• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Länk (band) till min JCL

TKVF

Panerai
Hej! Jag besitter ju en Jeager-LeCoultre Master Compressor Diving Automatic Navy SEALs. Orginal Kalvläderbandet är inte optimalt i under den varma årstiden, får inte rent det. Så jag har två frågor (med lite efterföljande frågor).

1. Hur gör jag rent läderbandet så det inte luktar?
2. Vad finns det för länkar, band som passar denna modell. Både original och aftermarket-förslag mottages tacksamt.

Orginal är Kalvläder, gummi eller "articulated rubber". Jag har inte koll riktigt om articulated rubbet är konstgjort gummi? Och vad är då skillnaden på dessa? Kalvlädret kan ni hoppa över, det är mest gummiversionerna jag undrar över.
Nästa frågar ju om det finns någon riktig länk i stål eller liknande som kan passa, men jag tänker att det kan vara svårt att matcha färgerna, men kom gärna med förslag.
Kan nämna att det är 20.0 mm band som gäller. När jag köper band så behöver jag lås också. Så ta med förslag på det också.

Då NK i Gbg lagt ner klockförsäljning så blir det flytt till Bromma under våren för att kunna snabbt och lätt klämma, känna och inhandla delar. Men tills dess så tror ja på forumets goda omdöme och får beställa via telefon hos någon JLC-AD.

Bifogar JLC egna bilder så Ni ser klockan och kan komma med bra förslag.
Master-Extreme-jlc-2018770-zoom.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Skinn som det har börjat gro i är i praktiken omöjligt att få styr på - det är redan för mycket bakterier som gôttar sig.

Articulated rubber är väl den klädda länken?
 

TKVF

Panerai
Skinn som det har börjat gro i är i praktiken omöjligt att få styr på - det är redan för mycket bakterier som gôttar sig.

Articulated rubber är väl den klädda länken?

Kan man inte få stopp på det alltså? Hur skulle man göra om man köper ett nytt skinnband så inte det händer igen då?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Kan man inte få stopp på det alltså? Hur skulle man göra om man köper ett nytt skinnband så inte det händer igen då?
Lite som med skor, använd den inte dagligen utan byt då och då. Det är inte heller optimalt att ha ett skinnarmband om det är högsommarvärme och man vet att man svettas mycket.

Hört att en del lägger armbanden i frysen så man dödar alla bakterier. Inget jag provat själv ännu.
 

TKVF

Panerai
Jag hade länken till, men körde den på gummi.. bara för att jag anv den som "slaktar-beater", då är gummi bättre imo.

Men vill man dressa upp den lite så är länken ypperlig


Vet du vad en länk ligger på i pris? Och är det samma avstånd mellan bandhornen så att den passar till min? 20 mm? Bilder?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Som föregående talare, använd inte klockor med läderband varje dag på sommaren, alternera. Tycker att läderbanden fräschar till sig om man låter vila sig några månader i lådan...
 
Topp