Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

KS Klockförsäkring

Diskussion i 'Diskussion' startad av Philippe Stern, 4 januari 2015.

?

Skulle du vara intresserad av en bra klockförsäkring via KS?

Poll closed 11 januari 2015.
  1. Ja

78,2%
  2. Nej

21,8%
  1. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Kan inte KS "ledning" kontakta försäkringsbolag och upphandla en bra klockförsäkring för KS:are? De kan samtidigt bli sponsor för KS :). En försäkring som täcker belopp överstigande sin hemförsäkring upp till fullvärde. Om vi är en stor skara borde vi får ganska låg premie. Rösta gärna ovan Ja eller Nej om du skulle vara intresserad av detta.

2. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Vi startar ett försäkringsbolag i stället, kan la inte vara så svårt. Det vi behöver är medlemmar. KS, TTT, Watchuseek och TRF så är vi i hamn?

3. alfgren

alfgren Biskop

"Entusiaster" är en av de sämsta grupper som finns att försäkra riskmässigt. Tvärtom vad många tror.

Bramster, yonsson, morrism och 1 annan gillar detta.
  4. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Finns ett samarbete med ett försäkringsbolag och TTT. Sök på det forumet så finner du vad du söker.

Rivalen och jabla gillar detta.
  5. hook

hook I'm user not a dealer!

På vilket sätt skulle något försäkringsbolag vara intresserade av säg 2-4k mer eller mindre dyra klockor?
    De kommer nog garanterat vilja att vi flyttar andra försäkringar och föremål till dem med lägre risk.
    Premierna som idag finns hos de stora är mer eller mindre fördelaktiga beroende på värde på klockan.

Ekmikael och Galaxxy gillar detta.
  6. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Finns ju ganska många försäkringsalternativ för bilentusiaster. Varför inte för klockentusiaster?
    :)

Philippe Stern gillar detta.
  7. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Tyvärr är nog underlaget för litet. Bolagen skulle riskera få s k "moturvalsrisker", d v s endast få de som inte redan ordnat sitt försäkringsskydd via hemförsäkring eller specialförsäkring. Klockmomentet i en hemförsäkring kostar mycket litet, om ens något.

EmmaE och alfgren gillar detta.
  8. andheg

andheg Friends of KS

Ringde mitt försäkringsbolag i veckan (if). Med lite rabatt så skulle en klocka med ett värde av 150 000kr kosta 1300kr/år, 100 000kr hade en premie på 1000kr/helår.
    Kändes helt ok tycker jag. Dom krävde värderingsintyg, cert och kvitto.

Henrik

Karatekid, Wii, Myndigheten och 5 andra gillar detta.
  9. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Låter helt ok i mina öron.

Men innebär det att enbart nya klockor, och inte vintage, kan försäkras? Eller duger ett kvitto på en beggad klocka liksom?

Har dryftat detta med mina försäkringsbolag men aldrig kommit upp i summor som överstiger vad hemförsäkringen täcker hittills.

andheg gillar detta.
  10. andheg

andheg Friends of KS

Det var även begagnade, inga som helst problem.

krämbulle gillar detta.
  11. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Min försäkring täcker värde upp till 100k, och som det ser ut idag, räcker det med råge. Det avser givetvis ett samlat värde. Enstaka värdefulla objekt kan alltid försäkras separat. Beg eller nytt spelar ingen roll så länge ägande kan styrkas.

krämbulle gillar detta.
  12. alfgren

alfgren Biskop

Både ja och nej. Det är specialförsäkringar med oerhört stora begränsningar i hur du får använda bilen. Inte riktigt jämförbart med en klockförsäkring som ska gälla jämt.

Mekmek förklarar problemet.

Mekmek gillar detta.
  13. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Kanske kan vara värt att ringa sitt försäkringsbolag då och inte ta första bästa som jag gjorde med Nautilusen. :)

par och andheg gillar detta.
  14. andheg

andheg Friends of KS

Tänkte på det;)

15. Feskarn

Från:
    Göteborg
    Jag får kolla upp det när jag orkar för nu betalar jag ca 1.117 kr/mån så viss skillnad är det allt. :greedy:

KenKun, Karatekid, Wi och 2 andra gillar detta.
  16. Det viktiga att komma ihåg är att se till att man har ett bortaskydd som täcker värdet av klockan - om man t.ex. får inbrott på hotellrummet utomlands eller blir bestulen på stan. Inte alltid det är samma som i bostaden! Min försäkring har ett bortaskydd på 80tkr :) Kan vara en idé med en värdesaksförsäkring annars :)

Mekmek gillar detta.
  17. andheg

andheg Friends of KS

Det är en extra klocka på ett år;)
    :)

18. Feskarn

Från:
    Göteborg
    Seiko? :stop:

Karatekid, ZQT, kaell och 4 andra gillar detta.
  19. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

GS!

Grafton gillar detta.
  20. MJ24

MJ24 Friends of KS

Har ungenfär samma, men visst är det väl så att det är 80 tkr totalt som täcks?
    D v s har man en dyrare klocka och även blir av med annat vid samma tillfälle är man underförsäkrad.
    Har kollat med mitt försäkringsbolag, men det verkar inte finnas något alternativ hos Folksam.

21. Feskarn

Från:
    Göteborg
    Nä då betalar jag hellre en för hög försäkringspremie. :rolleyes:

Kairo, ZQT och Ninen79 gillar detta.
  22. Helt rätt. Men om du har en separat värdesaksförsäkring så räknas inte den med i de 80tkr, om jag har förstått det rätt :) Har inte superkoll på det tillägget :)

andheg gillar detta.
  23. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Nä, gränsen är en s k sublimit, en bortre gräns för hur hög ersättning (max ersättning) man kan få före avdrag för ålder och bruk m m.
    Har man behov av högre belopp tecknar man till det, alternativt separat försäkring för ett/flera objekt :)

24. andheg

andheg Friends of KS

Ha ha, nääää, med din försäkringspremie snackar vi ju Omega;)

Ekmikael gillar detta.
  25. MJ24

MJ24 Friends of KS

Tillägget jag har är till min hemförsäkring, och enligt Folksam fanns inget annat att tillgå avseende lösöre i form av värdesaker.
    Måste slå en signal till Folksam och höra igen...

EmmaE gillar detta.
  26. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Tror värt att undersöka, att utöka din hemförsäkring med en objektsförsäkring på värdet av klockan, alternativt höja värdet på värdesaker :)

Ekmikael gillar detta.
  27. MJ24

MJ24 Friends of KS

Fick information från Folksam att det inte gick, men måste kolla igen.

28. Ja, ring kundtjänst och säg att du vill veta mer om en separat värdesaksförsäkring :) Om du har ditt försäkringsvillkor (finns på hemsidan) så står det om det där också bland tilläggsförsäkringarna :)

mruhr, Mekmek, andheg och 1 annan gillar detta.
  29. MJ24

MJ24 Friends of KS

Ja, får göra det i morgon.

Mekmek, EmmaE och andheg gillar detta.
  30. Taxman

Taxman Friends of KS

Någon av er som har hemförsäkring i IF som vet vad som täcks där (utan tillägg osv)? Läste något på hemsidan om 30 000 kr utanför bostaden.

Mårtenssons ur Brookfield