Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Länkverktyg i butik Stockholm, idag, hjälp!

Diskussion i 'Diskussion' startad av FilipF, 16 januari 2015.

1. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Hej, snabb fråga.

Jag är i stort behov av ett länkverktyg i dag i Stockholm.
    Vart kan jag köpa ett i centrum? några tips?
    Såg på Kjell & Co har ett helt kitt där det ingår, men jag behöver bara verktyget.. i dag..

Absolut att det bara är att gå in till första bästa urmakare och be dom göra det, men behöver kunna göra det själv i dag.

HJÄLP MIG!

2. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    hej!
    har för mig att Claes olsson och Teknikmagasinet har verktyg, det är väl till länk med stift som du trycker ut, när du ska korta länk?

3. Spindel

Spindel Biskop

Liten hammare och en fin nubb eller knappnål gör jobbet om du har länk som sitter med friktionsstift.

yonsson gillar detta.
  4. nissehult

nissehult Friends of KS

...vilket mer eller mindre kräver en hållare. Jag antar att hållaren finns med i Kjells kit.

5. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Tack för tippsen,

Kollat kl Chlas och Teknikmagasiner, och allt dom kan erbjuda är desvärre bara boettöppnare typ.

Ja, länken som ska kortas är men friktionsstift.
    Länken i frågan är en SMP länk med äckligt små hål. Prövat alla små spikar jag hittat och gem med allt är för stort.

Tänkte att det är lika bra att insörskaffa ett eget verktyg.

6. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Friktionsstiften i min PO satt som berget. Mina verktyg böjdes så tog en sväng förbi grabbarna i globen och bad om hjälp istället.

Summman av kardemumman, om det är bråttom, kanske enklare att bara gå förbi AD?

7. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Jo. Prövade lite förut precis när jag skaffat den. Sitter svinhårt!
    Får ta mig en sväng forbi Rob på Lunchen tror jag..

8. Spindel

Spindel Biskop

Håller länken mellan lill-, ringfingret och handflatan, håller nubb/nålen mellan pekfinger och tumme går fin fint ;)

Slint bara inte om du är rädd för repor ;)

tissoter och nissehult gillar detta.
  9. mega

mega Borgare

Jag har provat på en Omega med Kjells verktyg, allt böjde sig, det är bara skräp. Jag rekommenderar inte den enkla / billiga vägen denna gång. För stor risk för repor. Alltså, inte Kjell, Teknikmagasinet, Biltema etc...

10. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Just att trycka ut sprintar på smp-länkar är ett helvette jämfört med många andra ur. Jag har annars tagit ett BRA bandstiftsverktyg och pressat HÅRT för att få ut sprintarna. Fungerar ~bra, i alla fall tillräckligt bra. Lycka till!

11. nissehult

nissehult Friends of KS

Perfekt för en bugdet-inriktad nybörjare med andra ord :)

tissoter gillar detta.
  12. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bumpar denna tråd. Vet att man kan gå till AD, men jag gillar att kunna göra det själv och när andan faller på.

Någon som har tips på var jag kan köpa ett vettigt verktyg? Dvs bättre än den plastmojäng som ingår i Kjell&Co's paket?

13. nissehult

nissehult Friends of KS

Om du inte har behov av ett verktyg just idag (som trådtiteln säger) så kolla eBay. Där finns allt från billiga grejjer till bra grejjer (typ Bergeon).

14. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ah, okej. Vad heter det på engelska? :)

15. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Link remover tool typ, finns på Kjell som tidigare sagts men dock bara i set.
    Hmm första gången så använde jag spik innan jag skaffat bra grejor. Du kanske kan slipa ner spiken lite?

RobertD gillar detta.
  16. nissehult

nissehult Friends of KS

Sök på "spring bar remover".

17. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nä, sån har jag. Vill ha för friktions-pins i en omega-länk...

18. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Fast det e väl mer för att ta bort just springbars ;) nu vare länkarna som skulle kortas. Hehe sorry

19. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Men du behöver du ett sånt verktyg och kan vänta till måndag så kan jag skicka ett oanvänt? Har dubbla och det känns lite onödigt.

RobertD gillar detta.
  20. nissehult

nissehult Friends of KS

Jaha, ursäkta - för mycket snor i hjärnan ikväll... ;) Men det dyker upp sådana verktyg i diverse kit när du gör sökningen på eBay. Kan inte säga något om kvaliteten dock...

Jag har ett kit hemma med en liten hammare, diverse "stift" och en hållare. Kommer dock inte ihåg var jag köpte den. Troligen Amazon.

tissoter gillar detta.
  21. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    "Plastmojängen" är faktiskt helt ok och funkar utmärkt till länken på en PO.

RobertD gillar detta.
  22. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Låter ju magiskt bra! Lär ju gå snabbare än e-bay iaf! ;)

Jag pm:ar adress så kommer vi överens om pris!

KS när det är som bäst! :)

tissoter gillar detta.
  23. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Pm

24. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Jag har Kjells kit, och den plastiga länkavkortaren funkade fint på min Seiko iallafall. Spring bar-verktyget, boettkniven och boettöppnaren funkade bra på de gamla Ur & Penn-klockorna jag experimenterat med också, så helt okej grejer för en nybörjare som inte kommer pilla med Rolex & co. på ett bra tag, tycker jag.

25. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    SpringbarTool kan du ju använda även på en Rolex om du är lite stadig! :) iaf med luggholes.

Mårtenssons ur Brookfield