• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvartsköp

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
God förmiddag.
Jag söker och söker på forumet efter fördelarna kvarts kontra automat. Det ivriga knappandet på sök ger mig snart Nintendo-tumme, och innan sjukskrivningen gör sig påmind tänker jag debutera som trådstartare. Jag ber om ursäkt om detta avhandlats tusen gånger tidigare, men har inte hittat det jag söker efter.

Jag har kommit fram till att jag ska investera i två klockor. Dressare samt vardags- eller snarare jobbklocka. Beater för hemmabruk har jag redan i form av lite kvartskronografer från Certina och Seko. Det duger (tillsvidare).

Beträffande dressaren är det inga konstigheter. Där kommer jag satsa på en automat, och det här köpet är lagt lite på framtiden. Avsikten är att beslutet/klockvalet ska få mogna fram som en liljekonvalj på Arktis - långsamt, väl avvägt.

Innan jag kommer till kärnfrågan: Jag är fullt medveten om att det här forumets medlemmar är nördar, många skulle inte ta i ett kvartsur ens med grillvante.

Förutsättningarna är att jag arbetar på kontor. Jag kan dock emellanåt, inte alls speciellt frekvent (1-2 ggr / år), hamna i situationer som övergår från dialog till, låt oss kalla det; ovänligt vuxenkramande. Någon tid att ta av mig dinkan lär inte finnas, när det väl inträffar.

Jag spånar nu främst på två olika modeller för vardagsbruk: Longines Hydroconquest resp. Tag Heuer Aquaracer 300M.
Beträffande Heuer är egentligen kvarts det enda alternativet, åtminstone så länge det handlar om nyköp. Rörande Hydroconquest är dock automaten ett alternativ rent prismässigt.

Som jag ser det är den enda egentliga fördelen med en automater det faktum att de är just automater. Mer själ, mer "riktig" klocka etc. Fair enough, jag håller med. Känner mig dock inte hundra bekväm innan följande frågor besvarats..

1. Hur är hållbarheten, dvs. stöttåligheten, på automat- kontra kvartsverk? Är skillnaden markant eller marginell? På vilket sätt skiljer det sig åt rent konkret?

2. Är man helt jävla dum i huvudet som lägger 13 000 på en Aquaracer kvarts när man kan få en HydroConquest automat för 10? 90% av befolkningen tycker förmodligen det enbart baserat på priset, men det är inte deras åsikt jag är ute efter.

Tack på förhand och väl mött!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur söker herrn?
https://klocksnack.se/threads/kvartsurtråden.43970/

1: Kvartsklockor är generellt MYCKET tåligare. Varför? Jo, för det finns inget stötkänsligt hjul som svänger fram och tillbaka och det finns ingen fjäder som kan skadas. Däremot bör det sägas att nutida mekaniska klockor tål en hel del. Ska du kasta klockor från 10m rätt ner på hårt underlag däremot så är det kvarts som gäller.

2: Köp det du gillar. Personligen köper jag kvartsklockor av tre olika anledningar och i tre olika kategorier.
  • Kvartsklockor som är extra tåliga, billiga eller har många funktioner exempelvis G-Shock.
  • Klockor med bra precision (HAQ), max 20 sekunders avvikelse/år utan radiosynkning.
  • Kvartsklockor med ett historiskt värde.
Med det sagt skulle jag inte köpa en kvarts-TAG eller Longkines för det priset helt enkelt för att jag inte gillar märkena och inte vill betala premium för vad jag tror är standardkvarts-ETA.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
God förmiddag.
Jag söker och söker på forumet efter fördelarna kvarts kontra automat. Det ivriga knappandet på sök ger mig snart Nintendo-tumme, och innan sjukskrivningen gör sig påmind tänker jag debutera som trådstartare. Jag ber om ursäkt om detta avhandlats tusen gånger tidigare, men har inte hittat det jag söker efter.

Jag har kommit fram till att jag ska investera i två klockor. Dressare samt vardags- eller snarare jobbklocka. Beater för hemmabruk har jag redan i form av lite kvartskronografer från Certina och Seko. Det duger (tillsvidare).

Beträffande dressaren är det inga konstigheter. Där kommer jag satsa på en automat, och det här köpet är lagt lite på framtiden. Avsikten är att beslutet/klockvalet ska få mogna fram som en liljekonvalj på Arktis - långsamt, väl avvägt.

Innan jag kommer till kärnfrågan: Jag är fullt medveten om att det här forumets medlemmar är nördar, många skulle inte ta i ett kvartsur ens med grillvante.

Förutsättningarna är att jag arbetar på kontor. Jag kan dock emellanåt, inte alls speciellt frekvent (1-2 ggr / år), hamna i situationer som övergår från dialog till, låt oss kalla det; ovänligt vuxenkramande. Någon tid att ta av mig dinkan lär inte finnas, när det väl inträffar.

Jag spånar nu främst på två olika modeller för vardagsbruk: Longines Hydroconquest resp. Tag Heuer Aquaracer 300M.
Beträffande Heuer är egentligen kvarts det enda alternativet, åtminstone så länge det handlar om nyköp. Rörande Hydroconquest är dock automaten ett alternativ rent prismässigt.

Som jag ser det är den enda egentliga fördelen med en automater det faktum att de är just automater. Mer själ, mer "riktig" klocka etc. Fair enough, jag håller med. Känner mig dock inte hundra bekväm innan följande frågor besvarats..

1. Hur är hållbarheten, dvs. stöttåligheten, på automat- kontra kvartsverk? Är skillnaden markant eller marginell? På vilket sätt skiljer det sig åt rent konkret?

2. Är man helt jävla dum i huvudet som lägger 13 000 på en Aquaracer kvarts när man kan få en HydroConquest automat för 10? 90% av befolkningen tycker förmodligen det enbart baserat på priset, men det är inte deras åsikt jag är ute efter.

Tack på förhand och väl mött!

Aquaracer är fin tycker jag, men görs sig bäst automat. Kolla uret.se, där kommer du över en ny aquaracer 300m för 13,875:-
http://www.uret.se/tag-heuer-tag-heuer-aquaracer-bla-stal-o405-mm-p-56162.html
 

JohnDoe

Rolex
Hamnar man i situationen ovänligt vuxenkramande är automater inte så tåliga alltid. Kvarts helt klart. Du bör undvika en tung klocka då, tänk hacka is med spade/spett, blir lite "slag" om länken inte är riktigt tight. Lätta klockor är titan. Finns en del olika både nytt och beggat. Läder o gummiband går lätt av vid "skarpa lägen" så länk är att föredra, helst med lås clasp typ nyare rolex oysterlänkar. Och det där med pris, här är det helt normalt att betala för en klocka man vill ha... Vad resten av världen tycker räknas inte.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
@yonsson Stämmer, borde skrivit i den tråden. Om någon moderator kan infoga befintlig tråd i den så vore det fint. Som gammal, i andra sammanhang, forumräv stör man ju sig lite på onödiga trådstarter.

Just stryktålighet avhandlas inte där dock, annat än i lite svepande termer, ordalag.

Tack annars för det raka svaret. Skillnaden är alltså så pass stor att man definitivt bör ta det i beaktande? Beträffande just Heuern köper jag ditt resonemang, även om jag just vill åt märket och modellen. Känns ändå mer på "riktigt" jämfört med en finare Tossot/Victorinox eller liknande. Pöbelkommentar från min sida, jag vet..

@Strindberg

Nej, Polisen.

@Knugen
Har sett det också. Med tanke på @yonsson s svar ovan lär jag nog i så fall spara in kosing på kvartsen.. Är Uret snabba/pålitliga beträffande ovan typ av modeller? Antar att de är relativt mainstream i sammanhanget..
 

JohnDoe

Rolex
Vi har ju en hel del medlemmar inom polis, militär och väktare. Kan inte komma på något nick sådär på rak arm men ni som känner igen er kan väl dela med er av erfarenheter kring stryktålighet.
 
Snyggt, ovanligt och billigare än ett spänne till T-H:n. Gör jobbet för mig.
image.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Inte polis eller så, men min Monster har jag spettat stolp, kört väldigt mycket motorsåg och Hilti med, hittills helt utan problem. Problemet är väl inte att det absolut blir problem, utan att om det blir, så kan det bli dyrt...
Köp det du vill ha, och budgetera för service!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte frågan riktad till mig riktigt. Om frågan är om man ska köpa en kvartsklocka om man vill ha en klocka som "tål allt" så är svaret JA.
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Service på en automat kostar några tusenlappar. Det behöver inte bli problem med en automat men det är stor skillnad på kvartsdrivmekaniken och snurrande fjädrar och balanshjul i en automat. Trist och dyrt om automaten dör och du får lägga ut några tusen oplanerat.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Står arbetsgivaren för kostnaden med försäkring om klockan går sönder i tjänsten?

Tror många automatiska ur tål lite brottning två ggr/år, speciellt en rejäl dykare. Har fungerat för mig iallafall, du får undvika att slå klockan i backen vid gripande bara :D

Edit. Kolla in Sinn, där har du trevliga (läs jäkligt coola) klockor i din prisklass som brukar palla trycket.

Edit 2. Välkommen till forumet!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad sportar Bond eller Jason Bourne för dinkor? Kvarts låter som det givna valet rent praktiskt och ekonomiskt. Problemet blir att hitta en som är tillräckligt snygg/cool och prisvärd.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
@yonsson Nja, frågan var nog egentligen som den ursprungligen löd, dvs. huruvida skillnaden i tålighet är markant eller ej. Det var nog ingen ytterligare, även om ett frågetecken smög sig in i andra inlägget...

@JohnDoe
Jag vet, och det är också något jag beaktat.. Känns vettigare att lägga servicekostnad på en lite dyrare klocka.. Därav dressarn, som jag ämnar ge lite högre budget på inköp.

@LongCon
Har faktiskt kollat en hel del Sinn (samt även Fortis) , men vill ha safirglaset, och då sticker i vart fall Sinn ganska hyggligt i pris.. Jävligt snygga annars.
Och tack för välkomnandet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag köper regelbundet kvartsare men det slutar alltid med att jag säljer dem efter några månader. Rationellt är de ofta helt rätt, stryktåliga, prisvärda, men de saknar själ och liv. Jag vill helt enkelt inte ha dem.

Automatare har för mig inte varit några problem hållbarhetsmässigt, de funkade i krig tidigare och hårdare liv än så har inte jag i alla fall.

Men om du inte fäster vikt vid emotionella argument som historik och känsla - köp kvarts för fasen! De är egentligen bättre på allt.
 

Jonte73

Audemars
]@Jonte73[/USER] @meo_swe och säkert många fler, hur klarar ni er utan kvartsklocka? Skulle ni utifrån ert arbete förespråka kvartsur istället för automat? :)
Kör skx 007 dagligen på jobbet och det blir tyvärr en del stök och bryt i tjänsten.
Klockan har hållt ihop i två år nu trots flera rejäla smällar i golv, dörrar och väggar.
Men visst vill man ha något som går mer exakt och som troligen skulle hålla för det mesta så kör kvartz .
Jag håller mig till min automat.

@Saltkråkan
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Jag borde nog egentligen köra kvarts, men jag har aldrig stött på ett problem med att ha en automatare i jobbet. Då har jag skjutat Kulspruta, sprängt saker, Ramlat (på klockan), slagits med både batong och händer, brottats, och allmänt grisat. Den gången en klocka gått sönder för mig var när jag slängde den i en flyttkartong....
Vill du ha en klocka som tål allt så ska du köpa en Gshock. Många av mina soldater har den, och den funkar till allt. Men den är ful. Annars så köp en automatare och lägg fem papp i en kaffeburk att ha om du nu lyckas fucka upp den.

Liten rolig parentes i det hela var att i somras träffade jag en herre som jobbade på en nederländsk "grodmansenhet" Han hade en 5513 från 60-talet (lite osäker på årtal nu), som han använde på jobbet...

Och jag förutsätter att det inte är den där nya snygga G-Shock-automataren du sportar..?

Men, det egentliga valet står väl egentligen mellan en HC automat och Tag kvartsare. Så mycket mer är jag nog inte villig att lägga ut just nu, inte på en klocka som ska användas till vardags..

Beträffande märke och modell känns Aquaracern initialt roligare, men Hydroconquesten kanske är det bättre köpet beträffande ett framtida andrahandsvärde, samt även lite roligare på sikt.. Dessutom ingår ju en service på Hydroconquesten enbart på prisskillnaden jämfört med Aquaracer. Jag vet inte, och det behöver jag kanske inte störa er andra med.. :)
 

meo_swe

Audemars
Och jag förutsätter att det inte är den där nya snygga G-Shock-automataren du sportar..?

Men, det egentliga valet står väl egentligen mellan en HC automat och Tag kvartsare. Så mycket mer är jag nog inte villig att lägga ut just nu, inte på en klocka som ska användas till vardags..

Beträffande märke och modell känns Aquaracern initialt roligare, men Hydroconquesten kanske är det bättre köpet beträffande ett framtida andrahandsvärde, samt även lite roligare på sikt.. Dessutom ingår ju en service på Hydroconquesten enbart på prisskillnaden jämfört med Aquaracer. Jag vet inte, och det behöver jag kanske inte störa er andra med.. :)
De klockor jag haft mest på jobbet är seiko skx007, Glycine Airman och Longines legend diver. Numer har jag nog mest min Tudor Black Bay dock. :)
Seikon har fått vandra vidare till en kollega, longinesen är såld via forumet samt Glycinen tappades bort ett tag;)
Av de två skulle jag välja Longinesen. De gör väldigt underskattade och prisvärda klockor imo.
FGolk är överlag på tok för försiktiga med sina klockor nu kan jag tycka. Skaffa Battle scars på din och var stolt! :)
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Inget fel eller skamligt att äga en kvarts, förstår inte denna hetsen mot kvarts. Här kommer en bild på min kvartsare
image.jpeg
 
  • Like
Reactions: SSL
Topp