• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lämnade in Rolex på service för första gången på 14år

MyPitch

Breitling
Klockan i fråga plockades ut av min far på nymans i mitten på året 2000. Ref 16713.
Ingen service är gjord sedan ny. Den har vandrat mellan kassaskåpet och handled till och från under denna tid. Så jag tog med mig uret till Robs här i Sthlm. Dagen efter får jag ett samtal av deras trevliga urmakare som till min förvåning berättar att packningar och oljor är i så pass bra skick att han inte kunde rekommendera en service. Det enda han kunde notera var att den gick 15 sekunder för snabbt per dygn.
Han berättade att det såg ut som service var gjord inom fem år och trodde inte på min historia om noll service.
Så det hela slutade med en enkel länkrengöring för att bekosta mödan som lades ned från deras sida.

Nu till min fråga till er som har lite mer erfarenhet än mig, hur kan det vara möjligt? Varför såg allting bra ut. Den har inte varit i en winder någonsin. Klockor mår bättre av att gå än inte?

(För övrigt var det premiär för mig hos Rob och bemötandet jag fick av killen bakom kassan i lockigt hår var det värsta jag upplevt. Gick dit istället för nymans eftersom jag inte kunnat hitta en enda dålig mening om Rob under den tiden jag läst på detta forum. Får hoppas att han hade en väldigt dålig dag. Jag gick därifrån med en klump i magen. Urmakaren var dock mycket trevlig!)

2015-09-24 18.11.29.jpg
 

Landshark

Cartier
Min personliga gissning är att urverk slits mer av att gå på handled / ligga i winder än att ligga still i en låda. Tror inte på teorin om att oljor blir gamla och sega på grund av tidsfaktorn i sig. Min DSSD har enligt uppgift från säljaren mest legat still de senaste sju åren. Den drar sig - 0,28 sek per dygn. Ser ingen anledning att serva den på ganska länge...

Finns mycket gissningar och mytbildning om detta, så jag vill vara tydlig med att jag inte siter på någon objektiv "sanning"...
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
image.jpg
Saxat ifrån ablogtowatch. Jag tror personligen inte det har varit någon större skillnad på service intervallerna från nu och bak i tiden. Bara ett sätt att tjäna lite extra kosing! Kan ha fel men allt var bättre för som man säger ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Klockan i fråga plockades ut av min far på nymans i mitten på året 2000. Ref 16713.
Ingen service är gjord sedan ny. Den har vandrat mellan kassaskåpet och handled till och från under denna tid. Så jag tog med mig uret till Robs här i Sthlm. Dagen efter får jag ett samtal av deras trevliga urmakare som till min förvåning berättar att packningar och oljor är i så pass bra skick att han inte kunde rekommendera en service. Det enda han kunde notera var att den gick 15 sekunder för snabbt per dygn.
Han berättade att det såg ut som service var gjord inom fem år och trodde inte på min historia om noll service.
Så det hela slutade med en enkel länkrengöring för att bekosta mödan som lades ned från deras sida.

Nu till min fråga till er som har lite mer erfarenhet än mig, hur kan det vara möjligt? Varför såg allting bra ut. Den har inte varit i en winder någonsin. Klockor mår bättre av att gå än inte?

(För övrigt var det premiär för mig hos Rob och bemötandet jag fick av killen bakom kassan i lockigt hår var det värsta jag upplevt. Gick dit istället för nymans eftersom jag inte kunnat hitta en enda dålig mening om Rob under den tiden jag läst på detta forum. Får hoppas att han hade en väldigt dålig dag. Jag gick därifrån med en klump i magen. Urmakaren var dock mycket trevlig!)

2015-09-24 18.11.29.jpg
Det är väl bara att gratulera, kul att urverken går så pass bra :)

Som sidnotis hade jag exakt samma upplevelse med Rob senast, jättetrevlig urmakare men snorkig säljare.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Logiskt sett måste ju slitaget av att samtliga delar är i konstant rörelse vara sämre för klockan än ett hypotetiskt scenario att oljorna stelnar eller vad nu eventuellt kan hända med oljor som inte rör på sig.
 

Greven

Audemars
Härligt att verket fortfarande är i så pass bra skick. Bara att gratulera! Angående bemötandet av killen på Rob. Utan att hänga ut honom som person, har du mer information om varför du gick därifrån med en klump i magen? Intresserad av att veta, är precis i startgroparna att lämna in min Sub på service och Rob är förstås tilltänkt att komma med offert på servicen.
 

Bjudko

Cartier
Har bara gott att säga om RE, t o m vakten är trevlig.

Annars är det precis som mekaniska saker, slits när de används.
 

MyPitch

Breitling
Härligt att verket fortfarande är i så pass bra skick. Bara att gratulera! Angående bemötandet av killen på Rob. Utan att hänga ut honom som person, har du mer information om varför du gick därifrån med en klump i magen? Intresserad av att veta, är precis i startgroparna att lämna in min Sub på service och Rob är förstås tilltänkt att komma med offert på servicen.
Kan skriva till dig i pm istället och berätta den långa historian. Var nämligen där i ett vanligt garantiärende gällandes min SD samtidigt.

Kul att läsa era argument. Jag hade tänkt införskaffa en winder fram tills idag, men tror jag kommer chansa på att liggtiden inte gör alltför stor skada. :)

Som tillägg till kommentar av dörrvakten så kan jag säga att det var förstaklassigt bemötande från honom och först den trevliga asiaten samt urmakaren. Var inte meningen att starta någon form av smutskastning från min sida. Jag blev bara så chockad av händelsen att jag kände mig tvungen för min egen skull att skriva av mig lite samt dela händelsen med andra. Vill inte trampa någon på tårna! :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Klockan i fråga plockades ut av min far på nymans i mitten på året 2000. Ref 16713.
Ingen service är gjord sedan ny. Den har vandrat mellan kassaskåpet och handled till och från under denna tid. Så jag tog med mig uret till Robs här i Sthlm. Dagen efter får jag ett samtal av deras trevliga urmakare som till min förvåning berättar att packningar och oljor är i så pass bra skick att han inte kunde rekommendera en service. Det enda han kunde notera var att den gick 15 sekunder för snabbt per dygn.
Han berättade att det såg ut som service var gjord inom fem år och trodde inte på min historia om noll service.
Så det hela slutade med en enkel länkrengöring för att bekosta mödan som lades ned från deras sida.

Nu till min fråga till er som har lite mer erfarenhet än mig, hur kan det vara möjligt? Varför såg allting bra ut. Den har inte varit i en winder någonsin. Klockor mår bättre av att gå än inte?

(För övrigt var det premiär för mig hos Rob och bemötandet jag fick av killen bakom kassan i lockigt hår var det värsta jag upplevt. Gick dit istället för nymans eftersom jag inte kunnat hitta en enda dålig mening om Rob under den tiden jag läst på detta forum. Får hoppas att han hade en väldigt dålig dag. Jag gick därifrån med en klump i magen. Urmakaren var dock mycket trevlig!)

2015-09-24 18.11.29.jpg
Vad gjorde den lockiga killen då?
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Klockan i fråga plockades ut av min far på nymans i mitten på året 2000. Ref 16713.
Ingen service är gjord sedan ny. Den har vandrat mellan kassaskåpet och handled till och från under denna tid. Så jag tog med mig uret till Robs här i Sthlm. Dagen efter får jag ett samtal av deras trevliga urmakare som till min förvåning berättar att packningar och oljor är i så pass bra skick att han inte kunde rekommendera en service. Det enda han kunde notera var att den gick 15 sekunder för snabbt per dygn.
Han berättade att det såg ut som service var gjord inom fem år och trodde inte på min historia om noll service.
Så det hela slutade med en enkel länkrengöring för att bekosta mödan som lades ned från deras sida.

Nu till min fråga till er som har lite mer erfarenhet än mig, hur kan det vara möjligt? Varför såg allting bra ut. Den har inte varit i en winder någonsin. Klockor mår bättre av att gå än inte?

(För övrigt var det premiär för mig hos Rob och bemötandet jag fick av killen bakom kassan i lockigt hår var det värsta jag upplevt. Gick dit istället för nymans eftersom jag inte kunnat hitta en enda dålig mening om Rob under den tiden jag läst på detta forum. Får hoppas att han hade en väldigt dålig dag. Jag gick därifrån med en klump i magen. Urmakaren var dock mycket trevlig!)

2015-09-24 18.11.29.jpg
Rob E bra! Seriösa och ärliga kring priser och service.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tycker att Peter hos Rob är jäkligt bra, ger schysst och ärlig feedback och försöker inte serva klockor bara för att 5-7 år har gått. Men självklart tar Rolex det säkra före det osäkra och sätter serviceintervallet för att slippa totalhaverier ser inget konstigt med det.

I mina ögon är Peter den bästa säljaren och kundvårdaren Rob E har.
 
  • Like
Reactions: Ale

MyPitch

Breitling
Tycker att Peter hos Rob är jäkligt bra, ger schysst och ärlig feedback och försöker inte serva klockor bara för att 5-7 år har gått. Men självklart tar Rolex det säkra före det osäkra och sätter serviceintervallet för att slippa totalhaverier ser inget konstigt med det.

I mina ögon är Peter den bästa säljaren och kundvårdaren Rob E har.
Peter hette även urmakaren som ringde upp mig. Han bröt på tyska ( Rätta mig om jag har fel, är inte bra på dialekter). Han är precis som du säger ärlig och rak. Han berättade att han kunde genomföra en service om jag verkligen ville, men hänvisade till det goda skicket där han antydde att service absolut inte behövdes. Enda anmärkningen var de 15 sekunderna den gick fel, samt att länken var väldigt smutsig. Så han gjorde en finjustering, trycktestade och rengjorde länken för 450kr.
 

Ale

Cartier
Håller med, har bara bra erfarenheter av säljarna på Rob, inte minst han som tydligen heter Peter. Du måste ha haft otur eller nåt! :)
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Lånar tråden för en lite nybörjarfråga, hoppas det är ok.
Hur vet man egentligen när det är dax för en service?
Börjar klockan gå sämre och håller inte tiden lika bra?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Samma Peter, han vann mitt förtroende när han hjälpte mig när jag köpt en begagnad klocka som inte var tät, tyckte han gjorde det där lite extra samt att jag upplevde att han brydde sig på riktigt. Efter det så hade jag en liknande upplevelse som du när jag köpte en ( annan) Rolex som, rent tidsmässigt, borde vara i behov av service men där han bedömde att det inte var dags ännu. Sedan dess så har jag inte så många funderingar om var jag går för att få mina Rolex servade.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lånar tråden för en lite nybörjarfråga, hoppas det är ok.
Hur vet man egentligen när det är dax för en service?
Börjar klockan gå sämre och håller inte tiden lika bra?

Om den börjar gå för snabbt eller för sakta eller om gångreserven blir kortare är väl några vanliga tecken på att en service närmar sig. Men ta det säkra för det osäkra och kolla med en urmakare du litar på för en mer noggrann bedömning.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Ja, Peter verkar väl vara urmakaren, och jag tyckte nog att det såg ut som TS inte hade något ont att säga om honom......det är väl så att ROB:s säljare har lite dåliga dagar....ibland......får vi hoppas;)

Jag är ju gubbe och utan kotlettfrissa (om man nu måste se ut på ett visst vis, vet jag ej, men många har ju inte haft den erfarenheten som TS och jag upplevt), så jag hade samma upplevelse första gången där, men det blev bättre:) och jag fick fin service när jag sedan kom tillbaka:)
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Finns det risk för att verket kan haverera annars?
Jag har en Breitling som är 10 år och aldrig fått någon service. Den har inte används dagligen och visar inga tecken på att den är i behov av service fast man kanske borde lämna in den för en bedömning ändå.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns det risk för att verket kan haverera annars?
Jag har en Breitling som är 10 år och aldrig fått någon service. Den har inte används dagligen och visar inga tecken på att den är i behov av service fast man kanske borde lämna in den för en bedömning ändå.

Oavsett om den behöver servas eller inte så är det nog hög tid att kontrollera om klockan fortfarande är tät om du inte gjort det på 10 år. När du ändå är hos urmakaren så kan du väl be dem kolla urverket också. Problemet är att det är j-ligt svårt att bedöma om urmakaren är ärlig eller bara vill ha dina tusenlappar. Annars finns det en och annan på forumet som har mätutrustning för att bedöma hur bra ett urverk går och mår, frågar man snällt, spottar över axeln tre gånger så brukar KS andan att visa sig i form av en hjälpsam forummedlem som hjälper till att kolla upp din klocka.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Oavsett om den behöver servas eller inte så är det nog hög tid att kontrollera om klockan fortfarande är tät om du inte gjort det på 10 år. När du ändå är hos urmakaren så kan du väl be dem kolla urverket också. Problemet är att det är j-ligt svårt att bedöma om urmakaren är ärlig eller bara vill ha dina tusenlappar. Annars finns det en och annan på forumet som har mätutrustning för att bedöma hur bra ett urverk går och mår, frågar man snällt, spottar över axeln tre gånger så brukar KS andan att visa sig i form av en hjälpsam forummedlem som hjälper till att kolla upp din klocka.
Ok tack, låter vettigt.
Ja det kostar ju några tusenlappar så därför man drar sig lite.
Är där någon vänlig själ i nordväst Skåne som läser denna tråden får ni gärna slänga iväg ett PM ;)
 

Maverick

Omega
Det här med att klockan gick 15 sek/dygn för fort då? Det är ju rätt mycket. Är det inte tecken på servicebehov eller att något annat borde göras (den här magiska ruckningen som man alltid hör talas om t.ex.)?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ok tack, låter vettigt.
Ja det kostar ju några tusenlappar så därför man drar sig lite.
Är där någon vänlig själ i nordväst Skåne som läser denna tråden får ni gärna slänga iväg ett PM ;)

Jag tror du ökar dina chanser om du går in på hemslöjdstrådarna och frågar om någon har tips på en pålitlig urmakare i dina trakter, finns ju några på forumet som är utbildade urmakare och dessutom flera duktiga hobbyurmakare.

Lycka till
 

MyPitch

Breitling
Det här med att klockan gick 15 sek/dygn för fort då? Det är ju rätt mycket. Är det inte tecken på servicebehov eller att något annat borde göras (den här magiska ruckningen som man alltid hör talas om t.ex.)?
Jag har svårt att svara på frågan eftersom jag har noll erfarenheter kring området. Jag kan inte annat än att gå på det Peter berättade för mig. Han sa att olja, packningar och de delar som brukar behöva bytas ut såg alldeles utmärkt ut. Han trodde ju inte på mig att den varit oservad så länge. Han berättade någon historia om klockor som legat i kassaskåp i 20 år, där oljan blivit kletig och packningarna var dåliga. Men i mitt fall, var det tydligt att den var i ett mycket bra skick, för att använda hans egna ord. :)
 
Topp