars har ju Önskefoto/Vistaprint å liknande företag samma tjänst. Men roligare att använda nån där man kan diskutera lite innan, tycker jag.

Ansvarig för projektetet får gärna kontakta mig, så förmedlar jag kontakt/hjälper till att förhandla pris!

Kul idé/projekt!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
En fråga till! Hur många kalendrar får man max köpa? Kommer dom tryckas upp utefter efterfrågan eller är det först till kvarn?

Sådana här köra oftast "print on demand" numera, så man trycker upp efter efterfrågan/kundorder.

Men visst; för allra bästa pris så bör man beställa en större upplaga fån början, dock till större risk...
 

Onelund

Rolex
Sådana här köra oftast "print on demand" numera, så man trycker upp efter efterfrågan/kundorder.

Men visst; för allra bästa pris så bör man beställa en större upplaga fån början, dock till större risk...

Inget print on demand, i fotoklubben jag var med i hade jag en bra kontakt med ett tryckeri som kunde göra kalender i mindre upplaga till vettig peng, ska jaga dem efter semestern.
 

Icaras

Rolex
Kanon! Om någon har tid och ork att fixa till bilder så hade det varit grymt. Finns mpnga med både gymma klockor och bilder men saknar kvalitèn som krävs för tryckning.

Donkii jag vill se din Heuer om du har kvar den ;)
 
Topp