Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Länk till Oris Aquis

Diskussion i 'Diskussion' startad av Gurgel, 8 januari 2016.

1. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

Hej,

har letat efter en länk till en Oris Aquis. Tycker det är trist att vara tvingad till att alltid köra på gummit till den. Så här på vintern känns klockor med länk helt enkelt mer rätt. Läder är bara att glömma med tanke på luggarna den är begåvad med. Problemet är att det är svårt att hitta en länk till vettigt pris. Bästa pris jag fått från AD är 3500kr. Tycker det är lite mycket, men kanske blir det inte bättre än så, lär ju inte få igen många kronor utav dem när jag en dag flippar klockan... Någon som har förslag på var jag kan hittade en länk till lägre pris?

2. Hallis

Hallis Borgare

Från:
    Stockholm
    Har precis samma "problem", jag har mailat friendsoforis som jag förstått är en aussie-handlare vilka endast har Oris. Ska höra vad de säger men verkar som att det är svårt att hitta beggade länkar! Lär bli ad för min del om jag stör mig för mycket på gummit!

3. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

Mailade någon brittisk handlare. De har dock skitit i att svara, de skulle ha typ £ 150 men det framgick också på deras sida att de inte skickade utanför uk. Blir ju billigare att åka Ryan air dit och hämta på plats än att beställa från svensk ad. En annan AD ville ha 4500kr! Det är ju typ halva klockans värde...

4. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Tyvärr så är det så att det ALLTID lönar sig att köpa sin klocka på länk och så komplettera med gummi/läderarmband efteråt istället för tvärtom.

tictac62 gillar detta.
  5. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

Jo men jag trodde inte jag ville ha den på länk när jag köpte den... Det var dumt att tro det så här i efterhand...

Equilibrium gillar detta.
  6. Equilibrium

Från:
    Island
    Men nu vet du inför nästa köp :)
    Av erfarenheten blir man vis men inte rik.
    Edit: Lägg upp en köpes annons här vetja, det skadar ju inte att prova iallafall !

7. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

Bra tips! :) Finns dock redan ett par har jag sett...

Equilibrium gillar detta.
  8. Equilibrium

Från:
    Island
    Jag tycker också det ofta verkar läckert med gummiremmar till klockor, men det som får mig att tveka är huruvida gummit kommer att spricka med tiden. Hur är din erfarenhet vardande detta @Gurgel ?

9. sinner

sinner Friends of KS

Jag tycker spontant att 3500:- för en helt ny länk låter billigt.
    Orislänken är för övrigt helt underbar.

Fido1 gillar detta.
  10. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

Klockan är uttagen i Maj 2015, men hittills ser den helt ny ut. Spännet däremot har blivit trist repigt, är ju polerat i mitten och eftersom det är ganska grovt så är det svårt att undvika att dra det emot skrivbordet. Gummit i sig upplever jag som riktigt kvalitativt, det är mjukt och fint och som sagt ännu helt utan några som helst skador eller indikationer på att det skulle vara torrt. Jag tänker mig dock för och utsätter det inte i onödan, tar ex av mig det när jag duschar etc (påverkas gummi av vatten i någon utsträckning alls?)
    Ja, jag tror det är ett bra pris, fick pris från 3500kr till 4500kr av AD´s.

11. Starship

Starship Stadsbo

12. Starship

Starship Stadsbo

Ett gummi lär ju slitas snabbare än en länk. Men att köpa nytt gummi (alltså utan själva spännet) verkar ligga på drygt 100 dollar så det blir inte så blodigt ifall man behöver ett nytt efter några år.

13. Starship

Starship Stadsbo

Jag upplever samma sak. Helst skulle jag vilja borsta den polerade ytan men vågar mig inte riktigt på det projektet.

14. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

Den sista där var ju faktiskt riktigt snyggt utförd! Ska kolla in länken.
    Den första har jag sett tidigare men det verkar som att de flesta helt enkelt skär av ytterdelen. Snackade med en läderbandskille, han vill inte åta sig att göra dylikt då det aldrig skulle bli bra enl honom, 12mm är helt enkelt för lite gods för att bli stabilt. Dock skulle det kunna gå att göra med förstärkningar som ev fanns som tillbehör från oris (men då ligger väl de på 2000kr...)

Återkom med resultat om du trots allt gör det! Det är ju lite trist att inte vilja använda en dykare vid skrivborsjobbet för att den far illa av det.... o_O

15. Equilibrium

Från:
    Island
  16. mlundstrom

mlundstrom Stadsbo

Finns det nåt bra ställe att köpa gummiarmbandet på då?

Stingmeister gillar detta.
  17. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

Beställde nylonbandet från GasGasVelcro... £35 med frakt. Återkommer när jag fått den! Länken känns dock fortfarande intressant.

Starship gillar detta.
  18. Starship

Starship Stadsbo

Det ska bli kul att höra vad du tycker!

19. Starship

Starship Stadsbo

Förresten, du såg väl att han hade gjort en specialbeställning för att den skulle passa Oris smala fäste? Om du bara beställer standardbandet så slutar det med besvikelse och det vill vi ju inte!

20. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

Nej det är lugnt, pratade med honom (chat) men han hade gjort flera tidigare så han hade full koll!

21. Equilibrium

Från:
    Island
    Vi ser fram emot bilder på detta :) skitfin dykare du har !

Gurgel gillar detta.
  22. Starship

Starship Stadsbo

23. mlundstrom

mlundstrom Stadsbo

Ska bli kul att höra hur det är, är lite sugen på nåt liknande faktiskt.

24. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

25. Capeland

Capeland Bonde

3500:- för länken låter kanon. Grymt solid. Köp :)

26. Starship

Starship Stadsbo

Lägg märke till att det bara är gummit utan spänne.

noeLLY gillar detta.
  27. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

Blev köp av en länk till slut. Inväntar nu alltså både länk och nylonstrap....
    Om du är intresserad kan du få köpa den direkt när jag fått den för vad jag gav?

28. mlundstrom

mlundstrom Stadsbo

Ja, kanske det. PM:a när du fått det!

29. Gurgel
    Trådstartare

Gurgel Stadsbo

Japp, fick just svar att det är på gång, Carl som gör det verkar ha löjligt mycket att göra... Kul för honom iofs!

30. Starship

Starship Stadsbo

Hur blev bandet och vem äger det? En minirecension skulle vara trevlig.

Mårtenssons ur Brookfield