• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Cognacstråd!

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
En tråd där vi tipsar varandra och svarar på frågor. Samt recenserar upplevelser kring denna ädla franska dryck.
Är själv helt ny i "Cognacsvängen" och har inte testat allt för många olika sorter. Men tänkte ändå sparka igång tråden med två tips.

Braastad XO (nr 100)
349:- / 500ml
image.jpg



Hine Rare VSOP (nr 10371)
489:- / 700ml
image.jpg



Upplever båda dessa som väldigt lena runda och trevliga. Inte alls stickiga och spritiga.
Vilka tips har ni? Vad dricker ni själva?
 

JEK

Cartier
En tråd där vi tipsar varandra och svarar på frågor. Samt recenserar upplevelser kring denna ädla franska dryck.
Är själv helt ny i "Cognacsvängen" och har inte testat allt för många olika sorter. Men tänkte ändå sparka igång tråden med två tips.

Braastad XO (nr 100)
349:- / 500ml
image.jpg



Hine Rare VSOP (nr 10371)
489:- / 700ml
image.jpg



Upplever båda dessa som väldigt lena runda och trevliga. Inte alls stickiga och spritiga.
Vilka tips har ni? Vad dricker ni själva?


Tycker Grönstedts "billigare/enklare" varianter är fina och mycket prisvärda!
 

SJ Smythe

Cartier
Grönstedts XO eller Extra Prestige måste vara uppe i toppen när det gäller pang för pengen. Om någon har värdiga alternativ i samma prisklass tar jag tacksamt emot tips. Det påminner mig om att min Grönstedts Extra nästan är slut.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Hennessy duger det åt xzibit så duger det åt mig.
"I can drink a whole Hennessy fifth, some call that a problem, but I call it a gift!"
 

Niclas

Omega
Gillar också Braastad XO skarpt, men hjärtat bultar lite extra för Courvoisier XO.
Mild, mjuk, ja helt fantastisk. Har polare som är Whiskynördar, men dem dricker gärna av XOn hos mig.
Dock lite dyr då den brukar kosta en bit över lappen för en 70-ish på flygplatser, MEN har ni vägarna förbi Bordershop kan den fyndas för runt 700 för litern.

Annars gäller Delamain "Pale and dry". Prismässigt någonstans mitt i mellan Braastad och Corvoisier XO

Ingen av dessa är vassa, skarpa eller spritiga.





HB_SIA_Delamain.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Grönstedts får mig att minnas när min tjej och hennes polare delade en sjua på balkongen i somras. Fick dra in dem båda till soffan framåt småtimmarna och sedan dess har dem aldrig varit sig lik.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
http://www.systembolaget.se/Sok-dry...elId=322502&varuNr=89666&filters=searchquery,


Någon som provat denna?

Ska ge bort i present till en som uppskattar cognac.

Eller har ni några andra tips när det kommer till top notch?
Jag har faktiskt förärats denna inte bara en utan ett par gånger vid olika högtidliga tillfällen. Det är en fantastisk konjak, utan tvekan den bästa jag smakat. Har din kompis ett konjaksintresse är det en given present om man nu kan ska upp i de summorna. Jag kan ju inte med bibehållet samvete påstå att den är prisvärd, det har jag ett alltför klent smak- och luktsinne för, men den brukar anges som en av världens bästa konjaker. Tror att Röttorp skrev om den i DI för några år sedan, eller om det var Kronstam i DN...
 

meuller

Omega
Kan man inte slå ihop denna tråden med whiskey-tråden och göra det till en tråd för Whiskey, congac burboun, lagrad rom etc. så kanske det blir lite med fart i tråden? Bra eller nej? Spencer66 ? daviden ?
 

SJ Smythe

Cartier
Några tips om en schysst brandy? Förhoppningen är att man kan hitta bra flaskor som är goda men billigare då de inte har det premium som cognac ger. Smakat några olika armagnac som var bra men tar ännu hellre tips på mer okända regioner.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Grafton Hur var 2014 års upplaga av Grönstedts Noël? En liten recension?
Ledsen för sent svar! Grönstedts Noël höll måttet väl även i år. Det är ju en väldigt "julig" konjak, söt och lättdrucken. Kan med fördel trugas på fruntimmer och andra som inte tror att de gillar konjak. Årets modell var en fruktig historia, lite äppelkaka med kanel och vanilj i tonen, gott! Kan rekommenderas till just detta, eller en hög praliner. Får betraktas som prisvärt och lättbjudet, 400:-. Finns en hel del kvar i landet, tunnsått i huvudstaden men din lokale handlare plockar ju hem på ett par dagar. Blir ju inte sämre till nästa jul!
 
Topp