• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Läderskötsel

Osclat

Cartier
Hej KS, var iväg under helgen och köpte mig en väska då jag under flera månader suktat efter en ordentlig väska man slipper skämmas över och tillslut så hittade jag en som föll mig i smaken.
image.jpeg
image.jpeg

Och nu till den eviga frågan, hur sköter jag denna för att den ska hålla sig i ett så fint skick så länge som möjligt?

Smörjer jag in den en gång i månaden med något speciellt eller räcker det med en läderimpregnering eller behövs inte det heller?

Vet att det finns en del lädermästare här på forumet så förväntar mig långa och nyanserade svar om vad som är bäst för min väska och läder överlag.
Tack på förhand :)
 

Psykel

Patek
En väska utsätts för samma väder som ett par skor, så jag kan tänka mig att nån form av fuktskydd kan vara bra. Sen är det väl kanske inte riktigt samma påfrestningar som ett par skor heller, så nån enklare läderbalsam då och då borde nog räcka för att hålla den snygg. Tror dock inte att det påverkar negativt om du smörjer in den en gång i månaden.
Notera att jag aldrig har haft en läderväska, så jag har ingen erfarenhet i ämnet.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hej KS, var iväg under helgen och köpte mig en väska då jag under flera månader suktat efter en ordentlig väska man slipper skämmas över och tillslut så hittade jag en som föll mig i smaken.
image.jpeg
image.jpeg

Och nu till den eviga frågan, hur sköter jag denna för att den ska hålla sig i ett så fint skick så länge som möjligt?

Smörjer jag in den en gång i månaden med något speciellt eller räcker det med en läderimpregnering eller behövs inte det heller?

Vet att det finns en del lädermästare här på forumet så förväntar mig långa och nyanserade svar om vad som är bäst för min väska och läder överlag.
Tack på förhand :)
Snygg! Vad är det för väska?
 

Osclat

Cartier
En väska utsätts för samma väder som ett par skor, så jag kan tänka mig att nån form av fuktskydd kan vara bra. Sen är det väl kanske inte riktigt samma påfrestningar som ett par skor heller, så nån enklare läderbalsam då och då borde nog räcka för att hålla den snygg. Tror dock inte att det påverkar negativt om du smörjer in den en gång i månaden.
Notera att jag aldrig har haft en läderväska, så jag har ingen erfarenhet i ämnet.
Så läderbalsam och någon form av impregnering borde räcka?
 

Espresso

Cartier
Jag använder impregnering (spray) varannan vecka nu under vinterhalvåret och sedan adderar jag läderbalsam 1g/månaden.
Tycker det gör att väskan behåller bra lyster och håller borta fukt bra,
 

MrPlow

Rolex
Börja alltid med att testa på en liten del av väskan som inte syns.

Så här i början räcker det med sprayimpregnering.
 
Topp