Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lämnat in min omega pie pan på service.

Diskussion i 'Vintage' startad av Yesper, 15 april 2013.

1. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Hej!

Jag är ny på forumet och därmed lite osäker på hurvida detta inlägg hamnat rätt eller inte, nåja.

Jag har ärvt en Omega constellation pie pan i guld. Förut har jag mest använt den som en accesoar då den ej fungerar men jag känner att det vore kul att få igång den. Den är nu därför hos omega på reparation. Eftersom klockan för mej har ett högt sentimentalt värde och dessutom är värd en del skulle jag vilja ha papper på dess värde och äkthet osv.. Får jag detta i och med denna service? Tänker att jag åtminstone borde få ett kvitto på reparationen men hur det gäller som värde- och äkthetsintyg vet jag ej.

Mvh

Yesper

2. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kvitto får du garanterat. I vilken stad bor du? I Stockholm t ex kan du värdera hos Kaplans.

3. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Har någon bild på den?
    Som sagt, kaplans i huvudstan.
    Grattis till en jätte fin klocka iaf, slit den med hälsan.

4. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Tack för tipset, bor inte långt ifrån Stockholm. Dåliga bilder tyvärr men kan inte ta nya, ringen runt glaset saknas.[​IMG][​IMG][​IMG]

Aquaracer2 gillar detta.
  5. _jonte

_jonte Friends of KS

Det var en fin rackare, hoppas den blir bra på service!

6. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

En till fråga, kan jag få tag på en orginalbox till klockan från omega eller måste jag köpa en via ex. blocket?

7. _jonte

_jonte Friends of KS

Ett kvitto på reparationen hos Omega borde gå som ett slags äkthetsintyg. Ska du ej sälja den behöver du kanske ej värderingsintyg?

8. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Precis!:) Det jag vill ha ett värderingsintyg till är ifall den blir stulen eller något liknande.

9. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    japp! kvittot funkar som äkthetsbevis eftersom de inte ens rör vid fake-ur.
    angående box så får du leta på ebay/tradera/forum/blocket osv!!

lycka till! väldigt fin klocka!

10. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Välkommen hit! Utomordentligt fin klocka! Dom bandhornen var speciellt läckra!

11. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Välkommen och grattis till fint arvegods, ser fram mot bilder när den kommer tillbaka!

12. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Nu har jag fått tillbaka den! Gud va den blänker, nästan så att jag inte vågar använda den! :)

jag har dock en fundering. När jag lämnade in den sa dom i butiken att den skulle skickas till omega för reparation, det tog tre veckor för att få ett kostnadsförslag som jag accepterade. Därefter tog det fyra dagar för klockan att komma tillbaka till butiken(kort tid?!), och när jag hämtade den frågade jag om något sorts reparationsintyg/kvitto från omega men då sa dom att dom kunde skriva ett eget kvitto men att jag endå fanns registrerad i deras system och att jag hade ett års garanti på reparationen. Jag är alltså liite misstänksam på att dom har meckat med den själv, vilket jag inte trodde att dom fick. Kan någon klockkunnig hjälpa mig och berätta hur en reparation bör gå till och vilka som "får" reparera med orginaltillbehör? Ursäka min nojjighet men vill verkligen att den har blivit lagad på rätt sätt så att jag har en klocka att njuta av länge.

13. China

China Guest

Jag tror inte att du behöver känna dig orolig, att det tog tid att få kostnadsförslaget beror nog på att urmakarna hos Omega har ganska mycket att göra så att det blev lite väntetid. Om det inte var något omfattande ingrepp så går det ganska snabbt. Däremot så kan jag väl tycka att dem borde gett dig uppgifter på vad som gjorts med klockan, bytta delar m.m.

14. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Okej, jag har fått tillbaka alla delar som dom bytt ut! Men kommer jag kunna spåra reparationen hos omega? :)

15. China

China Guest

Ja, det ska inte vara några problem.:)

16. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Svårt att ta bra bilder med mobben men här är den efteråt!

17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har mycket svårt och tro att den varit hos Omega.

18. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Okej, varför tror du inte det?

19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

4 dagar, saknar glasring, rundpolerad, fel krona, saknar lysmassa i visarna. Var lämnade du in den?

_jonte gillar detta.
  20. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Glasringen saknas då den kostar för mycket.. Bergströms ur i uppsala. Har kontaktat Omega nu och ska se vad dom säger. Vad tycker du jag ska göra? När jag lämnade in den sa dom att den skulle skickas till Omega.

21. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Har de någon omega licensierad urmakare hos sig isf?
    de kan ju inte bara slänga ur sig att den skickas hit och dit om den inte gör det...

får man fråga vad det kostade?

Om du bor i uppsala så kan du alltid komma förbi vår lilla träff den 7/5 och visa upp klockan :)
    http://www.klocksnack.se/threads/gtg-uppsala-tis-7-5.5852/

22. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Vad skulle glasringen kosta? Tycker du ska betala den oavsett pris, såg knepigt ut utan.

23. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Vad kostade servicen?

24. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Servicen kostade 5400 kr!

25. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Då borde kanske glasringen ingå?
    Eller är jag helt ute och cyklar?

26. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Har lämnat in den tidigare hos en urmakare för länge sedan för ett kostnadsförslag som då sa att ringen kostar ca 6000, denna gång sa dom inget om den. Här är de utbytta delarna

27. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    6000:- låter ju galet. Du får väl försöka få tag i en på nätet isåfall.

28. Yesper
    Trådstartare

Yesper Bonde

Ja det är i dagsläget för mycket pengar. ska jag oroa mig över att den kanske ej varit hos omega eller är det lugnt med tanke på att Bergströms Ur lämnade ett års garanti på reparationen?

29. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Fråga rakt ut. Har ni skickat klockan? Isåfall vart? Dom kan väl knappast ljuga om en sådan sak då det bör gå att kolla upp.

30. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    försök lurka fram en ring på nätet!
    det där är en av Omegas juveler imo och förtjänar det bästa