Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Länkbyte

Diskussion i 'Diskussion' startad av Roxen, 14 maj 2013.

1. Roxen
    Trådstartare

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Bästa KS´are!

Har en Rolex GMT g/s på jubiléelänk daterad 1979. Likt de flesta är medvetna om tenderar guldgodset i dessa jubiléelänkar att "sträcka" länken. Min är inte påtagligt stretchad, men på sikt tänkte jag byta till en med mindre åverkan. Även spännet känns lite väl polerat. Så till frågan; måste länken (samt spänne) vara från 1979 för att klockan skall betraktas som helt original, eller anses det acceptabelt med en länk som exempelvis är från 1981? Finns b.l.a en som legat på Tradera i ett par hundra år. Väldigt tacksam för respons från alla mögel-kunniga, då jag inte vill förstöra klockans autens!

Benjamin :)

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Klart det inte går att betrakta klockan som helt original om du har bytt ut länken.

Med det sagt så är det väldigt vanligt att rolexklockor har nyare länkar, och det brukar inte påverka värdet särskilt.

Jag brukar dock själv aldrig sära på klocka och originallänk.

3. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Min högst personlig åsikt: om länken är äkta och rätt modell så tycker jag inte att det är någon fara, dock bör du såklart spara originallänken och upplysa om saken vid en eventuell försäljning.

4. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Rätta mig om jag har fel men det är nog ganska få vintagerollar som har originallänken kvar, undantag finns såklart. En länk från samma tidsperiod är nog mer vanligt och enligt mig inga konstigheter, ej heller en nyare som de kloka herrarna ovan nämnt.

Roxen gillar detta.
  5. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    +1

6. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Tycker nog att man utan att behöva skämmas kan ha en länk som är något nyare så länge allt stämmer med orginallänken. Dvs en tidig 1680 skall ha en 9315 och inte en 93150.

paradis och jabla gillar detta.
  7. calzone

calzone Biskop

Det borde va skottpeng på folk som särar klockorna ifrån sina Oginal länkar ! :p

Roxen gillar detta.
  8. Roxen
    Trådstartare

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd

Nej, naturligtvis inte. Dumt uttryckt av mig. Länken är original, tanken är dock att skaffa en "utbytar-länk". Den ursprungliga skall såklart sparas!

9. Roxen
    Trådstartare

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Precis vad jag tänkte, köpa en ytterligare att använda, men behålla den originala :)

jabla och max gillar detta.
  10. JS

JS Friends of KS

+1

Roxen gillar detta.
  11. Roxen
    Trådstartare

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Väger alltid tungt med en veterans utlåtande!

Mårtenssons ur Brookfield