• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kunskapsnivån på KS (fredagspoll)

Hur är kunskapsnivån på KS jämfört med på andra forum?

  • Kunskapsnivån på KS är högre än på andra forum

    Röster: 54 23.8%
  • Kunskapsnivån på KS är lägre än på andra forum

    Röster: 17 7.5%
  • Kunskapsnivån på KS är likvärdig den på andra forum

    Röster: 44 19.4%
  • Ingen aning, jag hänger bara på KS

    Röster: 112 49.3%

  • Totala väljare
    227

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_1737.GIF

Nu när jag dagligen sitter och letar efter kommande releaser (från SEIKO) slår det mig att Kobra Kai verkar ha en väldigt hög kunskapsnivå jämfört med SCWF, WUS och TZUK. Folk "där" skriver ofta knäppa, helt felaktiga saker.

Hur upplever DU är kunskapsnivån på Klocksnack jämfört med kunskapsnivån på andra klockforum?
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skön poll @yonsson! Nja nu hänger förmodligen du och jag på helt olika forum, men jag brukar väl slänga ett getöga på TZUK någon gång ibland, så där kan jag inte riktigt uttala mig om kunskapsnivån kontra den som finns på KS! Är dock inne och läser mer på vintagerolexforum och där tycker jag kunskapsnivån är rätt så hög, eller skulle kanske säga att det finns fler som har väldigt bra/hög kunskap beträffande Rolex än här på KS. Här på KS så är det väl bara Per och någon till som besitter den dära riktiga nördiga nivån som man själv skulle vilja ha!
 

Camo00

Patek
Min uppfattning är att här finns enormt mycket sakkunskap, förderlat på ett stort antal individer! Men jämfört med andra, mer nischade forum, så syns kunskapen kanske inte lika mycket? Inte så många här inne som brinner starkt för att skriva fullständiga guider ner på detaljnivå och sånt?!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min uppfattning är att här finns enormt mycket sakkunskap, förderlat på ett stort antal individer! Men jämfört med andra, mer nischade forum, så syns kunskapen kanske inte lika mycket? Inte så många här inne som brinner starkt för att skriva fullständiga guider ner på detaljnivå och sånt?!
Det stora "bruset" beror nog på att det är så jäkla smidigt att posta på KS, här finns exempelvis extremt mycket bilder om man jämför med andra forum.
 

Nero13

Panerai
Jag tycker att det är otroligt stor kunskap på KS. Finns mycket passion på forumet och många som nördat in sig på olika klockor, stilar och årtal. Tycker personligen att jag bara på de 2 år jag hängt på forumet lärt mig mer än vad jag lärt mig genom google surfande..
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag läser mest vintage delen (även om jag inte postar så mycket där) och där tycker jag det finns väldigt mycket kunskap. I allmänna delen så kan det vara väldigt varierande i nivå men i en del trådar som exempelvis Panerai-tråden finns det mycket kunnande. Sedan får man tänka på att det är över 14000 registrerade på ett svensktalande forum vilket är väldigt mycket så klart det blir en del brus, men å andra sidan därför lifestyle finns så man inte behöver se det värsta.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Svår fråga... det beror på vilka trådar man läser. Jag skulle säga att det finns mycket bra kunskap hos många, men mer åsikter hos fler...
Fördelen här är väl främst att det talas Svenska och det finns referenser till Svenska handlare, klockmodeller osv. Och att det är trevligt folk förstås :D
 

Husse

Patek
Det är en sådan fantastisk bredd på kunskaperna här på KS. Dessutom har det odlats en
"friknyckarkultur"! - De med kunskap sitter inte inne på den utan erbjuder intresserade att ta (knycka) den kunskapen! Det bidrar också till den oftast goda och trevliga tonen här!
Som ny känns det tidigt att man inte behöver 52 Rolex-klockor för att vara välkommen hit!
Själv har jag lärt mig ofantligt mycket här!
Försöker delge av mina kunskaper också! Har pysslat med rengöring och lärt mig hur kemikalier reagerar med olika ytbehandlingar, metaller och fukthinder.
Håller med om det ovan nämda att det är lätt att bifoga bilder.
Den visuella upplevelsen är mycket hög!

Det är också viktigt att när man delar kunskap, känna att den absorberas av forummedlemmarna. Vilket verkligen görs här!
Vill att vi fortsätter vårda denna varma och trevliga tillvaro i ett annars ganska kallt internet!
Mvh JB
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det beror ju helt o hållet på vilken kategori o märke vi talar om liksom. Vi har ju bla en viss undersköterska som förmodligen kan rabbla allt om Omega i sömnen haha.
Men jag iaf, märker att inom vissa märken så ligger vi efter tyvärr (typ de flesta mindre kända märkena).
Paneraitråden håller en bra nivå (det är väl där jag hänger mest nu för tiden) men i början så fick man ju trycka i sej kunskap från andra ställen, något jag fortfarande gör.
Sen handlar det oxå om en viss konservatism där man (vissa) inte vill förnya o förbättra trådar. Något som finns på mer märkesinriktade forum typ paneristi.com. Lite synd faktiskt..
Grejen är ju den att trots att det finns ett gäng med stor kunskap här så kanske inte bredden är tillräcklig...
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det är en sådan fantastisk bredd på kunskaperna här på KS. Dessutom har det odlats en
"friknyckarkultur"! - De med kunskap sitter inte inne på den utan erbjuder intresserade att ta (knycka) den kunskapen! Det bidrar också till den oftast goda och trevliga tonen här!
Som ny känns det tidigt att man inte behöver 52 Rolex-klockor för att vara välkommen hit!
Själv har jag lärt mig ofantligt mycket här!
Försöker delge av mina kunskaper också! Har pysslat med rengöring och lärt mig hur kemikalier reagerar med olika ytbehandlingar, metaller och fukthinder.
Håller med om det ovan nämda att det är lätt att bifoga bilder.
Den visuella upplevelsen är mycket hög!

Det är också viktigt att när man delar kunskap, känna att den absorberas av forummedlemmarna. Vilket verkligen görs här!
Vill att vi fortsätter vårda denna varma och trevliga tillvaro i ett annars ganska kallt internet!
Mvh JB
Just KS-andan är ju god på sina håll o det är just den biten som är bäst faktiskt. Många här har lagt ner tid på att hjälpa mej med diverse info o jag i min tur har hjälpt andra:)
Men oftast syns ju inte sånt då man kör det mesta via pm..
 

Rivalen

Rolex
Jag har alltid fått hjälp här när jag bett om det - i tråd eller PM. Oerhört mycket kunskap och vänlighet. Sedan kanske inte alla hinner skriva alltid - får man ha förståelse för. Läser inte längre så mycket på internationella forum, så jag har ingen säker uppfattning, men när våra kunnigaste har tid att svara så tror jag KS är världsklass.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag har alltid fått hjälp här när jag bett om det - i tråd eller PM. Oerhört mycket kunskap och vänlighet. Sedan kanske inte alla hinner skriva alltid - får man ha förståelse för. Läser inte längre så mycket på internationella forum, så jag har ingen säker uppfattning, men när våra kunnigaste har tid att svara så tror jag KS är världsklass.
Absolut!!
Sen är även vissa extremt kunniga här ruggigt tjuriga o näsvisa oxå;)
 

mouqvist

Rolex
Svårt att bedöma skillnaden mellan KS och andra fora.
Sen kan jag tycka att många har koll på referensnummer och modeller på klockor (främst Rolex) och kan svara på t.ex om en modell har funnits med viss tavla eller vilket år som ett urverk byttes till ett annat. Viss koll på märkenas historia tycker jag finns också.
Men pratar vi teknik på riktigt så är kunskapen mycket låg, endast ett fåtal besitter kompetens.
 

CLT

Rolex
Det finns väldigt många som sitter på kunskap här på KS.

Sen finns det väldigt många som tror sig sitta på kunskap. Stor skillnad.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
De som eventuellt har en åsikt hänger ju bevisligen på de andra forumen och kan mao bidra med likvärdig kunskap.
De på KS som jag upplever är riktigt vassa inom sina områden lär ju ha sina motsvarigheter på andra forum med.

Tror mao det är likvärdigt
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag röstade likvärdig, men det beror ju självklart vad man är intresserad av. Vill du finna info om Bremont och Habring2 fex är det ett måste att söka kunskapen utanför KS. Men dock vill jag påstå att generellt är KS ett mycket kunskapsrikt forum. Jag är avis på er som gottar ner er i ett märke och kan allt. Själv är jag mer dynamisk i min hobby och har lite kunskap om många klockor istället!
 

BoEtt

Rolex
Röstade likvärdigt, söker en hel del info här men även på andra ställen, finns ju dock en del spjutspetsar här allt från ryska klockor till Rolex. Det bästa är dock den goa andan som är här och alla kul kontakter man fått.
Har varit medlem i drygt ett år (ojdå redan) och är inloggad konstant, läser, kollar och ibland skriver eller lägger ut en bild. För att inte tala om olika "happenings" Gtgs, passarounds, Basel gruppköp (Padi).
Ett stort tack till er admins som driver sidan! :happyhappy:
 
Topp