• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

läderband.. livslängd..

.dh

Breitling
Hej, alla!

Vad gör ni för att förlänga livslängden på era läderband, har läst lite här och var om att en daglig använd band har en livslängd på ½-1½ år? Jag förstår att att läderband är en förbrukningsvara, oftast så blir bandet även "snyggare" med tiden. Men finns det nåt sett att förlänga livslängden? Läder är ju ett "levande" material som kan smörjas in på nytt, men kan man göra det med läderband? Nån som har erfarenhet eller tips så skulle det vara kanon.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Precis som med skor - låt det vila. Hur fräsch och torr man än känner sig så släpper vi ifrån oss en hel del fukt och det sätter sig gärna i skinn. Har du möjligheten, låt bandet vila varannan dag. Det är rätt liten risk att bandet blir torrt (eftersom vi inte bara släpper ifrån oss fukt utan även gôttigt fett) men i så fall funkar det bra med en lätt, vårdande produkt (som gärna dessutom får vara glad mot kroppen) som vaselin (eller något liknande, ex kungens).
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Visst kan man smörja in läderband men ljusa och de flesta bruna förändrar ju färg om man har något fett på dem .
Har testat med skinnvårdsprodukter för skinnsoffor, både rengöring för salter osv + fettet för återfettning och det funkar till viss del,men upplever det ändå som om de går sönder oftast pga sprickor och annat slitage runt hålen för spännet pga daglig av/påtagning och av den anledningen + då jag tycker det är både bekvämare och säkrare har jag köpt en påse med säkerhetsspännen (bytterfly-clasps) i olka storlekar från www.watchbandcenter.com . (ca 150-200/st) till mina billiga och medelprisklockor..( orginalspännet spars förstås i orginalasken om sådant finns) Tänk bara på om ni beställer ,att många 20mm band är smalare i ändan och behöver ett 18mm spänne osv.så från 16-22 mm är bra att ha hemma ...


http://www.watch-band-center.com/watchs ... -EmBF.html
 
Jag har kört med Turtle's "Leather Cleaner and Conditioner" till bilens läderklädsel sedan den var sprillans ny och den ser fortfarande, efter flera år, som ny ut. Har prövat den med gott resultat även till hörnsoffan i hemmet och de senaste åren även till klockans läderremmar, det sjunker in snabbt och bevarar lädrets naturliga mjukhet. Ett litet tips kan också vara att slänga in remmarna i frysen med jämna mellanrum; det tar livet av bakterierna och därmed lukten om remmen börjar bli lite sunkig.

5010322754302.jpg
 

.dh

Breitling
tack för all tips..

jabla: rent läder förmodar jag att präglad läder inte tillhör?

antikmartin: du skulle inte kunna lägga upp lite bilder på hur det ser ut när du har på dig dem, jag menar hur mycket det buktar ut pga spännet.

är det nån som har läderband av Shell Cordovan och som kan berätta lite om denna typ av skinn. Skinnet ser lite stel ut, men att det ska vara slitstark. kanske håller och åldras bättre?
 

jabla

Sarlacc
.di skrev:
tack för all tips..

jabla: rent läder förmodar jag att präglad läder inte tillhör?

Präglade remmar har oftast någon sorts ytbehandling medans insidan kan vara "smörjbar"
Frysen som Undersköterskan nämnde är ett underskattat tips, kan göra underverk med dofter eller heter det mot?.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
.di skrev:
tack för all tips..

jabla: rent läder förmodar jag att präglad läder inte tillhör?

antikmartin: du skulle inte kunna lägga upp lite bilder på hur det ser ut när du har på dig dem, jag menar hur mycket det buktar ut pga spännet.

är det nån som har läderband av Shell Cordovan och som kan berätta lite om denna typ av skinn. Skinnet ser lite stel ut, men att det ska vara slitstark. kanske håller och åldras bättre?

Cordovan är hästskinn - mycket tätt och med en rätt speciell struktur. Väldigt amerikanskt (tänk pennyloafers).
 

.dh

Breitling

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
kieffer lederpflege för hästprylar, säljs tex av hästaffären läängst upp på st:eriksgatan... används av hovstallarna enl uppg... :ugeek:

5120502g.jpg
 
Topp