Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Länkfix

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av McGyver, 26 september 2015.

1. McGyver
    Trådstartare

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Jag fick en förfrågan av en medlem om jag kunde tänka mig att försöka laga en länk som hade gått mitt av.
    AD på orten hade sagt att denna skada inte gick att laga men vi vet ju att allt går att laga - frågan är bara om det är lönt!

Jag har haft planer på länkrenoveringar länge men inte riktigt kommit till skott och då jag hade en prototyp på verktyg för att dela denna länkartyp på hyllan så gick jag med på att försöka.

Länken som den såg ut när den kom:

Tyvärr så hade den ena ytterbiten försvunnit vilket gjorde det hela lite svårare för annars hade det bara varit att pressa ihop delarna igen.

Lösningen blev nu att dela länkbiten närmst ändlänken och sedan sätta ihop delarna och förlänga mha en extra länkbit vid spännet.

Prototypverktyget redo för sitt första jobb

Detr fungerade galant - länken delades enkelt!

Lite Loctite på "splinesen" och sedan pressades sakerna ihop igen.

Ett dopp i ultraljudsbadet och en lättare borstning av claspen sedan var länken klar!

Iom att en bit tagits bort i mitten av länken så är avsmalningen/tapper inte perfekt - syns melan länkbit 5 och 6 räknat från ändlänken - inte så mycket att göra i detta fallet!

mega, pjmb, falten och 41 andra gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Snyggt fixat!

McGyver gillar detta.
  3. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Grymt bra jobb!
    Går det att hitta "reservdelar" till dessa länkar, så man skulle kunna hitta en länkytterdel med rätt bredd?

McGyver gillar detta.
  4. McGyver
    Trådstartare

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Hittar du en källa så får du säga till! :)

I.o.m. att AD inte ens vill laga länken så betvivlar jag på att de säljer dessa delarna löst - blir nog till att sondera marknaden efter en trasig länk att plocka delar av.

Minuteman gillar detta.
  5. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Nä, AD har nog som standardsvar att hela länken är en reservdel i sig :(
    Kanske ingen business för dem att sälja reservdelar, när man heller säljer en helt ny länk, men lite konstigt med tanke på att Rolex är duktiga på att ha delar till gamla verk tillgängliga (för AD dvs :) ).

McGyver gillar detta.
  6. McGyver
    Trådstartare

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Ditt inlägg fick mig att tänka så ev. har jag nu fått tag på delar från en skrotad länk som en bekant hade liggandes! :)

Minuteman gillar detta.
  7. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Härligt :)
    Men allt är det lite synd att det är det enda sättet att fixa en trasig länk. Med tanke på vad en Rolexlänk kostar så vore det väldigt rimligt att det skulle gå att få den servad.

8. mofo

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Som vanligt @McGyver, jag är högst imponerad av dina kunskaper, snart få du bjuda in oss och visa hemligheterna i källaren. Bra jobbat.

McGyver gillar detta.
  9. Arsius11

Arsius11 Bonde

Från:
    Gbg
    Otroligt skickligt, som vanligt. Man kan ju undra hur ADn tänkte...

10. Jay B

Jay B Torpare

Hej allihopa
    Det var min länk på bilden och jag fick precis tillbaka den och jag är verkligen supernöjd! Den är i bättre skick än innan.
    Tack McGyver!

Arsius11, jabla, McGyver och 1 annan gillar detta.
  11. Taxman

Taxman Friends of KS

Snyggt jobbat (som vanligt)!! En fundering, alla "guldbitar" ser ju ut att finnas kvar. Hade det inte varit möjligt att tillverka en ny ytterbit (dvs den som saknades)? Du brukar ju kunna tillverka allt @McGyver. :D

12. grabbbbenVetejvad

grabbbbenVetejvad Stadsbo

Från:
    Göteborg
  13. Chuck

Chuck Friends of KS

Starkt jobbat hur funkar verktyget exakt?

14. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Riktigt fint jobbat, blev ju hur bra som helst! :)

15. McGyver
    Trådstartare

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    -Allt går, utom att kamma flinskalliga! ;) (....frågan är bara om det är värt det)

Tror i detta fallet att det är billigare att leta upp en trasig donatorlänk och sedan stjäla lämplig bit.

@Chuck, verktyget är egentligen bra två profilfrästa "klor"( som passar i mellanrummet i Jubilee) och som sedan drar isär länkbitarna.

16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra där! Jag kan eventuellt snart ha en stretchig 93150 du kan få köpa billigt av mig. :)

17. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Snyggt! Det kommer nog bli en hel del liknande jobb i framtiden så bra att du lär dig ;)

18. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    McGyver gillar detta.
  19. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra där!!

20. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Verkligen bra jobbat Mc Gyver , när länken är på klockan , armen så kommer inget att synas .

21. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Snyggt! Alltid roligt att läsa dina inlägg!