• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvalite Tissot, Citizen o Certina?

XMJan

Cartier
Vilken av Tissot, Certina o Citizen har generellt sett bäst kvalitet? Vilken finns det generellt sett delar till till äldre ur osv...? Hur står de sig kvalitetmässigt jämfört med Omega?
/J
 

XMJan

Cartier
Någon urmakare, fd urmakare, urmakarlärling eller någon som mot bättre vetande vågar kommentera?
/J
PS Inlägg no 20! Yes, nu kan det köpas/säljas! :cool:
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Citizen Signature Collection är rätt vass, tycker den modellserien sticker ut mot jämförda märken.

/Andy7750
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Beror ju på hur en definierar kvalitet? Funktionsmässigt är de nog jämbördiga med varandra (och säkert också med Omega...). Men själva tidsvisningen på ett ur är ju lite av en förväntad grundfunktion.... Så jag skulle nog påstå att det är 100% subjektivt... ;)

Vilken av de tre märkena får det att rycka lite extra i baguetten? Det märket är med stor sannolikhet det märket som har bäst kvalitet. För dig. :)
 

mackman

Cartier
Certina skulle jag säga!
Edit: men tissot och certina brukar många gånger använda sig av samma urverk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag skulle säga att det beror lite på vilka årtal/tionden man kollar på, samt från verk till verk. Kikar du efter 40-50 tal, 60-70 tal eller nyare?
Edit:
Certina skulle jag säga!
Edit: men tissot och certina brukar många gånger använda sig av samma urverk
Certina och Tissot delar inga urverk förutom nyare eta och 9162/4 stämgaffelverken vad jag vet. Tissot och Omega delar dock en hel del verk, eller är byggda från samma basverk.
 

XMJan

Cartier
Kikar mest efter äldre (50-60-tal) men även nya är av intresse att jämföra. Kan tycka att många Tissot är snygga - de äldre då främst - minst lika snygga som Omega. Då priserna skiljer sig åt undrar man ju om det är kvaliten eller bara varumärket som skiljer.
/J
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kikar mest efter äldre (50-60-tal) men även nya är av intresse att jämföra. Kan tycka att många Tissot är snygga - de äldre då främst - minst lika snygga som Omega. Då priserna skiljer sig åt undrar man ju om det är kvaliten eller bara varumärket som skiljer.
/J
Mest varumärket skulle jag säga, Tissot 50-tal håller mycket hög kvalitet, likaså Certina. Tissot 27b och Certina kf 320 är verk jag verkligen gillar.
 
Topp