Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

KS stora Cognacstråd!

Diskussion i 'Lifestyle' startad av slimjim, 3 december 2014.

1. slimjim
    Trådstartare

slimjim Rösten från Bro

En tråd där vi tipsar varandra och svarar på frågor. Samt recenserar upplevelser kring denna ädla franska dryck.
    Är själv helt ny i "Cognacsvängen" och har inte testat allt för många olika sorter. Men tänkte ändå sparka igång tråden med två tips.

Braastad XO (nr 100)
    349:- / 500ml
    image.jpg

Hine Rare VSOP (nr 10371)
    489:- / 700ml
    image.jpg

Upplever båda dessa som väldigt lena runda och trevliga. Inte alls stickiga och spritiga.
    Vilka tips har ni? Vad dricker ni själva?

2. JEK

JEK Stadsbo

Tycker Grönstedts "billigare/enklare" varianter är fina och mycket prisvärda!

Granger9050, Hmpson och slimjim gillar detta.
  3. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Grönstedts XO eller Extra Prestige måste vara uppe i toppen när det gäller pang för pengen. Om någon har värdiga alternativ i samma prisklass tar jag tacksamt emot tips. Det påminner mig om att min Grönstedts Extra nästan är slut.

4. Sylta

Sylta Bonde

Hennessy duger det åt xzibit så duger det åt mig.
    "I can drink a whole Hennessy fifth, some call that a problem, but I call it a gift!"

davhei gillar detta.
  5. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
  6. MJ24

MJ24 Friends of KS

Hennesy VSOP är god, lite hunungsaktig och rund i smaken.

7. Niclas

Niclas Bonde

Från:
    NVSkåne
    Gillar också Braastad XO skarpt, men hjärtat bultar lite extra för Courvoisier XO.
    Mild, mjuk, ja helt fantastisk. Har polare som är Whiskynördar, men dem dricker gärna av XOn hos mig.
    Dock lite dyr då den brukar kosta en bit över lappen för en 70-ish på flygplatser, MEN har ni vägarna förbi Bordershop kan den fyndas för runt 700 för litern.

Annars gäller Delamain "Pale and dry". Prismässigt någonstans mitt i mellan Braastad och Corvoisier XO

Ingen av dessa är vassa, skarpa eller spritiga.

slimjim gillar detta.
  8. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Imorrn släpps Grönstedts årliga "Noel". Tycker mycket om deras tidigare Noel, det blir en sådan.

9. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare
  10. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Grönstedts får mig att minnas när min tjej och hennes polare delade en sjua på balkongen i somras. Fick dra in dem båda till soffan framåt småtimmarna och sedan dess har dem aldrig varit sig lik.

wayne gillar detta.
  11. Grafton

Grafton Biskop

Jag har faktiskt förärats denna inte bara en utan ett par gånger vid olika högtidliga tillfällen. Det är en fantastisk konjak, utan tvekan den bästa jag smakat. Har din kompis ett konjaksintresse är det en given present om man nu kan ska upp i de summorna. Jag kan ju inte med bibehållet samvete påstå att den är prisvärd, det har jag ett alltför klent smak- och luktsinne för, men den brukar anges som en av världens bästa konjaker. Tror att Röttorp skrev om den i DI för några år sedan, eller om det var Kronstam i DN...

12. Grafton

Grafton Biskop

13. meuller

meuller Bonde

Kan man inte slå ihop denna tråden med whiskey-tråden och göra det till en tråd för Whiskey, congac burboun, lagrad rom etc. så kanske det blir lite med fart i tråden? Bra eller nej? Spencer66 ? daviden ?

14. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Plocka fram alla trådar genom att skriva i dem så slår jag ihop.

15. meuller

meuller Bonde

16. Spencer

17. meuller

meuller Bonde

18. Spencer

CaptainOats, ZQT, Bauuer och 4 andra gillar detta.
  19. Brogren

Brogren Friends of KS

Slå in rom i trådnamnet om du orkar så har vi en till snarlik dryck i samma som man kan ta tips på.

20. meuller

meuller Bonde

Aquaracer2 kom till min undsättning. Sorry att jag var seg och glöm inte att ta blodtrycksmedicinerna ikväll.

Hmpson och Grafton gillar detta.
  21. Spencer

Med den kommentaren får du be någon annan om hjälp.

22. Grafton

Grafton Biskop

Nu är det jul! 20141212_222743.jpg

23. Vincent

Vincent Friends of KS

Från:
    Västkusten
    Hade förväntat mig mer av denna, blev lite besviken :(

almeyero gillar detta.
  24. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Några tips om en schysst brandy? Förhoppningen är att man kan hitta bra flaskor som är goda men billigare då de inte har det premium som cognac ger. Smakat några olika armagnac som var bra men tar ännu hellre tips på mer okända regioner.

25. Hmpson

Hmpson Stadsbo

Nåt blev skumt med min kommentar. Glöm.

26. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det enda av Cognac som jag har är detta...klart så finns det andra godsaker ,som Whisky mm. IMG_0646.JPG

27. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Grafton Hur var 2014 års upplaga av Grönstedts Noël? En liten recension?

28. Grafton

Grafton Biskop

Ledsen för sent svar! Grönstedts Noël höll måttet väl även i år. Det är ju en väldigt "julig" konjak, söt och lättdrucken. Kan med fördel trugas på fruntimmer och andra som inte tror att de gillar konjak. Årets modell var en fruktig historia, lite äppelkaka med kanel och vanilj i tonen, gott! Kan rekommenderas till just detta, eller en hög praliner. Får betraktas som prisvärt och lättbjudet, 400:-. Finns en hel del kvar i landet, tunnsått i huvudstaden men din lokale handlare plockar ju hem på ett par dagar. Blir ju inte sämre till nästa jul!

davhei gillar detta.
  29. almeyero

almeyero Borgare

Från:
    Förorten
    Är tråkigt och säger Hennessy V.S, men den funkar alltid.

30. almeyero

almeyero Borgare

Från:
    Förorten

Håller med faktiskt, tycker den är bra men man förväntar sig mer av den.

Vincent gillar detta.