• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lägger folk märke till era ur?

mruhr

Panerai
2-Faktor
Hänger inte riktigt med i ditt resonemang... Handlar väl mer om intresse och smak än vad du tjänar? Köper du en begagnad klocka går det ju inte att jämföra med konsumtion, då du vid försäljning förhoppningsvis (och troligtvis) får tillbaka merparten av pengarna du lagt ut för klockan.

Iofs sant men det låser också upp mycket pengar och även det är en kostnad. Det jag menar är att det är rätt mycket pengar som måste finnas över innan man ens kan börja snegla på en klocka, tänk reparationer,resor,ungar,bilar etc. Sen är det säkert också en prioriteringsfråga
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nja, har en lite speciell tjänst för ett konsultbolag men skulle nog säga ett snäpp högre upp- åtminstone hos oss. Vilket som egentligen, poängen är att för att sporta t.ex. en Rolle (just nu not my cup of tea) eller en Pp så skulle jag behöva ta mig över 100k/m för att kunna rättfärdiga inköpet för mig själv.

Kanske ser annorlunda någon annanstans inom IT, var? Annars får man göra som målaren och bli händig verkar vara grymt lönsam business.


Jag förstår ditt resonemang helt klart!

Men många tänker som dig, att det är slöseri med pengar på klockor. Pengar jag kommer att få tillbaka (Köper bara begagnat/vintage).
Då vill jag ställa en fråga, har du någonsin köpt en sprillans ny bil?
Om du har det, jag hoppas du är medveten om att det du förlorar på att bara köra bilen ut ur bilhallen är en sprillans ny Rolex Submariner.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag förstår ditt resonemang helt klart!

Men många tänker som dig, att det är slöseri med pengar på klockor. Pengar jag kommer att få tillbaka (Köper bara begagnat/vintage).
Då vill jag ställa en fråga, har du någonsin köpt en sprillans ny bil?
Om du har det, jag hoppas du är medveten om att det du förlorar på att bara köra bilen ut ur bilhallen är en sprillans ny Rolex Submariner.

Ååhh åka pendeltåg, jag är en loser babe, jag har inget körkort ;)
Skämt å sida, det stämmer bra. Brukar själv nämna detta när man blir pikad av någon kollega som kör V70.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ååhh åka pendeltåg, jag är en loser babe, jag har inget körkort ;)
Skämt å sida, det stämmer bra. Brukar själv nämna detta när man blir pikad av någon kollega som kör V70.

Min far fick mycket frågor om hur han kunde ha råd med så många jänkare.
Han frågade den andra (kollega)hur mycket per år hans Volvo kostade och alla min fars jänkare sammanlagt kom inte upp i samma pris.
0:- avbetalning, 0:- skatt, låg försäkring.
Och då var inte ens värdeminskningen på Volvo inräknad.
 

TouchingEvil

Cartier
Det tråkiga med folk är att avundsjukan gör människor otrevliga.

Standard kommentarer är: det där är ju en fake ju och jaha va bra ställt ni har det då.

Så himla tråkigt att folk inte bara kan sluta, det är ju precis samma jävla sak med bilen. Folks kommentarer: de måste ha liten kuk och va kompenserar du upp för.

Va faan! Bara för att jag gillar att köra dyra bilar så har jag inte liten snopp, visst man är ingen John Holm men lagom är bäst hahaha.

Avslutar nu med: FAAAN VA TRÖTT JA BLIR PÅ FOLK
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Jag förstår ditt resonemang helt klart!

Men många tänker som dig, att det är slöseri med pengar på klockor. Pengar jag kommer att få tillbaka (Köper bara begagnat/vintage).
Då vill jag ställa en fråga, har du någonsin köpt en sprillans ny bil?
Om du har det, jag hoppas du är medveten om att det du förlorar på att bara köra bilen ut ur bilhallen är en sprillans ny Rolex Submariner.


Fan, där torskade jag en sprillans Rolex, visste att jag gjorde något fel ;) Är smärtsamt medveten om värdeförlusten men åtminstone en gång ska man uppleva känslan med en sprillans ny bil- sen får det nog bli beggat för min del
 

Chattras

Cartier
Iofs sant men det låser också upp mycket pengar och även det är en kostnad. Det jag menar är att det är rätt mycket pengar som måste finnas över innan man ens kan börja snegla på en klocka, tänk reparationer,resor,ungar,bilar etc. Sen är det säkert också en prioriteringsfråga

Att det är en kostnad att binda upp pengar i klockor är ju inte riktigt sant i nuvarande ekonomiska läge med en realränta nära 0.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Att det är en kostnad att binda upp pengar i klockor är ju inte riktigt sant i nuvarande ekonomiska läge med en realränta nära 0.
Då missar du alternativ avkastningen, kalkylerna i mitt fall är såklart den avkastning som jag kan få på pengarna på aktiemarknaden eller genom andra innehav/investeringar
 

Chattras

Cartier
Då missar du alternativ avkastningen, kalkylerna i mitt fall är såklart den avkastning som jag kan få på pengarna på aktiemarknaden eller genom andra innehav/investeringar

Det blir ju missvisande då den avkastningen inte är garanterad/riskfri. Det kan ju lika gärna gå back och då är det ju mera lönsamt att köpa en klocka. Om man ska vända på argumentet. Kan du presentera ett sätt som garanterar mig <5% avkastning/år utan någon som helst risk så är ingen gladare än jag ;).
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det tråkiga med folk är att avundsjukan gör människor otrevliga.

Standard kommentarer är: det där är ju en fake ju och jaha va bra ställt ni har det då.

Så himla tråkigt att folk inte bara kan sluta, det är ju precis samma jävla sak med bilen. Folks kommentarer: de måste ha liten kuk och va kompenserar du upp för.

Va faan! Bara för att jag gillar att köra dyra bilar så har jag inte liten snopp, visst man är ingen John Holm men lagom är bäst hahaha.

Avslutar nu med: FAAAN VA TRÖTT JA BLIR PÅ FOLK


Jag hatar också folk.
Vadå "måste ha bra ställt". Bara för jag jobbar utomlands i röv hål 10 månader om året, 7 dagar i veckan, 10 timmar om dagen, får jag inte köpa mig det jag vill ha då?
Ska jag ha samma lön som dig som jobbar halvtid för att du vill ha "tid att chilla med polarna"?

Dumma jävlar hela bunten.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
h457922F1
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Det blir ju missvisande då den avkastningen inte är garanterad/riskfri. Det kan ju lika gärna gå back och då är det ju mera lönsamt att köpa en klocka. Om man ska vända på argumentet. Kan du presentera ett sätt som garanterar mig <5% avkastning/år utan någon som helst risk så är ingen gladare än jag ;).
Mindre än 5 är lätt , riskfritt över blir dock svårare[emoji12]

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

oskarponken

Panerai
Kanske men sitter själv en bit upp i ett av de större konsult bolagen och kan säga är det inte är Rolex nivå (beror iofs hur länge man ska spara).

Samma bransch och också ett av de större bolagen, Rolex på väldigt många och en del Tag och Omega. Inte många som kommenterar en IWC men min 16613 såg många och gav många kommentarer men berodde nog mest på guldet...
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Samma bransch och också ett av de större bolagen, Rolex på väldigt många och en del Tag och Omega. Inte många som kommenterar en IWC men min 16613 såg många och gav många kommentarer men berodde nog mest på guldet...
Då kommer den givna frågan om ni jobbar mot finans, hos oss någon Rolex en Tag samt en IWC sen en massa Tissot och Certina.
 
Topp