• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kul med klockor

lottlar

Breitling
2-Faktor
Hej!
Jag är ny här och hamnade på forumet genom min pappas ärvda klocksamling som jag suttit och plockat med. Från början var tanken att göra sig av med alla klockor men när jag tittat igenom lådorna har en viss fascination över gamla vintageklockor infunnit sig. Jag tror inte att det döljer sig några dyrgripar i pappas blandade samling men det är mer intresset för olika tiders former och uttryck som intresserar mig. Den här till exempel som bifogas. Vet någon mer om märket och vilken tid det rör sig om? Hittar inte mycket info själv.
Mvh
Lotta
 

Bilagor

  • 20170430_204339.jpg
    20170430_204339.jpg
    98.6 KB · Visningar: 596

nissehult

Patek
2-Faktor
Välkommen. Jag kan inget om märket, men posta frågan i vintage-avdelningen också så får du säkert svar.
 

jabla

Sarlacc
... och lägg gärna upp flera klockor på en gång där så ökar chansen för svar.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul, välkommen hit! :)

Jag har haft en Corect med samma design och har även sett Atlantic på forumet tidigare. Välbyggda klockor med kul tidstypisk 70-talsdesign. Sitter troligtvis ett eta automatverk i din klocka.

Min Corect
Corect 2772 1.jpg
Corect 2772 2.JPG


Och någon annan medlems (kommer inte ihåg vem) Atlantic

poE4Fsg.jpg
 

lottlar

Breitling
2-Faktor
Tack alla! Sporrad att fortsätta r
ota i klockburkarna :)
Förresten... någon nämnde ETA automatverk. Som nybörjare får man ställa alla frågor man vill eller hur? Vad är speciellt med just det verket? Är automatverk eller manuellt att föredra?
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack alla! Sporrad att fortsätta r
ota i klockburkarna :)
Förresten... någon nämnde ETA automatverk. Som nybörjare får man ställa alla frågor man vill eller hur? Vad är speciellt med just det verket? Är automatverk eller manuellt att föredra?
ETA är/var ett företag som tillverkade urverk åt alla möjliga företag. Många ser urverk som som företag själva har tillverkat (in-house) som finare men det är absolut inget fel på eta.
Idag ägs ETA av swatch group och de tillverkar i stort sett bara urverk åt företag inom swatch group koncernen? så som Longines, Tissot, Certina, Hamilton mfl.

Edit: om man föredrar automatiska eller manuella ur beror mest på preferenser, men skulle säga att automatiska generellt nog är populärare, då klockans fjäder dras upp automatiskt vid användning och inte behöver dras upp med kronan varje dag. :)
 

Husse

Patek
ETA är/var ett företag som tillverkade urverk åt alla möjliga företag. Många ser urverk som som företag själva har tillverkat (in-house) som finare men det är absolut inget fel på eta.
Idag ägs ETA av swatch group och de tillverkar i stort sett bara urverk åt företag inom swatch group koncernen? så som Longines, Tissot, Certina, Hamilton mfl.

Edit: om man föredrar automatiska eller manuella ur beror mest på preferenser, men skulle säga att automatiska generellt nog är populärare, då klockans fjäder dras upp automatiskt vid användning och inte behöver dras upp med kronan varje dag. :)
Välskrivet, klockbroder!:)
 

Husse

Patek
Hej!
Jag är ny här och hamnade på forumet genom min pappas ärvda klocksamling som jag suttit och plockat med. Från början var tanken att göra sig av med alla klockor men när jag tittat igenom lådorna har en viss fascination över gamla vintageklockor infunnit sig. Jag tror inte att det döljer sig några dyrgripar i pappas blandade samling men det är mer intresset för olika tiders former och uttryck som intresserar mig. Den här till exempel som bifogas. Vet någon mer om märket och vilken tid det rör sig om? Hittar inte mycket info själv.
Mvh
Lotta
Välkommen hit!:)
 

lottlar

Breitling
2-Faktor
Haha... ledsen att skruva upp förväntningarna. Kanske kulturhistoriska dyrgripar i så fall. Kommer fler ur samlingarna.
Kan inte se några stämplar på tissotklockan. Var brukar de sitta? Baksidan är täckt av en rund typ läderbit. Förmodligen allergiskydd.
 

Martin Lovasz

Audemars
Fontainebleau modellerna från 60-talet är mycket läckra och inte så vanliga här i Sverige, armbandet skall du dock byta till ett bredare.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Haha... ledsen att skruva upp förväntningarna. Kanske kulturhistoriska dyrgripar i så fall. Kommer fler ur samlingarna.
Kan inte se några stämplar på tissotklockan. Var brukar de sitta? Baksidan är täckt av en rund typ läderbit. Förmodligen allergiskydd.
Stämplarna sitter antagligen på insidan av bandhornet eller på insidan av boetten i botten.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Haha... ledsen att skruva upp förväntningarna. Kanske kulturhistoriska dyrgripar i så fall. Kommer fler ur samlingarna.
Kan inte se några stämplar på tissotklockan. Var brukar de sitta? Baksidan är täckt av en rund typ läderbit. Förmodligen allergiskydd.
Stämplarna sitter antagligen på insidan av bandhornet eller på insidan av boetten i botten.
 

Psykel

Patek
Haha... ledsen att skruva upp förväntningarna. Kanske kulturhistoriska dyrgripar i så fall. Kommer fler ur samlingarna.
Kan inte se några stämplar på tissotklockan. Var brukar de sitta? Baksidan är täckt av en rund typ läderbit. Förmodligen allergiskydd.
En första indikation på om det är solitt guld eller guldplätering är om baklocket är i stål. Det är inte jättevanligt att en guldpläterad klocka har ett guldpläterat baklock.
Så: Guldklocka med baklock i stål = nästan garanterat guldpläterad. Guldklocka med guldbaklock = mycket större sannolikhet att det är solitt guld.
Disclaimer: Jag har två stycken gamla Seiko från 60-61 som är gold filled, vilket är en ganska rejäl guldplätering. Dessa två har även gold filled baklock. Så det finns en möjlighet att det inte är solitt, trots baklock i guld.
 

lottlar

Breitling
2-Faktor
Är det Cortebert det står alltså? Måste skaffa lupp o_O Det lilla damuret? De små kanske kan vara guld?
 
Topp