• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Läderarmband till Datejust

Isodor

Audemars
Hej,

Rolex Datejust (36mm) säljs som jag sett med antingen stållänk eller en jubilee-länk.

Min fundering är om det även krängs läderarmband till dessa modeller, dvs Rolex original. Något man kan köpa till i efterhand?

Tänker mig som på senaste day-date versionerna som leben har. Eller Ekmikael's Daytona..
Rolex_Day-Date-White_gold_Blue_560.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Självklart - men de är i gammal god Rolextradition rövigt svindyra (och det där viklåset finns ju inte i stål, nudge nudge). Dessutom har ju Rolex stålboetter en annan form än ädelmetallarna som gör att det inte blir fullt så klockrent - du får den där klassiska glipan mellan boett och band.

Jag hade tagit ett schysst kvalitetsalligator för några tusingar från Rios eller Hirsch (och ev kompletterat med valfritt viklås).
 

jabla

Sarlacc
Lite exempel:
Först Hirsch VISCOUNT Alligator 20/18mm.

WP_20140124_009.jpg


Sedan Rios 1931 President Alligator 20/16mm så här kan man använda ett 16mm Rolex spänne.

Datejust_Rios.jpg
 

Bilagor

  • WP_20140124_009.jpg
    WP_20140124_009.jpg
    209.8 KB · Visningar: 186
Boetten på DJ och DD är densamma, dock så finns DD endast i ädelmetal. (Vit/gulguld och rose gold)
Datejust finns tyvärr inte längre i stål med band, utan som ovanstående nämnt; endast med Oyster eller Jubileelänk.

Lyckas man få tag på det och inte har ett problem med att det inte riktigt är rätt, så kan man försöka få tag på band, lås och ändlänkar från en 118139 (Ovanstående Daydate som även finns i vinröd tavla & band) och montera detta.


Svar på din fråga; Nej, det gör det inte.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Boetten på DJ och DD är densamma, dock så finns DD endast i ädelmetal. (Vit/gulguld och rose gold)
Datejust finns tyvärr inte längre i stål med band, utan som ovanstående nämnt; endast med Oyster eller Jubileelänk.

DD finns även i platina - men som sagt inte med samma boett som Datejust. Har Datejust i stål verkligen kommit med skinnband "på riktigt" någon gång?

Lyckas man få tag på det och inte har ett problem med att det inte riktigt är rätt, så kan man försöka få tag på band, lås och ändlänkar från en 118139 (Ovanstående Daydate som även finns i vinröd tavla & band) och montera detta.

DET skulle se ut som skit om något - vitguldsändlänkar på en stålklocka...

Dessutom - hög risk att det kostar minst lika mycket som klockan, typ.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Köp något kul läder och komplettera med ett Rolex spänne, det är "budgetvarianten". Eller så kör du viklås från Rolex..........
 
DD finns även i platina - men som sagt inte med samma boett som Datejust. Har Datejust i stål verkligen kommit med skinnband "på riktigt" någon gång?



DET skulle se ut som skit om något - vitguldsändlänkar på en stålklocka...

Dessutom - hög risk att det kostar minst lika mycket som klockan, typ.


Inte vad jag vet, men OM det har så var det för en herrans massa år sedan och utom min vetskap!

Det skulle inte se något vidare ut nej, men det skulle fungera så vitt jag vet!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fråga; På ett ungefär - vad kostar ett läderarmband från Rolex med ett viklås? Har en Rolex OP från 50-talet som skulle behöva en uppgradering.
Tror inte det säljs band som passar den. Har bara sett original 20 mm band och din ska väl ha runt 18 mm skulle jag tro. Kolla på ebay efter något du gillar. Rios, Hirsch, mm.
 
Topp