• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvällsritual för er klocka?

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Inga rutiner här inte. Ibland somnar man med den på, ibland glömmer man den inne i huset (badrummet, soffan, köket eller annan plats) och ibland lyckas den landa på hyllan bredvid sängen eller i klocklådan bredvid dom andra eller på en marmorbricka bredvid andra accessoarer.

Med andra ord, tänker inte på det. Lägger bara ifrån mig den någonstans
 
  • Like
Reactions: mmx

Moorflax

Patek
2-Faktor
Lägger klockan på skåpet med kronan nedåt.

WP_20151117_19_35_01_Pro.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag lägger klockan ovanpå klocklådan, knäppt nog. Aldrig ned på sin plats. På morgonen efter lägger jag ned den på sin plats och tar den klocka jag bestämt mig för under morgonens fundering eller den klocka som känns mest rätt.

Angående klocka på natten:
Fördelar: känslan på armen, veta vad klockan är ->om det är värt att somna om.
Nackdelar: Hygieniska (jag som jobbar med smycken ser exakt hur skitiga saker som ligger närmast kroppen blir ÄVEN om man tvättar dem med tvål och varten), risk för att slå fru i huvudet, komfortproblem om man sover på armarna, slitage på klockan (särskilt guld!).

Jag sover utan klocka.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Väl hemma efter jobbet eller andra aktiviteter sätts nästan alltid ärkebeatern (SKX) på, och dagens klocka läggs in i sin plats i antingen någon av snurrorna, eller förvaringsdelen i windern. Är ett måste med tanke på att jag har två småbarn och det alltid är full fart med dem när jag kommer hem. Den stannar också kvar på handleden när jag sover.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Stiger innanför dörren, hälsar på familjen, går till mitt rum där jag stoppar ned klockan i windern eller i klockboxen.

Känns onödigt med att gå omkring med en klocka hemma.
 

mmx

Cartier
Intressant och lite överraskande att flera tar av sig klockan när ni kommer hem. Varför?
Icke-existerande kvälssritual för min del, somnar med klockan på för det mesta, tar ibland av mig den. Spelar ingen roll vilket. Har bacillskräck, men hygienfaktorn i det här fallet är nog helt försumbar.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hur kan det någonsin vara onödigt att bära klocka? :woot:
Det är en av de saker som är bästa med att vakna på morgonen enligt mig, att veta att man på nytt får möjligheten att gå runt med en fin klocka hela dagen. :)
Det får man ju, efter att man har tränat och gjort sig i ordning på morgonen ;)
 

Afvskrap

Breitling
Sover alltid med klockan på, men kan hända att jag byter till något annat än jag har burit under dagen då det är dags för sängen.
Är oftast så pass trasig när jag vaknar att jag ofta glömmer klockan om jag inte redan har en på mig och då är, som vi alla vet, hela dagen förstörd.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
När det är färdigläst kring midnatt, läggs den aktuella klockan med kronan uppåt på nattduksbordet. Ser jag lumen om det vaknas till under natten. Känns tryggt. Förutsatt att man har en fungerande lume...:)
 

mouqvist

Rolex
Sover med klockan på, är den nyligen köpt blir den kvar på handleden, men oftast byter jag till en klocka med tritium visare (Luminox, Traser eller Ball), sover inte särskilt djupt och väcks ofta av katterna, barnen som ibland går upp i natten eller annat. Tycker om att endast behöva vrida på handleden och veta på ett tydligt sätt hur lite jag har kvar att sova... :mad:
 

Aksel

Omega
Den här tråden ska följas! Här kommer många märkliga ritualer att gotta sig i..
För egen del lägger jag den någonstans i lägenheten under kvällen och letar sedan upp den på morgonen. Hittar jag den inte relativt fort kan pulsen lätt gå upp rejält. "Shit, hade jag den på mig igår när jag kom hem?!" Någon som kan relatera? :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag lägger den så dagsljuset slår in vinkelrätt mot tavlan så jag ser hur tavlan skiftar när jag går till kaffet. Har dagsljuset kommit ligger den med full-laddad lumen. Är det 36 mm med oysterlänk lägger jag den i en ring så stålet inte skaver. Sen vrider jag upp de manuella vintageuren. Putsar glaset gör jag på morgonen för jag vet inte vilken jag väljer förrän det är dags att snöra på skorna. Precis som med skorna, använder jag aldrig samma klocka två dagar i rad, särskilt viktigt för skinnarmband så jag vet att lädret fått vila. Någon winder använder jag inte. Sen intalar jag mig att det bara är prylar som inte är viktiga för mig. Det brukar gå bra. Just det, min 45 mm ligger alltid bredvid mig. 36 mm kan jag inte se tiden på utan glasögon mitt i natten. Annars mår jag bra.
 
Topp