Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Länk eller gummiarmband?

Diskussion i 'Diskussion' startad av richard1991, 30 december 2013.

1. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hej,

Planerar att köpa en Longines Hydro Conquest Automatic och har en fråga till mer insatta. Klockan jag är ute efter säljs både med länk och gummi-armband och jag har svårt att bestämma mig för vilken jag ska välja.

Tycker att det är snyggare med gummi-armband men då priset är detsamma med länk så funderar jag på om det kanske är smartare att köpa den med länk, för andrahandsvärde osv, och sedan byta armband själv till antingen gummi eller nato. Tänker jag rätt eller spelar det ingen roll? Är det något annat än armbandet som skiljer nedan länkade klockor?

Länk: http://www.klockia.se/longines-hydro-conquest-l3-694-4-53-6.html

Gummi: http://www.klockia.se/longines-hydro-conquest-l3-694-4-53-2.html

Tack på förhand!

2. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Köp med länk och köp till ett gummi. Brukar alltid vara smartare än "the other way around"..

Ernesto, richard1991 och jabla gillar detta.
  3. Tias.F

Tias.F Stadsbo

Min erfarenhet är att det alltid är bäst att köpa med länk från början, så ja du tänker rätt där.

richard1991 gillar detta.
  4. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Okej, tack för bra och snabba svar!

Någon som har någon åsikt kring själva klockan? Är det ett bra köp som första "riktiga" klockan?

Ha en fortsatt trevlig dag!

5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Riktigt trevlig klocka till bra pris, en arbetskamrat har kronografversionen på länk som daglig klocka sedan 3 år utan några problem. Jag tycker dock hans är lite för hög så jag hade själv valt den du kollat in.

6. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Köp absolut med länk, sedan finns en hel uppsjö av gummi att komplettera med.
    Fin klocka, har du provat den på handleden?

iPhone | Tapatalk

7. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du tänker rätt gällande länken. Det är alltid bra att ha om du tänker på att sälja vidare och mycket billigare att köpa till andra band. Dock om du redan innan köpet funderar på att sälja vidare kan det vara värt att spana efter en begagnad så slipper du ta den största ekonomiska smällen som det är vid nyköp. Ingen aning om hur svårt det ska vara att hitta dock. Men det är ju alltid trevligt att köpa nya också. :)

8. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Kul att du gillar den. Ser fram emot att få hem den! :)

9. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Den är fin som snus! Och givetvis köper du med länk som de kloka herrarna ovan redan påtalat!

10. morrism

morrism Friends of KS

Grym klocka!

11. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Härligt med mer bekräftelse gällande mina tankar kring länken. Jag funderar egentligen inte på att sälja vidare den utan tänker mer på att vara förberedd om jag någon dag skulle få för mig att göra det.

Dalomo gillar detta.
  12. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Åsikter är det enda vi har. Planerar du att behålla klockan över några år, trivs du med den på armen, går du igång på utseendet. Köp.

Sen kommer du få rådet att köpa begagnat, seiko, spara till en rolex etc.

Du får sila bland tankarna som yppas här. ;)

iPhone | Tapatalk

Jockinho gillar detta.
  13. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Blir länk! Nej jag har tyvärr inte testat den men är ganska övertygad om att den kommer att passa bra då jag testat liknande klockor i samma storlek.

14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Du länkar till 39mm modellen men om du inte har enormt smala armar skall du nog gå på 41mm.

15. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Okej, tack för tipset!

Är tänkt att användas som min dagliga klocka och i några år, tills jag får råd med en ännu finare. :)

16. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Dåså. Kan hända är jag känslig, vissa kronor gör mig illa i handryggen, då spelar det ingen roll hur snygga de är om kronan blir som ett spjut.

iPhone | Tapatalk

17. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Har rätt smala armar och dessutom små händer så jag tänker att 39mm modellen bör passa bäst. Är dessutom lite allergisk mot oversize klockor (inte för att 41mm är det men) då jag har en ganska klassisk/preppy klädstil som jag tycker passar bäst till lite nättare klockor.

Nrobedal och jabla gillar detta.
  18. jhellstrom

jhellstrom Friends of KS

Från:
    Småland
    Köp med länk och sedan finns det Isofrane som gör riktigt riktigt bra gummistraps. Kostar runt 800kr att få hem men är väl värda det!

19. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Richard, jag vill också slå ett slag för att försöka få tag på någon "ny" begagnad. När du nu ska köpa din första riktiga klocka och samtidigt har hittat till Klocksnack, så finns risken(chansen?) att du smittas av den kroniska klocksjukan.

Är man inte gjord av pengar så kan de där "småslantarna" i skillnad mellan nytt och begagnat på en Hydro Conquest göra väldigt mycket för klockbudgeten om man inte blir 100% med klockan, vill flippa och köpa något annat.

Jag har en väldigt begränsad klockbudget och köpte i början av mitt intresse en ny Tissot för nära 6k. Den var tänkt att finnas kvar länge men kärleken dog rätt snabbt. Tillslut kunde jag inget annat än att bita i det sura äpplet och sälja den för inte ens 3k om jag minns rätt.

Må väl

jabla gillar detta.
  20. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Uppfattat! Tack för tipset.

21. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hej Babanker!

Redan smittad! Vilken respons man har fått. Okej ska överväga det. Problemet med att köpa begagnad när man inte är så insatt är att det känns som om man kan bli lurad på såväl priset som äktheten.

22. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Alltid länk. Alltid.

paradis, laketwig och richard1991 gillar detta.
  23. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    ;)

Du kan lägga upp en Köpes annons här i Köp & Säljavdelningen, tror dock det ligger ett krav på att du ska ha varit medlem i 1 vecka alt. skrivit X antal inlägg. Jag är osäker, regler finns att läsa i den avdelningen.

Alternativt om du letar på någon sida likt Chrono24 och kollar referenser för säljaren på det objekt du tittar. Hittar du något kan du här posta en länk till klockan och säkerligen få en bra input.

Må väl,
    Philip

24. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tack för tipset Philip, blir att surfa runt lite på Chrono24 då!

25. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Fin stilren klocka, gillar den på gummi mer men bättre köpa till i efterhand. Angående det ekonomiska tror jag inte du loosar så mkt vid en ev. försäljning senare (beroende på skick såklart) då priset redan nu är en rejäl slant billigare än i affären och modellen inte är så "speciell" utan nog tilltalar många. Men nog en klocka som går variera med länk, nato och band när man tröttnar lite på den :)

Grattis :)

26. richard1991
    Trådstartare

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hej Jockinho,

Tack för ditt svar och åsikterna kring klockan! :)

27. k9handler

k9handler Stadsbo

Alltid länk.

Mårtenssons ur Brookfield