• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvällsreflektion: Framtiden och "de fyra stegen"

Frosse

Cartier
Tänkte reflektera lite över framtiden och vad jag kallar de fyra stegen. Kan bli en lång text, eller en kort, beroende på hur mycket whisky jag får i mig. I dag ackompanjeras mitt författande av en riktigt god Caol Ila.

Hur som...

Har nu hängt här ett par månader och hunnit införskaffa min första klocka, en Certina DS1 Day-Date, en klocka som jag verkligen trivs med och tycker den är såväl estetiskt tilltalande samtidigt som den håller tiden mycket väl. Nu när man börjat reflektera över sin nästa klocka har man ett par kategorier som man är intresserad av; det första är en dykare och det andra en kronograf. Har varit inne på såväl en SMP som dykare och tittat på Longines Master Collection för kronografer och inser snabbt att inköpen måste spridas ut och då bör följa "de fyra stegen".

De fyra stegen

Steg 1: <10K
Här placeras min första klocka (DS1) och är vad jag anser en bra början för någon som precis börjat intressera sig för klockor. Man behöver inte lägga alltför mycket men får samtidigt bra klockor med vettiga urverk.

Steg 2: 11-25K
Här bör således mitt andra inköp hamna och då lutar det åt en kronograf, har försökt hitta något att fastna för men tycker mig ha problem. Visst man kan köra på en Speedmaster och det är väl å andra sidan ett vettigt val men det som ständigt gäckar mig är huruvida man ska köra på nytt eller på beggat. På beggat-fronten hittar man som sagt en Speedmaster men på nytt-fronten är det desto tunnare utbud. Har därför hittat en trevlig Longines, kanske kan vara något tänker jag?
chrono.jpg


Detta inköp lutar åt ett vårnöje och något jag verkligen ser fram emot!

Steg 3: 26-40K
Nu kommer vi till nästa steg och har, som det ser ut, hamnat i ytterligare en högre prisklass. Nu är det dykare som gäller och efter att ha varit inne på en SMP så har jag helt kärat ner mig i en PO 8500 42mm, den verkar ju helt underbar! Ett nypris hos AD är inte aktuellt men en beggad, kanske här på KS, eller Chrono24 är inte omöjligt. Har hittat en helt ny PO för 29K på C24, helt sjukt med tanke på att den retailar för typ 45K här hemma. Vad tycker ni om PO, bra val? Har vi tur kanske jag sitter med en här på armen till nästa höst...
atSCxhi.png


Steg 4: 40K<
Här har vi långt kvar till så hoppar denna i dag...
----------


Vet inte riktigt vad detta blev men lite av en reflektion och framtidsplan från min sida, kan summera det med:
  • Behöver en kronograf för mellan 10-20K, beggad eller ny, tips?
  • Omega PO 8500 42mm, vettigt val?
  • Vad tycker ni om Caol Ila? Dricker den sällan själv men ibland korkas flaskan upp och då smakar den himmel
  • Vad saknar min reflektion?
Over and out :pompus:
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Både Steg 2 och 3 säger jag beggat! Finns ett så otroligt stort utbud och med största sannolikhet får du tillbaka pengarna vilket du aldrig får vid nyköp. Dock när du kommer till steg 4 så skulle jag möjligen där unna mig en ny klocka, bara för känslan med skumpa och hela baletten, det är alltid något speciellt med t.ex. en ny Rolex direkt ur kartong hos AD.

Lycka till!
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag gick direkt på steg 3. Håller med Donkii att köp begagnat för att få mer för pengarna (men var försiktigt så att du inte blir lurad).

Vore kul att köpa nytt någon gång men misstänker att steg 4 blir begagnat för min del också. Daytona någon?

Btw är det verkligen en tam PO och inte än kunglig SUB eller SD du ska ha i framtiden?
 

Bino

Cartier
Vettiga funderingar. Skaffade själv en ny Speedy som första lite dyrare klocka. Du får en ny för strax över 20k och slipper bry dig om skick och service.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gick direkt på steg 3. Håller med Donkii att köp begagnat för att få mer för pengarna (men var försiktigt så att du inte blir lurad).

Vore kul att köpa nytt någon gång men misstänker att steg 4 blir begagnat för min del också. Daytona någon?

Btw är det verkligen en tam PO och inte än kunglig SUB eller SD du ska ha i framtiden?

Håller med dig i det mesta förutom att det inte är ngt "tamt" med PO!! :)
Snarare ngt vilt och vackert!!
 

Frosse

Cartier
Jag gick direkt på steg 3. Håller med Donkii att köp begagnat för att få mer för pengarna (men var försiktigt så att du inte blir lurad).

Vore kul att köpa nytt någon gång men misstänker att steg 4 blir begagnat för min del också. Daytona någon?

Btw är det verkligen en tam PO och inte än kunglig SUB eller SD du ska ha i framtiden?

Tam PO? Nääääää
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Gick själv igenom de stegen.

Började med en helt ny Longines Hydroconquest för 9k.
Köpte sedan en Datejust för 13 eller något.

Därefter en Sub 14060 för 25-30, men sålde snabbt och plockade en vintage 1680 för närmare 40.

Mitt tips är att inte köpa helt nytt om du inte är helt säker på att behålla. Många som gör misstaget att köpa nytt och dyrt, för att sedan förlora pengar när klockintresset och smaken förändras.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag och Donkii hade en liknande diskussion över PM ikväll. Jag menade på att man förr eller senare slutar i vintage träsket, John Goldberger för att att dra det riktigt långt. Om jag ser till det Donkii menar och det vissa säger så finns de ett slutgiltigt 5e steg där du hamnar när du prövat allt och det är i de äldre limiterade klockornas värld. Det rimmar med allt annat som folk samlar på.

Z.D
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Sen finns ju jag, två steg. Utöver de klockor som ligger hemma.

Steg 1: en vardaglig clean för runt 10tkr, exempelvis Rolex Oysterdate Precision

Steg 2: ROLEX GMT MASTER 1675

Gå alltid efter det du vill, strunta i stegen. Kör på det du vill ha, förr eller senare ändrar man sig ändå oftast!
 

Jibe

Cartier
Intressanta tankar! Även om jag fortfarande är i steg 1 :) så är det i de banorna jag planerar att fortsätta med klockintresset. En SMP eller Speedy är fräscha och mycket klocka för pengarna anser jag, och håller med tidigare inlägg om att köpa beggat om man inte planerar att behålla, främst pga att man inte förlorar lika mycket senare när/om man ska sälja.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Finns ingen som ligger på steg 1 eller 2 som idag kommer att köpa en klocka dem kommer att behålla livet ut, därför säger jag beggat för den kommer att flippas då ni blir sugna på att prova så mycket mer som finns där ute än just den klockan ni för stunden landat med.. Sa jag också att jag alltid har rätt? Host..
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Det finns ju trådar som "Tills döden skiljer oss åt", jag har själv svarat på den och står för det jag skrivit. Det man försöker komma fram till, och detta gäller för mycket annat i vårt samhälle, är genvägen till den Graal vi alla eftersöker. Men det folk missar är att den vägen är individuell. Du vandrar den själv och kommer förmodligen komma fram till målet på olika sätt. Som jag ser det, finns det delmål som du når då du hela tiden skapar nya mål och i sökandet efter Graalen missar du det du faktiskt just NU håller på med.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Finns ingen som ligger på steg 1 eller 2 som idag kommer att köpa en klocka dem kommer att behålla livet ut, därför säger jag beggat för den kommer att flippas då ni blir sugna på att prova så mycket mer som finns där ute än just den klockan ni för stunden landat med.. Sa jag också att jag alltid har rätt? Host..


Hur var det ödmukhet stavades?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Både Steg 2 och 3 säger jag beggat! Finns ett så otroligt stort utbud och med största sannolikhet får du tillbaka pengarna vilket du aldrig får vid nyköp. Dock när du kommer till steg 4 så skulle jag möjligen där unna mig en ny klocka, bara för känslan med skumpa och hela baletten, det är alltid något speciellt med t.ex. en ny Rolex direkt ur kartong hos AD.

Lycka till!


Jag håller med här! Eller...

udaha7um.jpg
 

svesam

Rolex
Vet inte riktigt vad detta blev men lite av en reflektion och framtidsplan från min sida, kan summera det med:
  • Behöver en kronograf för mellan 10-20K, beggad eller ny, tips?
  • Omega PO 8500 42mm, vettigt val?
  • Vad tycker ni om Caol Ila? Dricker den sällan själv men ibland korkas flaskan upp och då smakar den himmel
  • Vad saknar min reflektion?
Over and out :pompus:

  • Behöver en kronograf för mellan 10-20K, beggad eller ny, tips?
En sån här borde gå att hitta för ca 20k
VfkaaF4.jpg

(lånad bild)
  • Omega PO 8500 42mm, vettigt val?
Verkligen vettigt :)
  • Vad tycker ni om Caol Ila? Dricker den sällan själv men ibland korkas flaskan upp och då smakar den himmel
Mumsig!
  • Vad saknar min reflektion?
Insikten att det blir sällan som man tänkt sig ;)
//Daniel
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Caol Ila är god, kanske lite söt men lagom rökig. Blir definitivt köpt då och då.

Kör på nästan nytt eller beggat, det funkar bäst i längden, speciellt som Donkii skrev, man hinner faktiskt ändra sig på vägen...
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Beggat först runt 20k, känn efter, sen är det bara och börja klättra på stegen, jag står och väntar på dig lite längre upp så kan vi klättra tillsammans...:)
 
Topp