Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kvantitet eller kvalité?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Oddset, 23 mars 2014.

1. Oddset
    Trådstartare

Oddset Borgare

Från:
    Skåne
    Hittar inte riktigt någon tråd på ämnet...

Hur tänker ni kring era klockor/samlande? Många bra eller färre "graaler"?

Funderar själv på att slå till på flera bra eller en graal nu i år.

Exempelvis en AP RO (beg) och en JLC Master Ultra Thin (ny) vs en Patek Calatrava (ny)

Kanske dåligt exempel, men det är ju lite olika inriktning på ett samlande att ha färre respektive fler. Särskilt om man väljer samma inriktning vid varje nytt köp. Efter tex 5 rundor så sitter man på antigen 5 graaler eller 10-20 bra klockor. Man kan förstås också bara köra på och hamna på 7-10 klockor med lite av varje!

Någon som förstår/känner igen sig i dessa I-landfunderingar? :)

2. morrism

morrism Friends of KS

det är nog inte många här som sitter på 5 graaler, vet 2

3. 4cie

4cie Biskop

Du kommer ändå alltid att ha ett antal bra klockor.
    Så fort som du köper din så kallade "graal" så kommer du leta efter nästa graal... kanske till och med innan du ens har köpt den första :p

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Graaler har man inte gåd med eller så kommer man aldrig över dem. Men ca 10 armbandsur är rätt lagom att sikta på för egen del.

newk15, Strindberg, yonsson och 6 andra gillar detta.
  5. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Graaler är väl iaf inte överkomliga inom en överskådlig och beräknad framtid ;)

newk15 och yonsson gillar detta.
  6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    För mig har både min Datejust och GMT varit graaler innan Daytonan började spanas in så vem vet var man hamnar.
    Är väl snarare så att det gått inflation i benämningen Graal. :)

newk15, eriksson850, Guskleto och 2 andra gillar detta.
  7. Oddset
    Trådstartare

Oddset Borgare

Från:
    Skåne

Visst höjs ribban, men då kan man ju köpa ännu fler bra klockor för varje graal. Beslutet blir i mina ögon då ännu svårare...

8. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är nog ganska vanligt att sälja av några halvdyra för att köpa sig en dyr.
    Jag tänker lite i dom banorna nu, men det är ju så svårt att dumpa sina kära klockor.
    Men graal. Tror knappt jag är mogen nog att utse en graal även om jag drömmer om några omöjliga rackare som jag gärna hade haft på armen ibland.

vaniljglass gillar detta.
  9. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Jag tror att alla har olika tankar kring detta. Personligen har jag alltid köpt ur som jag gillar, oavsett pris, verk eller annat. För mig är andra saker viktiga. Danske samlaren och författaren Kristian Haagen är ett roligt exempel. I hans samling finns flera patek, rolex, AP men också ett par g-shocks och en och annan gammal seiko.

10. Mille79

Mille79 Trollungen

Vad betyder graal?

11. Oddset
    Trådstartare

Oddset Borgare

Från:
    Skåne

Känner igen mig i det! När man köpte sin första klocka så visste man inta att Patek Kronografer fanns :)

12. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag har hittills införskaffat mig min "beater" i en Omega Seamaster 2254.50. På inköpslistan står en JLC Reverso och längre fram en guldguld Rolex Submariner eller DD. Sen tror jag att jag kommer vara nöjd. Den enda jag kan komma på som jag verkligen vill ha i övrigt är den nya guldguld Rolex Prince Cellini.

13. morrism

morrism Friends of KS

A rare, valuable object, source, event or difficult-to-reach goal in a given field

14. Oddset
    Trådstartare

Oddset Borgare

Från:
    Skåne

Definitionen ligger någonstans mellan drömklocka till ouppnålig fantasi klocka :)

15. Mille79

Mille79 Trollungen

Men varför använda ett engelskt uttryck?

16. Oddset
    Trådstartare

Oddset Borgare

Från:
    Skåne
    Det blir så när man hänger mycket här på KS. Se hur många, inkl. jag själv, som är helt vilsna. Spring medan du kan :)

newk15, theargonaut, Laurentius och 3 andra gillar detta.
  17. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Köp den klocka du helst vill ha för stunden. Sen tar du nästa, och nästa osv. Så gör jag. PO, sen en de ville på ingång, nästa projekt blir att spara till en DD i YG på presidentlänk. Det kommer dröja...

18. Mille79

Mille79 Trollungen

Då är min graal en JLC gyrotourbillon. behöver bara vinna jackpot på lotto1:)

19. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Tror inte att det är engelskt egentligen. Men jag har aldrig stött på det i vardaglig svenska utanför det här forumet.
    Min tolkning av begreppet är att det är något som är helt grönjävligt svårt att komma över. T ex Jackie Stewarts GMT eller Paul Newmans graverade Daytona. Eller Jesus bägare från sista nattvarden. Eller (möjligen) Josef av Arimateas krus. Men inte en vanlig klocka som man inte har råd med för tillfället.

Edit: för att svara på den ursprungliga frågan har jag fn fyra "riktiga" klockor istället för en finare. Och satsar snarare på att skaffa någon till än på att reducera antalet.

JaTack, easy rider, jabla och 1 annan gillar detta.
  20. 4cie

4cie Biskop

Har du fortfarande inte fått De Villen? När är ETA på den?

21. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Jag har en bok som heter "1000 watches". Inget ur av dålig kvalite. Många graaler. Men en hel del som går att köpa också. Det är bara att lägga upp en strategi och välja - jättemånga eller lagom många i en skön mix.

22. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Köp calatravan!

Oddset gillar detta.
  23. morrism

morrism Friends of KS

Har ni inte sett den här?

grail på engelska, graal svenska

Drill, JaTack, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  24. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Det är sagt att den ska komma under veckan nu, det lät väldigt självsäkert. Det kommer komma en lång utläggning om erfarenheten när klockan är här, oroa dig inte! Den som väntar på något gott...

25. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Allt jag vet om graaler kommer från indiana jones och monty python. Därav min uppfattning att man måste tampas med nazister och svarta riddare för att förtjäna en, snarare än att bara slanta upp.:)

Efter att ha gjort min läxa kan jag tillägga att ordet är fornfranskt, eller möjligen provencalskt, till sitt ursprung.

Micke Ni, Aquaracer2 och morrism gillar detta.
  26. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  27. Oddset
    Trådstartare

Oddset Borgare

Från:
    Skåne
    Om de hade gjort den manuella med större urverk och glasbaksida så tror jag inte det hade varit någon tvekan!

Konkurrenterna kan:

Håller tummarna hårt för att det kommer en uppdatering på Basel nästa vecka!

28. Whedda

Whedda Präst

Svår fråga...beror framför allt på vilken typ av bärare man är, vilken kategori av klockor man gillar och såklart vilken budget man har.

Hade jag fått välja mellan 1 klocka för 40k eller 4 för 10k/st hade jag tveklöst gått på 1 exklusiv.

Hade budgeten varit 400k hade jag istället valt 4 för 100k eller 8 för 50k då man går såväl kvalitet och kvantitet.

Jag gillar variationen av att byta klocka ofta men har man bara 1 skulle valet av kategori blivit mycket viktigare. Finns helt klart fördelar med ur under 50k vid t ex rån, slarv då det täcks av hemförsäkringen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

LongCon, wundlander, krämbulle och 1 annan gillar detta.
  29. garfield

garfield Friends of KS

Är en graal möjlig att uppnå eller ej? Om den inte är möjlig att uppnå kan man fantisera om vadsomhelst. Är den teoretiskt möjlig att uppnå så är det en Lange Datograph!

Whedda gillar detta.
  30. Päronkapitalist

Päronkapitalist Stadsbo

Från:
    Skåne
    Holy Grail: san gréal som lätt kan felstavas till sang réal som betyder kungligt blod. Modern mytbildning när den är som bäst. ;)

Mårtenssons ur Brookfield