Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kvarts-mekanisk?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pacta sunt servanda, 2 april 2014.

1. Pacta sunt servanda
    Trådstartare

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag är nog inte först med att tänka på det här, så därför kanske ni kan fylla ut med varför det är en omöjlig lösning och/eller om det redan har gjorts?

Som jag förstår är kvartsur mer precisa för att de just är kvarts, de drivs elektroniskt. Mekaniska ur som är manuella eller automatiska påverkas av massa andra faktorer som också påverkar deras precision.

Nu när jag sov middag slog det mig, vad är det som hindrar tillverkarna från att tillverka ett ur som drivs elektroniskt och där strömmen kommer ifrån en inbyggd "generator" som i sin tur laddas enligt samma principer som ett mekaniskt verk får sin kraft ifrån, d.v.s. antingen automatiskt eller manuellt. Då får man ju ett ur som man inte behöver byta batteri på, som håller tiden lika bra som kvarts och som trots allt har samma charm som ett mekaniskt ur.

Årets facepalm?

2. alfgren

alfgren Biskop

3. Cosmograph

Cosmograph Stadsbo

Från:
    Stockholm
  4. Cosmograph

Cosmograph Stadsbo

Från:
    Stockholm
  5. Pacta sunt servanda
    Trådstartare

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Jahapp där ser man.
    Lås tråden!

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det är inte kraftkällan som är den mest avgörande faktorn när det kommer till gångprecisionen, det är balansens svägningar respektive kvartskristallens vibrationer.

yonsson, eriksson850 och vonbahr gillar detta.
  7. POO

POO Präst

JA!:)

Nämen skämt åsido så har jag personligen svårt att se charmen i sånadäringa hybrider. Att det är en helt mekansik tingest som tickar på är ju charmen.

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Fyller på...

...och gravitationens påverkan på balansen vilket gör att urverkets gång påverkas av positionen. Spring drive har ingen vanlig ballans, vilket gör att urverket blir okänsligt för position. I kombination med kristallens regulering av urverkets hastighet blir det således väldigt exakt.

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vänta tills du ägt en, då lär du ändra dig. Det enda som är störande är att urverket är helt ljudlöst.

10. bubben67

bubben67 Bonde

Från:
    Närke
    Tänkte inte på det :arghh:

Mårtenssons ur Brookfield