Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lär mig om Vintage Rolex Submariners

Diskussion i 'Vintage' startad av 80talisten, 25 juni 2014.

1. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Det finns ju så många begrepp, visst röda Submariners känner man ju till som att vara den första Submarinern med datumvisning. Men det finns ju så mycket annat som "Pre Comex", "Comex" Vad jag har förstått så användes Comex Subbarna av Argentinas flotta? och dessa ska även ha en heliumventil likt Sea Dwellers?

Verkar vara en riktig djungel. Skicka gärna informativa länkar. Jag vill lära mig!

Pope och k0ltrasten gillar detta.
  2. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

3. Brogren

Brogren Friends of KS

4. Brogren

Brogren Friends of KS

Affe, krämbulle, Bingoraalf och 2 andra gillar detta.
  5. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Du kommer garanterat ha hunnit skramla ihop pengarna till en innan du lärt dig allt...

J

Kejsaren, Affe, Ernesto och 10 andra gillar detta.
  6. Per

Per Björklövens finest

Pre-comex är för övrigt den tröttaste Rolex-termen någonsin om jag ska vara ärlig.

7. MJ24

MJ24 Friends of KS

Bra information om 5513.
    http://www.5513mattedial.com

8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Fast då har väl också priserna stigit med 50% sedan du började kolla...

calzone och Jens gillar detta.
  9. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Håller helt med. Vad fasen betyder det liksom? Satte i halsen när jag läste det första gången.

Och Comex har väl ingenting med Argentinas flotta att göra? o_O

EDIT: Förutom den här 5514 då: http://www.hodinkee.com/blog/2010/4...ubmariner-a-comex-submariner-issued-to-t.html

Tänk vad Google kan lära en.

Davvan gillar detta.
  10. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Säljs många rollar med service tavla och visare, vad är "skillnaden" så att säga mot att byta tavla hos t.ex. AD, är det nån skillnad och vad gör det på priset på t.ex. en 16750 från låt säga -95.. Fick frågan tidigare idag och kände väl att jag inte riktigt hade nått bra svar.

11. Per

Per Björklövens finest

12. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Per gillar detta.
  13. Per

Per Björklövens finest

För att svara på frågan om pre-comex så är det den helt vanliga tavelmodellen som Comex först fick levererade och satte sin logga på som därför kallas pre-comex i något lamt försök att få dem att låta rare.

ErikGBG och krämbulle gillar detta.
  14. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Jag har förstått det på samma sätt. Är inte din Daytona en 'after Newman'-förresten? :hilarious:

Det kanske intressantaste inslaget i hela det debaclet, för att återkoppla till trådstarten, så ja, det fanns 5513 som levererades till COMEX med HEV, vilket den vanliga 5513 inte har, innan man gick över till den COMEX-unika 5514 (som alltså egentligen inte levererades till allmänheten utan enbart till COMEX).

15. Per

Per Björklövens finest

Ska man riktigt spexa till det så hade Paul Newman en sen svart 6263 med röd text precis som min. :)

image.jpg

Nu är jag inte alls påläst på Comex-subbar men visst saknar de absolut första till och med HEV?

paradis, Icaras, ErikGBG och 1 annan gillar detta.
  16. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Jag vågar inte uttala mig om det, någon annan kan det garanterat bättre. Jag vet bara att det finns 5513 med HEV som levererades till COMEX.

Vilket i sig är jäkligt coolt och visar på hur mycket av ett verktyg en Rolex var en gång i tiden och hur man bedrev produktutveckling tillsammans med extremt krävande kunder med extremt unika krav och på så vis flyttade fram gränserna för tidmätning.

Jag gillar det, och jag gillar den tiden när Rolex inte enbart var en statussymbol.

17. Per

Per Björklövens finest

18. Mikael B

Mikael B Torpare

Mycket bra tråd! Tack

19. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Som sagt, känner inte till särskilt djupgående om vintage Submarinens men detta om Argentinas flotta läste jag på nån sida, kommer ej ihåg sidan nu.. Men tack för all info!

20. Falcone

Falcone Stadsbo

Alla 5513 (och 5514) som officiellt levererades till Comex hade HEV, däremot finns det senare datum-Subbar utan HEV. Och även 5513 med Comex-historia men som inte är riktiga Comex-levererade klockor.

Däremot fanns det ett rykte om just det du Per nämner, men såvitt jag känner till finns det inget orakel som har bekräftat detta.

easy rider, Per och krämbulle gillar detta.
  21. Per

Per Björklövens finest

22. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Nu förstår jag inte riktigt...

23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tror han menar "när de främst sågs som ett verktyg vid professionell dykning".lång ifrån alla dagens användare dyker ju med sina subbar.

24. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Den biten förstod jag. ;)