• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Länkfix

McGyver

Rolex
Jag fick en förfrågan av en medlem om jag kunde tänka mig att försöka laga en länk som hade gått mitt av.
AD på orten hade sagt att denna skada inte gick att laga men vi vet ju att allt går att laga - frågan är bara om det är lönt!

Jag har haft planer på länkrenoveringar länge men inte riktigt kommit till skott och då jag hade en prototyp på verktyg för att dela denna länkartyp på hyllan så gick jag med på att försöka.

Länken som den såg ut när den kom:

144328188023208400_resized.jpg


Tyvärr så hade den ena ytterbiten försvunnit vilket gjorde det hela lite svårare för annars hade det bara varit att pressa ihop delarna igen.

Lösningen blev nu att dela länkbiten närmst ändlänken och sedan sätta ihop delarna och förlänga mha en extra länkbit vid spännet.

Prototypverktyget redo för sitt första jobb

144328187903214500_resized.jpg


Detr fungerade galant - länken delades enkelt!

144328187856511100_resized.jpg


Lite Loctite på "splinesen" och sedan pressades sakerna ihop igen.

Ett dopp i ultraljudsbadet och en lättare borstning av claspen sedan var länken klar!

144328188055099800_resized.jpg


Iom att en bit tagits bort i mitten av länken så är avsmalningen/tapper inte perfekt - syns melan länkbit 5 och 6 räknat från ändlänken - inte så mycket att göra i detta fallet!
 

McGyver

Rolex
Grymt bra jobb!
Går det att hitta "reservdelar" till dessa länkar, så man skulle kunna hitta en länkytterdel med rätt bredd?

Hittar du en källa så får du säga till! :)

I.o.m. att AD inte ens vill laga länken så betvivlar jag på att de säljer dessa delarna löst - blir nog till att sondera marknaden efter en trasig länk att plocka delar av.
 

Minuteman

Rolex
Hittar du en källa så får du säga till! :)

I.o.m. att AD inte ens vill laga länken så betvivlar jag på att de säljer dessa delarna löst - blir nog till att sondera marknaden efter en trasig länk att plocka delar av.
Nä, AD har nog som standardsvar att hela länken är en reservdel i sig :(
Kanske ingen business för dem att sälja reservdelar, när man heller säljer en helt ny länk, men lite konstigt med tanke på att Rolex är duktiga på att ha delar till gamla verk tillgängliga (för AD dvs :) ).
 

Minuteman

Rolex
Ditt inlägg fick mig att tänka så ev. har jag nu fått tag på delar från en skrotad länk som en bekant hade liggandes! :)
Härligt :)
Men allt är det lite synd att det är det enda sättet att fixa en trasig länk. Med tanke på vad en Rolexlänk kostar så vore det väldigt rimligt att det skulle gå att få den servad.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Jag fick en förfrågan av en medlem om jag kunde tänka mig att försöka laga en länk som hade gått mitt av.
AD på orten hade sagt att denna skada inte gick att laga men vi vet ju att allt går att laga - frågan är bara om det är lönt!

Jag har haft planer på länkrenoveringar länge men inte riktigt kommit till skott och då jag hade en prototyp på verktyg för att dela denna länkartyp på hyllan så gick jag med på att försöka.

Länken som den såg ut när den kom:

144328188023208400_resized.jpg


Tyvärr så hade den ena ytterbiten försvunnit vilket gjorde det hela lite svårare för annars hade det bara varit att pressa ihop delarna igen.

Lösningen blev nu att dela länkbiten närmst ändlänken och sedan sätta ihop delarna och förlänga mha en extra länkbit vid spännet.

Prototypverktyget redo för sitt första jobb

144328187903214500_resized.jpg


Detr fungerade galant - länken delades enkelt!

144328187856511100_resized.jpg


Lite Loctite på "splinesen" och sedan pressades sakerna ihop igen.

Ett dopp i ultraljudsbadet och en lättare borstning av claspen sedan var länken klar!

144328188055099800_resized.jpg


Iom att en bit tagits bort i mitten av länken så är avsmalningen/tapper inte perfekt - syns melan länkbit 5 och 6 räknat från ändlänken - inte så mycket att göra i detta fallet!
Otroligt skickligt, som vanligt. Man kan ju undra hur ADn tänkte...
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Snyggt jobbat (som vanligt)!! En fundering, alla "guldbitar" ser ju ut att finnas kvar. Hade det inte varit möjligt att tillverka en ny ytterbit (dvs den som saknades)? Du brukar ju kunna tillverka allt @McGyver. :D
 

McGyver

Rolex
Snyggt jobbat (som vanligt)!! En fundering, alla "guldbitar" ser ju ut att finnas kvar. Hade det inte varit möjligt att tillverka en ny ytterbit (dvs den som saknades)? Du brukar ju kunna tillverka allt @McGyver. :D

-Allt går, utom att kamma flinskalliga! ;) (....frågan är bara om det är värt det)

Tror i detta fallet att det är billigare att leta upp en trasig donatorlänk och sedan stjäla lämplig bit.

@Chuck, verktyget är egentligen bra två profilfrästa "klor"( som passar i mellanrummet i Jubilee) och som sedan drar isär länkbitarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra där! Jag kan eventuellt snart ha en stretchig 93150 du kan få köpa billigt av mig. :)
 
Topp