• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvalitetsskor i Stockholm

ZQT

The Banker
2-Faktor
I know, men jag anser fortfarande att de ligger i det lägre prissegmentet då det efter 4-5000k blir stor skillnad på kvalitén. Loake är alldeles för plastiga för mig. Dom 1000-1500 som är skillnaden mellan loake och Carmina är för mig välinvesterade pengar.

Fast det beror helt på. Loake gör bra randsydda skor när skinnet är helt okej. De är prisvärda och i segmentet 1800-2000 som de befinner sig i kan det vara det bästa köpet du kan göra. Konkurrenterna består av limmade sulor i taskigt skinn som säljs i kedjorna.

Om man som student står i valet mellan att köpa ett par Carmina eller ett par Loake 1880 (viktigt att du skiljer på 1880-serien och loakes andra skor eftersom skillnaden är stor) plus ett par Meermin kan det vara roligare att ha två par schyssta skor än ett par riktigt bra säg C&J

Själv har jag resonerat så vilket har lett till fem par Loake och ett par Meermin där jag sammanlagt betalat ca 10 laxar för ett spektrum där jag i princip täcker alla mina behov. Vilket dock inte utesluter att det blir fler skor inom en sant framtid :woot:

Personligen hade, med facit i hand, inte velat ha tre par istället men det är ju ytterst subjektivt men jag förstår ditt resonemang!

Har du någon erfarenhet om skillnaden mellan exempelvis om Vass eller Gaziano & Girling kan motivera sina höga priser gentemot C&J eller Carmina?
 

Sond

Patek
Fast det beror helt på. Loake gör bra randsydda skor när skinnet är helt okej. De är prisvärda och i segmentet 1800-2000 som de befinner sig i kan det vara det bästa köpet du kan göra. Konkurrenterna består av limmade sulor i taskigt skinn som säljs i kedjorna.

Om man som student står i valet mellan att köpa ett par Carmina eller ett par Loake 1880 (viktigt att du skiljer på 1880-serien och loakes andra skor eftersom skillnaden är stor) plus ett par Meermin kan det vara roligare att ha två par schyssta skor än ett par riktigt bra säg C&J

Själv har jag resonerat så vilket har lett till fem par Loake och ett par Meermin där jag sammanlagt betalat ca 10 laxar för ett spektrum där jag i princip täcker alla mina behov. Vilket dock inte utesluter att det blir fler skor inom en sant framtid :woot:

Personligen hade, med facit i hand, inte velat ha tre par istället men det är ju ytterst subjektivt men jag förstår ditt resonemang!

Har du någon erfarenhet om skillnaden mellan exempelvis om Vass eller Gaziano & Girling kan motivera sina höga priser gentemot C&J eller Carmina?
Jag skulle säga att C&J håller samma eller bättre grunkvalitet. Men G&G har dyrare skinn och mer design. Och tillverkar betydligt färre skor.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
  • Like
Reactions: ZQT

Singular

Rolex
2-Faktor
I call bullshit. Någon letar upp några par spexiga dojor ur en specialutgåva som man inte gillar och tycker att märket är i förfall.

Allt Church's gjorde back in the days var inte så jävla lyckat heller, men många verkar ha förbisett att det även förr fanns mindre lyckade modeller och linjer, långt innan Prada klev in. Allt som man tjatar om att Church's var bra på en gång i tiden finns kvar om man ser efter. Är man sugen på att bara storögt lyssna till vad som sägs av de tuffa killarna i rökrutan och upprepa det (vilket inte är helt ovanligt på KS...) kan man få uppfattningen om att Church's inte duger till något, men det gör det inte till en sanning.

Vad som däremot är en sanning är hur den nya Church's-butiken fuckar upp marknaden för alla andra handlare genom prisdumpning.
 

Sond

Patek
I call bullshit. Någon letar upp några par spexiga dojor ur en specialutgåva som man inte gillar och tycker att märket är i förfall.

Allt Church's gjorde back in the days var inte så jävla lyckat heller, men många verkar ha förbisett att det även förr fanns mindre lyckade modeller och linjer, långt innan Prada klev in. Allt som man tjatar om att Church's var bra på en gång i tiden finns kvar om man ser efter. Är man sugen på att bara storögt lyssna till vad som sägs av de tuffa killarna i rökrutan och upprepa det (vilket inte är helt ovanligt på KS...) kan man få uppfattningen om att Church's inte duger till något, men det gör det inte till en sanning.

Vad som däremot är en sanning är hur den nya Church's-butiken fuckar upp marknaden för alla andra handlare genom prisdumpning.
Vad kostar de i butiken?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Fast det beror helt på. Loake gör bra randsydda skor när skinnet är helt okej. De är prisvärda och i segmentet 1800-2000 som de befinner sig i kan det vara det bästa köpet du kan göra. Konkurrenterna består av limmade sulor i taskigt skinn som säljs i kedjorna.

Om man som student står i valet mellan att köpa ett par Carmina eller ett par Loake 1880 (viktigt att du skiljer på 1880-serien och loakes andra skor eftersom skillnaden är stor) plus ett par Meermin kan det vara roligare att ha två par schyssta skor än ett par riktigt bra säg C&J

Själv har jag resonerat så vilket har lett till fem par Loake och ett par Meermin där jag sammanlagt betalat ca 10 laxar för ett spektrum där jag i princip täcker alla mina behov. Vilket dock inte utesluter att det blir fler skor inom en sant framtid :woot:

Personligen hade, med facit i hand, inte velat ha tre par istället men det är ju ytterst subjektivt men jag förstår ditt resonemang!

Har du någon erfarenhet om skillnaden mellan exempelvis om Vass eller Gaziano & Girling kan motivera sina höga priser gentemot C&J eller Carmina?

Precis som du skriver har Loake (jag har aldrig prövat den billigare serien utan har bara erfarenheten från 1880) "okej skinn". Har bara ägt ett par loake men blev inte jättenöjd med tanke på att dom slets ut på 2 säsonger.

Är man student hållet jag helt och hållet med dig, för det spelar ingen roll hur fina skor du har ifall du inte har några stycken att varva med. Skor måste få vila! Men personen i fråga verkar inte vara student och därför uppmanar jag honom att kanske lägga 1500 kr till för bättre skor.

Det roliga är att skor är precis samma sak som klockor. Dom billiga modellerna gör precis det dom ska (dom visar tid eller gör det bekvämt att gå). Men inte fan går du snabbare eller skönare i ett par saint Crispin eller får mer exakt tid med en rolex. Det handlar bara om att du som bärare ska känna dig bekväm och att varumärkets produkt ger dig något extra. Jag gillar en typ av klockor och jag gillar en typ av skor, och vi alla tycker olika och därför finns det märken som tar hänsyn till det!

Kontentan är alltså att jag, precis som du, råder en till att ha en så stor skogarderob som möjligt för att undvika slitage. Så har man inte lust eller råd att lägga mer än 2000kr/ sko så är dina förslag bra! Men det är alltid kul att köpa något mer speciellt (läs dyrt) ibland också...
 

Fabian

Patek
2-Faktor
I call bullshit. Någon letar upp några par spexiga dojor ur en specialutgåva som man inte gillar och tycker att märket är i förfall.

Allt Church's gjorde back in the days var inte så jävla lyckat heller, men många verkar ha förbisett att det även förr fanns mindre lyckade modeller och linjer, långt innan Prada klev in. Allt som man tjatar om att Church's var bra på en gång i tiden finns kvar om man ser efter. Är man sugen på att bara storögt lyssna till vad som sägs av de tuffa killarna i rökrutan och upprepa det (vilket inte är helt ovanligt på KS...) kan man få uppfattningen om att Church's inte duger till något, men det gör det inte till en sanning.

Vad som däremot är en sanning är hur den nya Church's-butiken fuckar upp marknaden för alla andra handlare genom prisdumpning.

Jävligt sant. Gabucci lägger ner med
Church's, undrar om Hans allde också gör det??
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Precis som du skriver har Loake (jag har aldrig prövat den billigare serien utan har bara erfarenheten från 1880) "okej skinn". Har bara ägt ett par loake men blev inte jättenöjd med tanke på att dom slets ut på 2 säsonger.

Är man student hållet jag helt och hållet med dig, för det spelar ingen roll hur fina skor du har ifall du inte har några stycken att varva med. Skor måste få vila! Men personen i fråga verkar inte vara student och därför uppmanar jag honom att kanske lägga 1500 kr till för bättre skor.

Det roliga är att skor är precis samma sak som klockor. Dom billiga modellerna gör precis det dom ska (dom visar tid eller gör det bekvämt att gå). Men inte fan går du snabbare eller skönare i ett par saint Crispin eller får mer exakt tid med en rolex. Det handlar bara om att du som bärare ska känna dig bekväm och att varumärkets produkt ger dig något extra. Jag gillar en typ av klockor och jag gillar en typ av skor, och vi alla tycker olika och därför finns det märken som tar hänsyn till det!

Kontentan är alltså att jag, precis som du, råder en till att ha en så stor skogarderob som möjligt för att undvika slitage. Så har man inte lust eller råd att lägga mer än 2000kr/ sko så är dina förslag bra! Men det är alltid kul att köpa något mer speciellt (läs dyrt) ibland också...

Det har du helt rätt i, tänkte inte utanför boxen utan utgick från mig själv vilket i efterhand inte är så relevant. Håller med om att de extra kronorna som C&J kostar till skillnad från 1500-2000 randsydda skor är värt det i det långa loppet med tanke på hur länge de håller vid skötsel.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det har du helt rätt i, tänkte inte utanför boxen utan utgick från mig själv vilket i efterhand inte är så relevant. Håller med om att de extra kronorna som C&J kostar till skillnad från 1500-2000 randsydda skor är värt det i det långa loppet med tanke på hur länge de håller vid skötsel.

Däremot än C&J inte värt att köpa i Sverige då dom är så Jääääävla dyra i jämförelse med vad dom kostar i England. Tycker det är helt sjukt vilka priser dom tar. Vill man ha bra skor för 2000-3000 kr är det nätshopping eller utomlands som gäller. När man väl lärt sig vilken läst och storlek man har hos olika tillverkare kan man göra riktiga fynd...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Däremot än C&J inte värt att köpa i Sverige då dom är så Jääääävla dyra i jämförelse med vad dom kostar i England. Tycker det är helt sjukt vilka priser dom tar. Vill man ha bra skor för 2000-3000 kr är det nätshopping eller utomlands som gäller. När man väl lärt sig vilken läst och storlek man har hos olika tillverkare kan man göra riktiga fynd...

Å andra sidan - det är inte helt rättvist att jämföra fysiska, svenska butiker med brittiska jättenäthandlare.
 
Vill man ha bra skor för 2000-3000 kr är det nätshopping eller utomlands som gäller. När man väl lärt sig vilken läst och storlek man har hos olika tillverkare kan man göra riktiga fynd...

+1 på den.
Har själv ett par Allen Edmonds som införskaffades i staterna, dryga halva priset eller mindre vid jämförelse av svenska priser.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Å andra sidan - det är inte helt rättvist att jämföra fysiska, svenska butiker med brittiska jättenäthandlare.

Det jag menar var prisskillnaden för samma skor i en fysisk butik i Sverige och en fysisk butik i Tex England. Det skiljer sig mycket!! Men eftersom det är dyrt att åka till London bara för att köpa skor så menar jag på att man kan köpa skor till bra pris på nätet, så länge man kan sin läst och storlek.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Förstås - där heter prisskillnaden Hammargruppen. Det är helt enkelt ett steg till mellan tillverkare och handlare, just det steg som Church's-butiken hoppat över genom att ha avtal direkt med fabriken och därmed använder som hävarm gentemot övriga handlare som är hänvisade till distributör.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Förstås - där heter prisskillnaden Hammargruppen. Det är helt enkelt ett steg till mellan tillverkare och handlare, just det steg som Church's-butiken hoppat över genom att ha avtal direkt med fabriken och därmed använder som hävarm gentemot övriga handlare som är hänvisade till distributör.

I know i know. Det är ju därför Alla butiker som säljer churchs känner sig backstubbade. Väl medveten i situationen men tycker fortfarande C&J är för dyrt i Sverige
 

Yo-han

Troll probationary
Har ett par alden chukkas och long wings i mocka, samt ett par trickers stow, kan rekommdera de båda aldens om du gillar lite mer casual skor, finns att prova på nittygritty vilket är att rekommendera då dom har en rätt saftig läst, sen när du vet din storlek borde dom rymmas inom din prisklass om du köper utrikes ifrån. Trickers har imo ganska ful profil och känns lite klumpiga över lag. Kostymskor som c&j osv har jag ingen åsikt om då jag uteslutande köper överprisade japanska doningar.
4866226684_8b69b5c073_o.jpg
 

Sond

Patek
Däremot än C&J inte värt att köpa i Sverige då dom är så Jääääävla dyra i jämförelse med vad dom kostar i England. Tycker det är helt sjukt vilka priser dom tar. Vill man ha bra skor för 2000-3000 kr är det nätshopping eller utomlands som gäller. När man väl lärt sig vilken läst och storlek man har hos olika tillverkare kan man göra riktiga fynd...
Vill bara understryka möjligheten att näthandla och göra fynd. Jag har 10 par C&J och Church's (och lika många klockor..:)) och ett par har jag köpt i fysisk butik.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

DrDre

Patek
Det roliga är att skor är precis samma sak som klockor. Dom billiga modellerna gör precis det dom ska (dom visar tid eller gör det bekvämt att gå). Men inte fan går du snabbare eller skönare i ett par saint Crispin eller får mer exakt tid med en rolex. Det handlar bara om att du som bärare ska känna dig bekväm och att varumärkets produkt ger dig något extra. Jag gillar en typ av klockor och jag gillar en typ av skor, och vi alla tycker olika och därför finns det märken som tar hänsyn till det!

Jag tror du har en poäng där. Jag är själv inte tokig i skor utan vill egentligen bara ha ngt av hygglig kvalitet. De budget/mellanklass skor jag provat är ett par stycken av Meermin, Loake 1880 och lite finare Allen Edmonds (senast ett par Mongomery som låg runt usd 250-300 i USA) och några Johnston and Murphy från eran då de fortfarande ansågs bra (nu för tiden verkar de helt ha tappat greppet). Jag tycker att man får ett par bra bruksskor i alla dessa tre/fyra märken och lines och ser ingen större skillnad i kvalitet mellan dem. Men man får inte heller ett konstverk att ha på fötterna, utan helt enkelt bara att par bra skor som håller länge (ungefär som en motsvarighet till en mellanklocka som Rolex/Omega etc). Faktum är att jag inte slitit ut ett enda par av dem trots att vissa har hängt med länge (jag hat dock väl hand om dem med skoblock etc). Jag misstänker att jag förmodligen kommer att tröttna på designen innan de är utslitna.

Ang Church's position, så har Shoegazing bloggen en rätt bra sammanfattning. Han verkar ligga lite mellan de båda ytterligheterna. Det är en trevlig blogg och han verkar väldigt kunnig och brinner verkligen för skor.

http://shoegazingpunktse.blogspot.com/2013/05/nyhet-churchs-fejkar-randsom.html#comment-form
 

OlofB

Breitling
Gå till Skoaktiebolaget på Humlegårdsgatan. De har spanska Carmina som för 3400 kr ger dug exakt samma randsydda kvalitet som CJ eller Churchs. Loake är ok men en instegssko. Bra kvalitet men för att tala i klocktermer : hur mycket du än putsar på en Sinn eller Longines så blir det inte en Rolex
 

OlofB

Breitling
Vill även slå ett slag för spanska Meermin som säljer randsydda skor till riktigt bra priser. Slår Loake varje dag i veckan både vad gäller kvalitet och utseende.
 

Suits123

Breitling
Tycker mina loakes piskar meermins standard serie. Men båda är fortfarande prisvärda.

Köpte precis ett par mörkbruna Oxfords från carmina för 1300:- på deras butik i Barcelona!
 
Topp