• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvalitet AP

E.Z.

Cartier
Tjena,

Är (som många andra) sugen på en AP, i mitt fall en Royal Oak. Undrar dock hur nuvarande eller tidigare ägare uppfattar kvaliteten på de automatiska verken och länken? De som lämnat in för avhjälpande av fel - hur lång har responstiden och reparationskostnaden varit? Finns någon urmakare som gör jobben i Sverige (på Nymans) eller skickas allt iväg?


Mvh
E.Z.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tjena,

Är (som många andra) sugen på en AP, i mitt fall en Royal Oak. Undrar dock hur nuvarande eller tidigare ägare uppfattar kvaliteten på de automatiska verken och länken? De som lämnat in för avhjälpande av fel - hur lång har responstiden och reparationskostnaden varit? Finns någon urmakare som gör jobben i Sverige (på Nymans) eller skickas allt iväg?


Mvh
E.Z.
Hade min 15400 inne för täthetskontroll för treårsgaranti hos Nymans, och det gick på en vecka.
Det blev även en sak de var tvugna att rätta till efter servicen, och det gick på en dag.

Uppevde kvaliteten som mycket bra på hela klockan!
 
I Sverige finns endast ett ställe som sköter service av AP, Nymans Ur.
Exakt hur mycket de kan göra där och vad som skickas kan jag inte svara på, men vanliga (Dag, Datum, Sekund/subsekund) är jag ganska säker på att de gör själva, såvida det inte är helt utbyte av verk eller boett.

I min åsikt så är länkarna och boetterna av AP av den allra högsta kvalité, de slår Patek på fingrarna på denna del enligt mig.
När det kommer till verken så är servicetiderna tyvärr ganska långa i Sverige. Vissa upplever att verken kan strula lite, men det är inget jag själv upplevt (Har inte ägt en själv, men en väldigt god vän har flertalet och inte haft problem med någon av sina.)

Kör hårt är mitt förslag, de är otroligt fina klockor!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Än så länge inga större problem med service, har bara polerat och bytt glas. Men det kostar....

Fin känsla i länk och mkt fin tavla

Har 14790st
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Hittar inte intervjun nu men Steve Angello från SHM sa ju vid något tillfälle att hans APs bara gick sönder hela tiden när han DJar, enda märket som står pall är Rolex.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hittar inte intervjun nu men Steve Angello från SHM sa ju vid något tillfälle att hans APs bara gick sönder hela tiden när han DJar, enda märket som står pall är Rolex.
Var väl King eller Café va?

Han körde väl nån värsting skeleton perpetual calendar, inte en rolex-traktor direkt
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag har 3 st Audemars. RO, ROC och ROO som alla är fantastiska på sitt sätt.
Inga broblem och underbar länk, dock kan viklåset på ROO hornback krokodil armbandet vara lite obekvämt om man inte får det att sitta rätt.

Mindre reperationer och polering fixar Nymans själva hos deras urmakare i Västerås och det går ganska snabbt. De skickar klockan från Stockholm till Västerås.
Vid större reperationer (vet inte var gränsen går) så behöver de skicka klockan till AP i Brassus och då kan det ta tid tyvärr. Räkna med några månaders väntan.

En sak som många inte känner till är AP's 3:e års garanti.
Allt du behöver göra är att registrera din nya (max 2 år gamla) klocka på deras hemsida.
Du får då ett märke hemskickat att klistra in i service häftet.
Därefter ska du göra ett kostnadsfritt, AP betalar, trycktest hos din AD (Nymans) som därefter stämplar 3:e års märket i boken.
Vips har du ett tredje garanti år :)

När jag lämnade in mina för detta trycktest i höstas så tog det ett par veckor att genomföra.

P.S. Bra val. RO rockar :)
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Tjena,

Är (som många andra) sugen på en AP, i mitt fall en Royal Oak. Undrar dock hur nuvarande eller tidigare ägare uppfattar kvaliteten på de automatiska verken och länken? De som lämnat in för avhjälpande av fel - hur lång har responstiden och reparationskostnaden varit? Finns någon urmakare som gör jobben i Sverige (på Nymans) eller skickas allt iväg?


Mvh
E.Z.
I Sverige finns det bara en urmakare som är utbildad på AP...
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Jag har 3 st Audemars. RO, ROC och ROO som alla är fantastiska på sitt sätt.
Inga broblem och underbar länk, dock kan viklåset på ROO hornback krokodil armbandet vara lite obekvämt om man inte får det att sitta rätt.

Mindre reperationer och polering fixar Nymans själva hos deras urmakare i Västerås och det går ganska snabbt. De skickar klockan från Stockholm till Västerås.
Vid större reperationer (vet inte var gränsen går) så behöver de skicka klockan till AP i Brassus och då kan det ta tid tyvärr. Räkna med några månaders väntan.

En sak som många inte känner till är AP's 3:e års garanti.
Allt du behöver göra är att registrera din nya (max 2 år gamla) klocka på deras hemsida.
Du får då ett märke hemskickat att klistra in i service häftet.
Därefter ska du göra ett kostnadsfritt, AP betalar, trycktest hos din AD (Nymans) som därefter stämplar 3:e års märket i boken.
Vips har du ett tredje garanti år :)

När jag lämnade in mina för detta trycktest i höstas så tog det ett par veckor att genomföra.

P.S. Bra val. RO rockar :)
Ett par veckor för ett trycktest imponerar inte på mig...
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Rolex är alltid kung när det kommer till pålitlighet, enda märket som gått sönder på ett mycket udda vis var min panerai submersible, ett dygn höll den efter jag plockat ut den ny från Pisa i Milano givetvis löste de detta på främsta vis och erbjöd pengar tillbaka och en fin rabatt på annat köp, har ägt en AP 15300 st längre period, mycket fint ur men väldigt repkänsligt. En nyare tudor eller rolex känns mer stryktåligt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så var det, hursomhelst så var han inte speciellt imponerad av AP.

Som redan nämnts, en skeletterad evighetskalender kan inte jämföras med Rolex traktorverk. Sedan är det rätt svårt att veta vad han utsatte sin AP för? Förmodar den hängde med överallt när han var ut och då kan det gå vilt till...
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Ett par veckor för ett trycktest imponerar inte på mig...

Nja, till deras försvar så ska den skickas tur och retur Stockholm/Västerås.
Sedan är det inte bara ett trycktest utan de byter ut alla gummipackningar också vilket innebär att hela boetten behöver tas isär.
Men visst, det borde kunna gå fortare beroende på urmakarens arbetsbelastning.
 

E.Z.

Cartier
Tack allihopa för feedbacken!

Känns rimligt det som sägs, fast lite synd att det bara finns en urmakare i Sverige som jobbar med AP. Dessutom finns AD inte i min stad (Göteborg). När jag tänker efterså ligger närmsta ADn i Köpenhamn fast växelkursen uppmanar inte direkt till köp i DK.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har läst mycket om folk som tycker att verken är känsliga.

Hur menar folket med det? Tål inte stötar så bra och blir stor gångavvikelse om man bankar till den lite eller?

Dyra att serva, det är en sak som håller mig tillbaka om AP... Men jag kommer snart över det och köper en ändå
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har läst mycket om folk som tycker att verken är känsliga.

Hur menar folket med det? Tål inte stötar så bra och blir stor gångavvikelse om man bankar till den lite eller?

Dyra att serva, det är en sak som håller mig tillbaka om AP... Men jag kommer snart över det och köper en ändå
Tror det är en generell uppfattning att tunna verk är mindre tåliga än tjockare, precis som att 21600bph generellt är tåligare och kräver mindre service än 36000bph.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så bara en generalisering?
Då kan den dra åt helvete :pompus:
Kanske inte bara, men jag tror att allmänheten ofta tar till sig rykten och generaliseringar som om de vore fakta utan att de har egna uppfattningar. Jag påstår varken att de är mer eller mindre hållbara än något annat. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kanske inte bara, men jag tror att allmänheten ofta tar till sig rykten och generaliseringar som om de vore fakta utan att de har egna uppfattningar. Jag påstår varken att de är mer eller mindre hållbara än något annat. :)

Jo exakt.
Därför ville jag få förklaring på det för att ett märke som AP gör "dåliga" urverk är något jag inte kan förstå mig på hur eller varför.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror ni inte att det förhåller sig så att det inte är så att AP går sönder oftare än andra klockor, utan på grund av den höga servicekostnaden så väljer folk helt enkelt att avstå från service så länge det går. Dvs serviceintervallerna blir längre och verken tar skada på grund av detta och då blir servicen ännu dyrare än standardservice.

Sen är ju servicekostnadnerna höga från början på AP, VC, PP etc. för att märket skall behålla sin exklusivitet och status...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tror ni inte att det förhåller sig så att det inte är så att AP går sönder oftare än andra klockor, utan på grund av den höga servicekostnaden så väljer folk helt enkelt att avstå från service så länge det går. Dvs serviceintervallerna blir längre och verken tar skada på grund av detta och då blir servicen ännu dyrare än standardservice.

Sen är ju servicekostnadnerna höga från början på AP, VC, PP etc. för att märket skall behålla sin exklusivitet och status...


Det är en mycket bra punkt faktiskt.
Kan ligga väldigt mycket i det. Förvånar mig inte ett dugg.
 
Topp