• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Läderarmband vid dagligt bruk?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag använder mina prylar i ur och skur. Är inte rädd för att skita ner och är inte heller någon putsbög. Är det då ens möjligt att ha en klocka med läderarmband? Vad kostar ett läderarmband till t.ex. en Daytona? (original så klart)

Hilfe!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har använt läderarmband på flera klockor och så länge du inte tänkte bada med de så ser jag inte några problem.
 

fredrikb

Cartier
Förstår inte frågan. Varför tror du att läderarmband skulle kunna vara en omöjlighet?

För att de slits snabbt och är dyra att ersätta. Kan delvis hålla med, originalläderband kan lätt gå på 2-3000 spänn och vid tuff daglig användning kan de vara uttjänta efter ett år.

Så business caset är mycket sämre än på en länk.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag skulle låta bandet vila, om inte varannan dag så åtminstone över natten. Vilka problem tänker du skulle uppstå?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag skulle låta bandet vila, om inte varannan dag så åtminstone över natten. Vilka problem tänker du skulle uppstå?

Jag är mest rädd för att svetten ska ställa till det. Jag har t.ex. aldrig haft ett par skor mer än sex månader. Det luktar aldrig illa utan blir mest fuktigt vilket eventuellt kanske missfärgar ett läderarmband.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Råder dig att ändra ordet "putsbög" till något passande istället. Du har två minuter på dig innan tiden är ute.

Tio minuter har redan passerat och jag kan inte ändra inlägget längre. Min avsikt var att skriva putstokig men min telefon skrev istället det fula ordet. Troligtvis beror det på att min onda bror använt min telefon och använt sig av högst tvivelaktig svenska. Jag ber om ursäkt för hans olämpliga beteende och hoppas att du/ni har överseende med det denna gången.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Nu vet jag inte hur hårt du tänkte köra med klockan, men själv använder jag NATO-band när jag är i eller nära vatten eller fysisk aktivitet (det vill säga svettas mycket) Men även länkar kan ta stryk och de kostar mer än läder. Så om du är orolig för att lädret ska ta skada kör med NATO eller så kan du se till att använda lädervax (eller vad det heter, det man använder på läderjackor och skinnmöbler) Fungerar för mig.
 

Apansson

Torpare
Torka bandet med en lätt fuktad trasa varje kväll så är inte svett så stora problem. Så snabbt går inte salterna in i lädret!
 

Sond

Patek
Det viktiga är att bandet torkar. Fuktigt läder slits mycket fortare än torrt. Och jag vet inte om det torkar över natten. Men ett band i bra kvalitet bör ju hålla ett par år i alla fall.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Vet inte vad ett daytona original kostar, annars borde det gå att köpa valfritt strap i rätt dimension och sätta på ett originalspänne? Cordovan har jag hört ska vara väldigt slitstarkt samtidigt som det är vackert och tunt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS

Jag är inte direkt jättekunnig vad det gäller klockor men jag tror inte att det du erbjuder är det jag söker. Det jag är ute efter är att få svar på om jag kan bära en Daytona med ett original läderarmband eller om jag ska köpa en i metall. Hur som helst så tackar jag dig för att du tagit dig tid att hjälpa mig i min vandring mot mer kunskap.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
...Det jag är ute efter är att få svar på om jag kan bära en Daytona med ett original läderarmband eller om jag ska köpa en i metall.
Ska du köpa en ny daytona? Köp isåfall med länk då den är betydligt dyrare att köpa till senare och erbjuder ett trevligt alternativ. Sett i förhållande till den kostnaden så rekommenderar jag hodinkee's cordovan och ett rolex spänne när du köper klockan då den kostnaden i sammanhanget blir försumbar.
Om du redan äger klockan skulle jag köpt ett läderband och spänne först och testat då det är bra mycket billigare än en länk och du verkar föredra läder.
Angående lädervård finns det de som är betydligt mer erfarna än mig (Whedda kanske vet?)
 

Emil

Cartier
Överväg gummi om du är rädd för slitage på lädret, gummit funkar bra på min sub (Rubber-B). Växlar oftast mellan stållänk och gummi och ratar tygnato numera.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Hur lång är livslängden på ett par fina läderskor? Samma typ av fråga, det beror helt på hur mycket du använder bandet, hur mycket du svettas, hur noga du är med att vårda det osv. Man kan säkert få ut 4-5 år ur ett kvalitetsband om man sköter det.

Bara bandet kostar nog 3-4k hos en Rolex AD. Sedan tillkommer viklåset som inte är gratis precis.
 
Topp