• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Längd på straps/natos etc

Golbica

Omega
Ny i klockvärlden, undrade hur man ska tänka när man ska köpa straps/natos mått mässigt?

Jag själv har tex 17-17,5cm handleder, vilken längd ska jag leta efter? Som sitter snyggast?

Har kollat lite och ser allt från 20 till 30mm

Vad anses som smal, medium resp. XL?
 

Donorvar

Omega
Dvs, om storleken mellan bandhornen är 18mm köper du ett sådant. Som jag har förstått det är det lätt hänt att bandet kan hoppa av om man har tex ett 18mm band på bandhorn som är 22mm. Även om man ser att det förekommer.
 

Gurkan

Cartier
Precis, storlekarna du anger är mellan bandhornen. Men går absolut att köra lite mindre om man vill det utan någon större risk för att tappa klockan. För att det ska inträffa måste ju båda sprintarna lossna..

Kolla Bond, han var väl den första som körde ett mindre:)

image.jpeg
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Ny i klockvärlden, undrade hur man ska tänka när man ska köpa straps/natos mått mässigt?

Jag själv har tex 17-17,5cm handleder, vilken längd ska jag leta efter? Som sitter snyggast?

Har kollat lite och ser allt från 20 till 30mm

Vad anses som smal, medium resp. XL?
Som föregående talare, avståndet mellan bandhornen, ofta 18, 20 eller 22. Ett natoband som är 20 mm (2cm) är nog för kort, även för en nyfödd.. :) Tror faktiskt att alla nato är i princip samma längd, du får klippa och korta själv om du tycker det behövs, alternativt vika in bandet i "spännet"!
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Ny i klockvärlden, undrade hur man ska tänka när man ska köpa straps/natos mått mässigt?

Jag själv har tex 17-17,5cm handleder, vilken längd ska jag leta efter? Som sitter snyggast?

Har kollat lite och ser allt från 20 till 30mm

Vad anses som smal, medium resp. XL?
Jag har faktiskt aldrig sett S, M och XL på natoband. Har du 17,5 cm runt handled kommer alla att passa. Själv undviker jag de kortaste på c:a 27 cm då de funkar dåligt på min handled som är drygt 19 cm runt
 
Topp