• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvartsskolan – samt en pionjär: Girard Perregaux Laureato, del 1(2)

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Äntligen Rozzy ! Detta har jag väntat på. Får bli kvällsläsning. Stort tack!

(Lägg gärna in andra trådens inlägg som ett inlägg i denna tråden också så man inte tappar bort den. Någon admin kan säkert hjälpa dig flytta in det här om du vill).
Som jag väntat på att du skulle hitta mitt inlägg!
Länkning redan gjort i bägge delar. :)
 
Kanoninlägg, välskrivet och intressant. Gratulerar till en schysst klocka också!
Blev lite sugen på 2:a generationens själv, inte bra...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Äntligen Rozzy ! Detta har jag väntat på. Får bli kvällsläsning. Stort tack!

(Lägg gärna in andra trådens inlägg som ett inlägg i denna tråden också så man inte tappar bort den. Någon admin kan säkert hjälpa dig flytta in det här om du vill).
Nå, fick du klarhet i frågan? :)
(jag menar Seiko vs GP)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul läsning! Förstår att du inte kan skriva ner hela historien, men gillar man kvarts så rekommenderar jag även lite läsning om Omegas marine Chronometer och Omegas experimenterande med olika kvartsfrekvenser. SEIKO har även experimenterat med dubbla kvartskristaller (twin quartz) vilket är rätt cool.

Det roliga med kvartsklockor under denna tidsepok är att man kan få en grymt kvalitativ klocka med kvartsurverk. De kända manufakturerna snålade inte med kvaliteten bara för stt det satt ett kvartsurverk i klockan. Har exempelvis klämt på flertalet kvartsomegor från den tiden vars kvalitet står sig även idag.

Stort tack för lektionen och grattis till en cool klocka Rozzy !
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kul läsning! Förstår att du inte kan skriva ner hela historien, men gillar man kvarts så rekommenderar jag även lite läsning om Omegas marine Chronometer och Omegas experimenterande med olika kvartsfrekvenser. SEIKO har även experimenterat med dubbla kvartskristaller (twin quartz) vilket är rätt cool.

Det roliga med kvartsklockor under denna tidsepok är att man kan få en grymt kvalitativ klocka med kvartsurverk. De kända manufakturerna snålade inte med kvaliteten bara för stt det satt ett kvartsurverk i klockan. Har exempelvis klämt på flertalet kvartsomegor från den tiden vars kvalitet står sig även idag.

Stort tack för lektionen och grattis till en cool klocka Rozzy !
Tack själv!
Ja, som ingenjör är det kul att grotta in sig i teknik och detaljer. Jag är helt med dig på det du skriver med premietillverkarnas kvartsklockor med bibehåller (samma) kvalitet som mekaniska från sjuttio och tidigt åttiotal. Jag tänker Omega, JLC, GP, Cartier mf. Trots allt är boett, länk, tavla, visare mm samma kvalité och att kvartsurverket dessutom är seriöst byggda. Att dessa sedan kan införskaffas till riktigt trevlig kostnad nu gör inte saken sämre. Min Laureato gav jag drygt 3000kr inkl allt. Jag har sett JLC, Omegor mf för liknande priser och lite uppåt. Det är mycket klocka för pengarna! :happyhappy:
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Angående vem som designade Laureaton och om Det stämmer som flera källor påstår (vilket jag med fler har betvivlat) att Gerald Genta är upphovsman.
Jag ställde frågan direkt till Girard Perregaux på Instagram (de uppmärksammar Laureaton nu då modeller fyller 40 år 1975-2015!). De svarade att det var en egenanställd designer vid namn JC Grosgaudonier! So now we know. :bookworm:

Att: Donkii & Aurum
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Angående vem som designade Laureaton och om Det stämmer som flera källor påstår (vilket jag med fler har betvivlat) att Gerald Genta är upphovsman.
Jag ställde frågan direkt till Girard Perregaux på Instagram (de uppmärksammar Laureaton nu då modeller fyller 40 år 1975-2015!). De svarade att det var en egenanställd designer vid namn JC Grosgaudonier! So now we know. :bookworm:

Att: Donkii & Aurum


Tack för den! Ja jag trodde först att han var upphovsman men sedan efter lite googlande så insåg jag att så inte var fallet, men något namn framkom aldrig så tack för klargörandet :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bytt batteri på klockan idag. Ready to go!
IMG_1045.JPG
IMG_1044.JPG
IMG_1043.JPG
IMG_1049.JPG

Tillsammans med liknande klocka från samma epok fast ovanligt nog med automatverk (Omega Manhattan).
 
Topp