• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS Förenade Studenter - En tråd för alla oss som pluggar

willbur

Rolex
2-Faktor
Innan jag såg att du läste i London, tänkte jag fråga om det var fejk-klockor. But I guess not? Jag antar det är mycket internationella studenter? Kan man se någon koppling mellan nationalitet och märke? T.ex. de från mellanöstern gillar AP?

Jag tror det är 120 olika nationaliteter i min skola men mest tyskar, italienare och folk från mellanöstern. Jag tror AP är mer vanligare än rolex för att det är en prisklass upp men också mer "ungdomligt" Inte sett någon Patek, iwc, ingen omega och några brudar med Hublot med helt klart AP och Rolex som gäller här.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag pluggar i Haag och kan rapportera hur det ser ut på klockfronten vid mitt program: Under all kritik.
Tror jag har sett 2-3 personer som har något annat än parfymklockor. Longines, någon liten smäcker Breitling och eventuellt en Submariner (har dock inte kunnat se om det är äkta vara eller något annat krimskrams).
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Pluggar i Motala till Urmakare å IHU Urmakarskolan, klar i Juni -17!
Har väl en variation av klasskompisarnas klockor i skolan, Oris, Rolex, Omega, Longines, Arnold & Son, Sjöö Sandström otroligt gott on renoverade/restaurerade gamla mögeldinkor!
Trevligt med ett bra utbud, men det är väl lite det man förväntar sig av framtida urmakare! :)
 
Baserat på? Smak är högst subjektivt, kan hålla med om att det är ganska tråkig arkitektur generellt i Sverige men det skulle jag säga beror på byggnormer, diverse krav, skönhetsråd osv. Fuskbyggt vet jag inte var du får det ifrån, det är väldigt hög byggstandard i Sverige, men väldigt rationell och industrialiserad.

Däremot kommer mer och mer spännande arkitektur så det rör på sig helt klart. Det som produceras på de svenska lärosätena är lika urflippat som alla andra länders utbildningar så det är inte här problemet ligger i iallafall :)

1) Fulheten: Detta är självklart personligt. Det handlar här främst om hur vi bygger flerfamiljshus, men även villor. Jag tycker det är rätt fult det som byggs i Sverige, jämfört med andra länder.

2) Byggfusk: Googla lite på enstegstätade fasader. Byggbolagen försöker därtill smyga undan sina åtaganden genom processande i domstol samt att de lagt ansvaret för byggena i separata försäkringsbolag som de i värsta fall kan låta gå i konkurs. Inte snyggt!

Huvudproblemet tror jag är att vi i Sverige byråkratiskt bygger "bostäder", inte "hem". Jag har hört en stor byggherre säga att "arkitekterna har vi för att få bygglov, sedan gör vi som vi vill". Jag skulle gärna se att arkitekterna fick mer makt, som de har i andra länder, och att de fokuserade på att skapa hem, inte bostäder.

Dessutom lider arkitektutbildningen lite, enligt min fördom, i Sverige av en vänstervridning, vilket kanske är den enda utbildningen som har det problemet på tekniska högskolor. Detta ledde väl till att arkitektkåren var medverkande till när man byggde miljonprogrammet (om jag inte är helt fel ute), istället för att som man borde varit, protesterat högljutt! Nu talas det om nya "miljonprogram"...
 
Går i 9:an på en skola några mil utanför Stockholm. Jag extrajobbar och sparade ihop till en Tudor Black Bay men det är ganska många i skolan som har fina klockor som deras farsa har betalat. Finns en Rolex Datejust, några Breitling och en Sjöö Sandström bland annat
Imponerande utbud, redan i nian! Handlar det om klassisk "överklassförort" eller mer "medelklass"? Jag skulle gissa på det första? Jag förstår om du inte vill skriva exakt var du bor, men hur skulle du du bedöma stället?

I nian körde jag Certina!
 

marlun

Rolex
Imponerande utbud, redan i nian! Handlar det om klassisk "överklassförort" eller mer "medelklass"? Jag skulle gissa på det första? Jag förstår om du inte vill skriva exakt var du bor, men hur skulle du du bedöma stället?

I nian körde jag Certina!
Första alternativet. Många bortskämda douchebags. Jag bor dock en kvart där ifrån med buss och har inte speciellt "överklassig" familj. Många är schyssta och beter sig som om en vanlig 15-årig gör, men det finns vissa som tror att de är bättre än folk för deras pappa kan köpa dem en klocka för 30 papp
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Pluggar Teknisk Design på Luleå Tekniska Universitet! Det är väl inte jättehög nivå på klockorna generellt, men vi är ju några klocksnackare på LTU som har varit med på flera GTG i Luleå. Bland oss är väl nivån bättre tycker jag! ;)
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Pluggar Teknisk Design på Luleå Tekniska Universitet! Det är väl inte jättehög nivå på klockorna generellt, men vi är ju några klocksnackare på LTU som har varit med på flera GTG i Luleå. Bland oss är väl nivån bättre tycker jag! ;)
Jomenvisst, kom ner till Umeå och visa var skåpet ska stå... ;)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Läser naturvetenskap (3e året) på en skola i Sthlm. Finns lite blandat med klockor i hela klassen - Omega, Tag Heuer och Rolex finns det några av. Min polare sitter nog på värsta samlingen med Hublot, Tudor, Rolex mm. Förutom dessa så är det ganska tomt på handlederna i skolan, vilket man kan förstå, att köpa dyrare klockor om man saknar stabil inkomst som student är ju inte så lätt. Tror inte intresset finns heller för den delen...
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Precis, men då återstår ju frågan om den ska hållas i Umeå, Luleå eller mitt emellan på neutral mark? :)
Går ju ganska bra bussar Luleå-Piteå-Skellefteå-Umeå, var på en GTG i Skellefteå i höstas och åkte buss fram och tillbaka. Alternativt kan vi ju köra där de flesta av oss bor, och så kan man ta in på hotell :)
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Går ju ganska bra bussar Luleå-Piteå-Skellefteå-Umeå, var på en GTG i Skellefteå i höstas och åkte buss fram och tillbaka. Alternativt kan vi ju köra där de flesta av oss bor, och så kan man ta in på hotell :)
Jo precis, det är ju lite det jag också känner med tanke på att CSN inte lämnar så mycket utrymme för allt för mycket resande, så då är det ju fördelaktigt om så få behöver bo på hotell som möjligt :)
 

Depp-Erik

Cartier
Kul tråd!

Ekonomstudent i Lund här. På skolan finns några subar och Omega SMP men mest är det DWs och parfymklockor, en snubbe på LTH hade en Squale som jag fick klämma på och den var riktigt najs. Har en klocksnackare i vänkretsen på skolan, ping @t0mt3far så man kan nörda lite ibland.

Själv har jag en Orient Ray, Seiko SKX, vintage Omega dressare samt ett fickur (vilket används på diverse baler). Tar förhoppningsvis kandidaten i företagsekonomi (Corporate Finance) till sommarn och då känns det som läge att skaffa sig en ny klocka, än så länge oklart vilken men jag börjar luta mot sportkronograf efter att ha varit övertygad om att dykare var the way to go... Omega lockar!
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Kul tråd!

Ekonomstudent i Lund här. På skolan finns några subar och Omega SMP men mest är det DWs och parfymklockor, en snubbe på LTH hade en Squale som jag fick klämma på och den var riktigt najs. Har en klocksnackare i vänkretsen på skolan, ping @t0mt3far så man kan nörda lite ibland.

Själv har jag en Orient Ray, Seiko SKX, vintage Omega dressare samt ett fickur (vilket används på diverse baler). Tar förhoppningsvis kandidaten i företagsekonomi (Corporate Finance) till sommarn och då känns det som läge att skaffa sig en ny klocka, än så länge oklart vilken men jag börjar luta mot sportkronograf efter att ha varit övertygad om att dykare var the way to go... Omega lockar!
Det var mig en trevlig liten samling du har! Gillar skarpt att du använder fickur, det ser man inte så ofta längre, och jag tycker du gör helt rätt i att lockas av Omega! :)
 
Topp