• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS Klockförsäkring

Skulle du vara intresserad av en bra klockförsäkring via KS?


  • Totala väljare
    78
  • Enkät stängd .

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Generellt

1) försäkringsbolag är inte jättesugna på yngre män med dyra klockor (hög risk)

2) svårt att locka över kunder med sina befintliga försäkringar för bil, hem, båt, liv/olycksfall hos konkurrenter mot att sänka premien nån hundring per år på en särskild klockförsäkring

3) skilj på förlust i resp. utanför hemmet. Inom hemmet gäller lösöresvärden på en högre nivå (tex 1-2 msek) jämfört mot förlust utanför hemmet, där 30/50/80 ksek gäller på totalt värde av allt du blev av med (olika på olika bolag)

4) special/extraförsäkringar på dyra klockor är bra, täcker förlust utanför hemmet upp till värdet på försäkrat objekt (du slipper gå över gränsen när du blir av med jackan, mobilen, klockan m fler samtidigt). Kostar ca 1-2 tusen per år beroende på försäkringsvärde

5) se till att ha värderingsintyg, kvitto samt foton på dina objekt för ett underlätta bevisning ett objektet har funnits i din ägo samt öka chansen till en bra ersättning (bolaget gör sin värdering med stöd av tex riktlinjer från tex handelskammaren etc - bra att ha vettig värdering från tex AD/Kaplans som motvikt mot nedskrivningsregler)

6) undvik oaktsamt beteende så slipper du använda försäkringen.....
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
LF skulle ha 20 kr för varje tusenlapp försäkrad klocka dvs. 2 000 kr året för en klocka som är värd 100 000 kr om jag minns rätt. Detta var då en separat klockförsäkring vilket inte behövs för klockor med ett värde av 50 000 kr eller mindre om du har drulletillägg.
 

Hugii

Audemars
Jag får kolla upp det när jag orkar för nu betalar jag ca 1.117 kr/mån så viss skillnad är det allt. :greedy:


Vad har du gjort i ditt tidigare liv för att försäkringsbolagen ska se dig som en högrisk :p :) :greedy:
Sj betalar jag 1600:-/år för en hemförsäkring och där ingår smycke till ett värde av 100tkr.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Vad har du gjort i ditt tidigare liv för att försäkringsbolagen ska se dig som en högrisk :p :) :greedy:
Sj betalar jag 1600:-/år för en hemförsäkring och där ingår smycke till ett värde av 100tkr.
Det är väl det helt normala läget. Men Feskarns dinka är ju värde bra mycket mer än så, och då återstår nästan bara objektsförsäkring. Dyrt. En koll med hemförsäkringbolaget kan nog löna sig.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Hade Folksam som täckte upp till 80 utan extraflrsäkring. De gav ett prisförslag på 4000k per år för att försäkra klocka för cirka 150.

Trygg-Hansa försäkrar bara till 50. Och för att teckna extra måste man varit kund i ett år. :facepalm:

Så JA, tecknar gärna en KS framarbetad försäkring.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ringde mitt försäkringsbolag i veckan (if). Med lite rabatt så skulle en klocka med ett värde av 150 000kr kosta 1300kr/år, 100 000kr hade en premie på 1000kr/helår.
Kändes helt ok tycker jag. Dom krävde värderingsintyg, cert och kvitto.

Henrik


Frågade du med dom vad dom säger om en klocka från 1991 respektive 1968 som inte har något cert eller kvitto?

Jag är intresserad då ingen av mina klockor är försäkrade (än).
 

Hugii

Audemars
Får du resa fritt också då?


[emoji12]


Nej...när jag reser så måste min försäkringsrådgivare låsa in den i sitt skrivbord och jag får bara resa med ett foto på det ;)
Lämnar tanterna hemma sitt smycke (oavsett om ringen är värd 500kr eller 50 000kr, så täcker försäkringen det, Right??? )? ;)

Väl för fan inte första bästa, i veckan skulle jag försäkra en bil +300tkr, ringde lite runt, och vissa vilel ha 15´, andra 25´ och en ville ha 50´... men ändå tog Volvia bara 8300... Du har säkert rätt, jag kanske inte får köra ;)
 

Hugii

Audemars
Tjackat Nautilus med ett listpris på 410tkr?
Skippa listpris, försäkringen bryr sig bara om VÄRDET på din Nautilus, (utan att veta vad du har och respekt för dig och din klocka) snabbtitt på chrono24 visar att de börjar dyka upp objekt till ett pris under ett prisbasbelopp :)

Jag äger två bilar, nypris 500´samt 600tkr (ena är -06a den andra -12a) gör det mig till miljoner?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Skippa listpris, försäkringen bryr sig bara om VÄRDET på din Nautilus, (utan att veta vad du har och respekt för dig och din klocka) snabbtitt på chrono24 visar att de börjar dyka upp objekt till ett pris under ett prisbasbelopp :)

Jag äger två bilar, nypris 500´samt 600tkr (ena är -06a den andra -12a) gör det mig till miljoner?


Klockan i mitt fall är försäkrad till fullvärde, alltså vad en ny klocka kostar hos AD så jag tycker att det i sammanhanget är rätt oväsentligt om det går att hitta en billigare på Chrono24. Sedan har självklart alla försäkringsbolag olika villkor och jag kan erkänna att jag inte grottat mig ner i hur villkoren ser ut på den försäkring som jag valde, vilket blev Brookfield som bland annat inriktar sig på att försäkra konst, smycken och klockor. För mer info http:/www.brookfield.se

Edit: Såg nu på Chrono24 att Patek Philippe Nautilus 5990 ligger över listpris. ;)

http://www.chrono24.se/search/index.htm?dosearch=true&query=patek philippe nautilus 5990&searchexplain=1&sortorder=1
 

Mr Chance

Kalmar
Skippa listpris, försäkringen bryr sig bara om VÄRDET på din Nautilus, (utan att veta vad du har och respekt för dig och din klocka) snabbtitt på chrono24 visar att de börjar dyka upp objekt till ett pris under ett prisbasbelopp :)

Jag äger två bilar, nypris 500´samt 600tkr (ena är -06a den andra -12a) gör det mig till miljoner?

När det gäller Patek är nog listpris och VÄRDET ungefär detsamma...
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Om du tappar den i marken går det på hemförsäkringen
Kanske får ångra det en dag men jag vägrar betala höga premier för att skydda mig mot personrån...!

Dock tveksamt om hela värdet täcks genom hemförsäkring. I min hemförsäkring (med drulle) täcks 50 000. Ska väl iof behövas en hel del för att kostnaden för reparation ska överstiga det.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Utanför hemmet brukar en hemförsäkring med drulletillägg täcka upp till 50-100k beroende på bolag, som konkas säger så blir en sakförsäkring den som täcker vid förlust (rån eller om man tappar den sak samma) över detta belopp, skadar man sin klocka så lär det oftast inte kosta mer än vad drulle täcker att reparera. En helt vanlig hemförsäkring utan drulle täcker enbart förlust i hemmet mao inbrott eller rån samt skada som skett i hemmet.

Då jag själv har erfarenhet av detta så brukar bolagen räkna marknadsvärde=nypris på klockor upp till 3 år, annars är det marknadsvärdet som gäller, detta beror helt på märke/modell och kan vara både lägre (tänk random Bratte) och högre (tänk PN Daytona) än nypris. Givetvis är det bästa/enklaste att ha värderingsintyg, helst ej äldre än 3 år, är det äldre kommer bolaget att räkna ner med viss procent per år. Annan bevisning, typ cert, kvitto, foton när man bär klockan eller dyligt funkar också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Pratade med IF för någon månad sedan. Min drulle täcker 50000kr utanför hemmet. Värderingsintyg behövdes inte, men bevis på ägande, exempelvis foton.

Surt dock att ringa och förklara att man blivit rånad på en dyr SEIKO som inte längre produceras och är svår att hitta begagnat.

"Vi har hittat en liknande SEIKO på blocket och den kostar 2500kr." :D
 
P

Philippe Stern

Guest
Snackade med Folksam idag. Att försäkra min PP Aquanaut (168 000 kr) kostar ca 3 500 kr/år. De har en värdesaksförsäkring. Gäller för skada, rån etc. Hemförsäkringen täcker bara upp till 80 000 kr. Går ej försäkra bara "mellanskillnaden" mellan 80 000 kr och 168 000 kr.
 
P

Philippe Stern

Guest
På vilket sätt skulle något försäkringsbolag vara intresserade av säg 2-4k mer eller mindre dyra klockor?
De kommer nog garanterat vilja att vi flyttar andra försäkringar och föremål till dem med lägre risk.
Premierna som idag finns hos de stora är mer eller mindre fördelaktiga beroende på värde på klockan.
Ja, säg det.
 
Topp