• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kyla?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hur tål klockor i allmänhet kyla? Läste tråden om badhus, hopptorn och kanor och började fundera på kyla istället för vatten. Mina klockor har aldrig tagit stryk av bad, snorkling, wakeboard osv förrutom när jag skrapade klockan i poolbotten med några mojito i kroppen. Men när man kör skoter eller åker skidor i kyligt väder, kan dom påverkas av något slag? (Kyligt i min värld är -20 och fartvind)

Tack på förhand

Eurenius
 

David

Bödeln
Inga problem om du har en vettig klocka.

frozen.JPG


(Dessutom hålls de rätt varma av din kroppsvärme.)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Är det ingen som har provat och frysa sin rolex och sedan tinat upp den ? Håller den tiden lika bra efteråt ? :roll: :p
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Det enda kruxet jag skulle se är om man har klockan exponerad. Metall mot hud+jättekallt+fartvind=frostskador :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast hård kyla kan skada en klocka om man har den utanpå jackan. Glaset kan poppa ur, även om det säkerligen är ovanligt. Ska man bergsbestiga, så är det nog bäst att ha den under jackan istället för utanpå, alternativt använda en g-shock. Kroppen tål nog mindre än klockan, så har man den under jackan, så kancman koppla av. When in doubt, wear a g-shock.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag har alltid klockan utanpå jackan.

Får ligga som fan.

A7CF38AC-49B3-4AAE-86C9-521A1A6B534D-2934-0000024E181DD058.jpg
 

Johan M

Cartier
Hur kallt är det i omloppsbana runt jorden? Omega Speedmaster Professional sitter ju utanpå rymdfararnas rymddräkter. Visst, det har hänt att glaset poppat ur vid något enstaka tillfälle men det är ju ändå standardklockan vid rymdpromenader.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Singular skrev:
yonsson skrev:
Fast hård kyla kan skada en klocka om man har den utanpå jackan. Glaset kan poppa ur, även om det säkerligen är ovanligt.

Aldrig hört - men man lär sig nåt nytt varje dag. Var har du läst/hört/sett det?

Några FÅ trådar på TZUK. Det är nog dock att betrakta som väldigt ovanligt. Tror det enbart gäller klockor med plexi och kanske enbart specifika modeller.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Kyla?

yonsson skrev:
Singular skrev:
yonsson skrev:
Fast hård kyla kan skada en klocka om man har den utanpå jackan. Glaset kan poppa ur, även om det säkerligen är ovanligt.

Aldrig hört - men man lär sig nåt nytt varje dag. Var har du läst/hört/sett det?

Några FÅ trådar på TZUK. Det är nog dock att betrakta som väldigt ovanligt. Tror det enbart gäller klockor med plexi och kanske enbart specifika modeller.

Det låter ju helt rimligt i teorin eftersom metallen och glaset expanderar olika mycket vid temperatur X...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Johan M skrev:
Hur kallt är det i omloppsbana runt jorden? Omega Speedmaster Professional sitter ju utanpå rymdfararnas rymddräkter. Visst, det har hänt att glaset poppat ur vid något enstaka tillfälle men det är ju ändå standardklockan vid rymdpromenader.

Var tvungen att googla detta.
I rymden är det vakuum, därför finns ingen temperatur!? Men det finns trots det partiklar i rymden som värms upp av strålning från typ solen o andra stjärnor. En astronaut med en speedmaster på armen utanför rymdskeppet upplever en temperatur på minus 270 grader om han är i skugga. Hur varmt det blir är beroende på hur nära en strålningskälla man är , typ 6000 grader varmt nära solen...
 
C

Crowolf

Guest
Tänkte bah; Hud, jättekallt, fartvind, frostskador......... Måste vara fallskärm från det värsta.......
Långsökt? Ok, men min hjärna gör så här.
Simma Lugnt!

/Pope :-



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Crowolf skrev:
Tänkte bah; Hud, jättekallt, fartvind, frostskador......... Måste vara fallskärm från det värsta.......
Långsökt? Ok, men min hjärna gör så här.
Simma Lugnt!

/Pope :-



Sent from my iPhone using Tapatalk
Haha ja, det var fan lite långsökt :D
 
Re: Sv: Kyla?

Tyckte mig nyligen läsa att oljor osv inte mår bra av allt för höga eller låga temperaturer. Har startat en tråd om oljor och fick nån länk där..

Via Tapatalk
 

F-L-P

Panerai
Beastie skrev:
Johan M skrev:
Hur kallt är det i omloppsbana runt jorden? Omega Speedmaster Professional sitter ju utanpå rymdfararnas rymddräkter. Visst, det har hänt att glaset poppat ur vid något enstaka tillfälle men det är ju ändå standardklockan vid rymdpromenader.

Var tvungen att googla detta.
I rymden är det vakuum, därför finns ingen temperatur!? Men det finns trots det partiklar i rymden som värms upp av strålning från typ solen o andra stjärnor. En astronaut med en speedmaster på armen utanför rymdskeppet upplever en temperatur på minus 270 grader om han är i skugga. Hur varmt det blir är beroende på hur nära en strålningskälla man är , typ 6000 grader varmt nära solen...

Nja... Definition av temperatur är ju rörelse av molekyler. Inga (eller i alla fall få, totalt vakuum är inte möjligt) gör ju att det finns inget att mäta temperatur på.

min gissning är det fel att anta att det klockan upplever att den befinner sig i -273,15 grader då den inte tillförs strålning. klockan bör har samma temperatur som den hade när den lämnade farkosten minus den värme den avger genom värmestrålning.
Då ingen luft finns för klockan att värma upp genom ren kontakt känns det som om det borde gå ganska långsamt (vakuumet bör väl agera som en "termos"?)

Ingen fysiker men mina tankar kring det.

/F-L-P
 
Topp