• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvarts eller mekaniskt urverk? POLL

Kvart eller mekaniskt urverk?

  • Kvarts

    Röster: 70 14.7%
  • Mekaniskt (manuellt eller automatiskt)

    Röster: 407 85.3%

  • Totala väljare
    477

daveid

Cartier
2-Faktor
Mekaniskt, om jag ändå skulle köra en quartz med elektroniska kretsar och batteri på grund av t.ex precision så hade jag mycket hellre kört en smart watch. Det är mekaniken i urverket som tilltalar mig, den svepande sekundvisaren (finns förvisso även i vissa quartz-drivna klockor), ingenjörskonsten, något som är byggt för att hålla i generationer (givetvis med regelbundna service:ar) och avsaknaden av elektroniska komponenter. Ser personligen inte meningen i att köpa en dyrare klocka i quartz-utförande då jag får den precision som kommer med elektroniska komponenter samt ytterligare funktionalitet i en smart watch eller till och med i telefonen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag pratade aldrig om pengar. Försök inte att förlöjliga mitt inlägg. Det är du väldigt duktig på. Lyxigt var inte ord jag använde heller. Exklusivt - yes. Det är därför folk gillar in-house verk - de är exklusiva och mer eller mindre unika. Skulle du nöja dig med en kvarts GS när du har råd att köpa en Lange som Airman hade föreslagit? Tror jag inte. Kan du tänka dig att vara en OWG med en kvarts GS när du har råd med en mekanisk? :)

Jag kan tänka mig att sälja alla mina befintliga klockor och köpa en som har ett fint avancerat urverk. Den kommer kosta lika mycket som hela samlingen. Du förstår väl att jag "köper" inte kvarts - det är för enkelt för mig :)
Helt seriöst så föredrar jag kvarts fullt ut förutsatt att det är HAQ, alltså ett riktigt bra urverk. Går man igång på finishering så finns det ju snygga sådana också. Ett riktigt bra kvartsverk kräver även det en hel del handpåläggning, se exempelvis på GS eller Oceanus. Problemet för mig är att de klockor jag vill ha sällan finns med kvartsurverk.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Hela "köpa det dyraste man har råd med"-idén känns jäkligt konstig. Det finns garanterat folk som mer än gärna köper GS-kvarts även om de har råd med klockor för många gånger pengarna. Inte alla strävar efter hyperexklusiva prylar.

Helt rätt är det konstigt att tänka så, därför pratade jag aldrig om pengar. Är man förtjust i mekaniska klockor då är det mest sannolikt den mekaniska delen man gillar mest. Jag utgår ifrån att de flesta här skulle vilja ha en Datograph även om den kostade 25 pap. Men så är det att fina mekaniska ur kostar mycket. Så är sedan gammalt. Jag vill ha en JLC Duometre a Chronograph. Skulle gärna köpa begagnad för 100 tusen. Och inte pga den är dyr vill jag ha den. En Rolex i helguld kostar like mycket ny som en duometre. Men rolex vill jag aldrig köpa - varför ska jag betala för guld när jag gillar komplicerade urverk. En minute repeater i stål är mer intressant för mig än Patek Nautilus i helguld. Hoppas du förstår mig bättre nu, Måns.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt rätt är det konstigt att tänka så, därför pratade jag aldrig om pengar. Är man förtjust i mekaniska klockor då är det mest sannolikt den mekaniska delen man gillar mest. Jag utgår ifrån att de flesta här skulle vilja ha en Datograph även om den kostade 25 pap. Men så är det att fina mekaniska ur kostar mycket. Så är sedan gammalt. Jag vill ha en JLC Duometre a Chronograph. Skulle gärna köpa begagnad för 100 tusen. Och inte pga den är dyr vill jag ha den. En Rolex i helguld kostar like mycket ny som en duometre. Men rolex vill jag aldrig köpa - varför ska jag betala för guld när jag gillar komplicerade urverk. En minute repeater i stål är mer intressant för mig än Patek Nautilus i helguld. Hoppas du förstår mig bättre nu, Måns.
Komplicerade urverk är ju såklart en annan femma. Jag gillar också rattapante, evighetskalendrar och sådant. Ett vanligt mekaniskt urverk utan roliga komplikationer ser jag däremot ingen exklusivitet i.
 
När man tömt tarmen, blivit för gammal för pretto och hittat sin egen själ behöver man inte fantisera om att den sitter runt handleden.

Som några få andra i tråden har jag svårt för argument som själ, hantverk och ingenjörskonst. Fabriker fulla med robotar som massproducerar föga nytänkande design.
Ytlig och fåfäng lyxkonsumption. Dyrare är förstås lyxigare. Själv är man ju inget helgon, men att kasta ut de extra tusenlapparna för mekaniskt verk som måste servas oftare och håller tiden sämre har helt gått bort.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
image.jpeg

Skräphögen har talat !
 

JB_XII

Rolex
Kan det vara så att quartz ur ofta förknippas med billigare parfymur? Nu för tiden så får man dock ett automatiskt urverk för en mycket billig peng.

Men för många nybörjare så hör man ofta: "och den är automatisk!". Vilket förknippas med en högre kvalite. Tanken på en form av evighetsmaskin gör nog att man bedömer klockan som dyr.

Personligen så gillar jag det mekaniska med klockan. Elektronik bjuder på så mycket advancerade nyheter i samhället, kretskort som kan styra en hel fabrik, räkna fram omöjliga formler eller leverera bild/ljud av högsta kvalite. Det moderna samhället som vill förenkla vår vardag och göra det bekvämligare.

Då är det skönt med något runt handleden som fortfarande är ett mekaniskt hantverk. Fritt från elektronik, men som ändå kan kännas modernt och fräscht :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Komplicerade urverk är ju såklart en annan femma. Jag gillar också rattapante, evighetskalendrar och sådant. Ett vanligt mekaniskt urverk utan roliga komplikationer ser jag däremot ingen exklusivitet i.

Haha. Yeah right. De här skulle du inte vilja ha och skulle föredragit en GS kvarts? (Jag använder GS eftersom deras kvartsare är de bäste enligt mig)
:)

LH_220415_045_BBT_A4.jpg
IMG_1095.JPG

OSV
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha. Yeah right. De här skulle du inte vilja ha och skulle föredragit en GS kvarts? (Jag använder GS eftersom deras kvartsare är de bäste enligt mig)
:)

LH_220415_045_BBT_A4.jpg
IMG_1095.JPG

OSV
Jag är ju inte dum i huvudet, klart jag uppskattar hantverket. Med det sagt... De ser lite tjocka ut, finns de med kvartsverk? :D
 
Vad är det för fel på smartklocka? De är super smarta och avancerade.
Inge fel men jag har haft 3 stycken och upplevde mycket stress med smartklockan då det alltid var något som orsaka pip eller vibration. Kör nu vanlig "dumklocka" och känner mig mycket lugnare av att inte vara uppkopplad hela tiden.
 

wox

Omega
en klocka med evighetsbatteri som drivs av solens strålar, snacka om ingenjörskonst.
det här med mekaniska klockor, jag vet inte, varken produktplaceringen i james bond-filmerna eller reklamfilmer där gubbar med tyrolerhatt sitter och pillar ihop klockorna för hand i en stuga samtidigt som kvinnorna tjärnar smör har övertygat mig än så länge.
och en hoppade sekundvisare är ju att föredra, det ska liksom vara tydligt när varje sekund går, inte svepande (dvs otydligt)
 
och en hoppade sekundvisare är ju att föredra, det ska liksom vara tydligt när varje sekund går, inte svepande (dvs otydligt)

Jag vet inte det, tiden "hoppar" ju inte. Ska det vara riktigt tydligt så är det Seiko Spring Drive som gäller med en perfekt flytande sekundvisare, the continuous flow of time, som bäst stämmer överens med verklighetens tidsflöde. Det finns något avstressande och rogivande med ett mekaniskt urverks harmoniska tickande (och särskilt då de som jobbar i ett litet sävligare tempo) i kombination med en sekundvisare som förflyttar sig i små, knappt märkbara små skutt.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

wox

Omega
ser det mer som man räknar ner, lite som inför tolvslaget på nyår... 10... 9... 8... inte svepande tioooooooooooooooooniooooooooooåttttttttttttttta...
kanske därför det är så vanligt att folk ropar gott nytt år försent, skjuter raketer långt senare osv - dom har helt enkelt haft mekaniska klockor :angel:
 

UNO

Panerai
image.png
image.png

Frågan kan ställas lite på sin spets med Omega Aqua Terra, kvarts eller mekanisk, 22 eller 48 tkr ?
Lite simplare urtavla men likadan länk, och näst intill likadan boett.
Eftersom jag har en mekanisk klocka redan blir mitt val här kvarts.
 

Kropoth

Cartier
Blir svårt att någonsin gå tillbaka till en batteriklocka. Klarar inte att leva i skräcken att klockan slutar ticka utan förvarning :(
En del kvartsklockor har en "batterivarningsfunktion." När batteriet börjar ta slut så hoppar sekundvisaren en gång per fem sekunder, och när det blir ännu mer urlakat vet jag att jag läst iaf om en klocka som stänger av tidsfunktionen och bara håller datumet igång, och därmed har ström för ytterligare en månads (passiv) drift.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Jag gillar tanken på kvarts.
Dem håller tiden bra, billiga i drift, stöttåliga m.m.
Har ägt nån high-end GS kvarts och nu äger jag en OQ... Tyvärr så känns det alltid som om något saknas, som om dem inte vore vid liv på samma sätt som en mekanisk.
En helt galen tanke såklart, men jag tror att de flesta här håller med. Jag önskar att kvarts kändes lika kul som dem är bra, men tyvärr så kommer nog alltid mekaniskt att vara roligare i längden. Vi får se om jag tycker likadant om en månad, alla förändras ju ^^
 

TomGanks

Panerai
Äger mest Quartz-Ur men efter att skaffat min första mekaniska för ett gäng månader sedan så har jag svårt att se att jag skulle lägga en större summa pengar på något annat än ett mekaniskt ur.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Är det inte det som är en del av charmen?;)

Jag tycker att frågan bli mer relevant beroende på prisklass. 4k = kvarts?,
40k = mekanisk? Så tänker nog jag iaf.:)
Jag håller med.
Ofta blir nog livslängden för billigare automatiska klockor väldigt mycket kortare än kvartsare i samma prisklass. Min gissning är att de flesta billiga automatare skrotas så fort det är dags för service, medan de flesta kostar på sin kvartsare ett batteribyte.
 

wox

Omega
standard-kvarts är ju lite tråkigt, väljer jag kvarts så vill jag ju att det ska vara någon av dom bättre varianterna. lite lustigt det där, seiko har nån modell för 300 dollar med ett betydligt bättre kvartsverk än på deras modeller som kostar 3-4 gånger så mycket pengar. och dyra märken borde väl se till att deras kvartsklockor är något alldeles extra.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jag är ju inte dum i huvudet, klart jag uppskattar hantverket. Med det sagt... De ser lite tjocka ut, finns de med kvartsverk? :D

Jag retas ju med dig :D

Du vet ju själv svaret på din fråga - kvarts är ju fint att ha men tacket blir väldigt lågt med vad som gäller komplikationer och teknisk konst.

Spring drive har inte perfekt glidande sekundvisare, hjulet bromsas vilket gör att även springdrive hackar till lite ibland.

Jag hade aldrig märkt att den gör det. Är det inte så att hjulet bromsas hela tiden med ett magnetfält? Dvs magnetfältet kontrollerar hur fort det snurrar in real time?
 

Portofino

Panerai
Båda har sin charm (nåja..) och användningsområde. För min del så vinner fascinationen av mikromekanik. Dvs. Mekaniskt.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Omkring var fjärde dag fattar jag den ergonomiskt fint utformade kronan mellan mina fingrar. Jag funderar på om jag ska göra en fram och tillbakarörelse eller ta "omtag" för en långsammare och sinnligare upplevelse. Jag känner att det hårdnar - i motstånd, knappt förnimmelsebart, men känslan är alldeles uppenbar och jag önskar att ni alla en gång ska få uppleva tillfredsställelsen som jag just upplevt......
Början på en sexnovell?
 
Topp