Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Lär mig om Vintage Rolex Submariners

Diskussion i 'Vintage' startad av 80talisten, 25 juni 2014.

  1. 80talisten
    Trådstartare

    80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

    Inlägg:
    6.760
    Från:
    Eskilstuna
    Det finns ju så många begrepp, visst röda Submariners känner man ju till som att vara den första Submarinern med datumvisning. Men det finns ju så mycket annat som "Pre Comex", "Comex" Vad jag har förstått så användes Comex Subbarna av Argentinas flotta? och dessa ska även ha en heliumventil likt Sea Dwellers?

    Verkar vara en riktig djungel. Skicka gärna informativa länkar. Jag vill lära mig!
     
    Pope och k0ltrasten gillar detta.
  2. k0ltrasten

    k0ltrasten Soy un culebra!

    Inlägg:
    6.557
  3. Brogren

    Brogren Y-Wing pilot

    Inlägg:
    599
  4. Brogren

    Brogren Y-Wing pilot

    Inlägg:
    599
    Affe, krämbulle, Bingoraalf och 2 andra gillar detta.
  5. Jens

    Jens Greedo

    Inlägg:
    3.085
    Från:
    Mordor
    Du kommer garanterat ha hunnit skramla ihop pengarna till en innan du lärt dig allt...


    J
     
    Kejsaren, Affe, Ernesto och 10 andra gillar detta.
  6. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    6.219
    Pre-comex är för övrigt den tröttaste Rolex-termen någonsin om jag ska vara ärlig.
     
  7. MJ24

    MJ24 AT-AT driver

    Inlägg:
    5.390
    Bra information om 5513.
    http://www.5513mattedial.com
     
  8. eriksson850

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.499
    Från:
    烏普薩拉

    Fast då har väl också priserna stigit med 50% sedan du började kolla...
     
    calzone och Jens gillar detta.
  9. krämbulle

    krämbulle Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.618

    Håller helt med. Vad fasen betyder det liksom? Satte i halsen när jag läste det första gången.

    Och Comex har väl ingenting med Argentinas flotta att göra? o_O

    EDIT: Förutom den här 5514 då: http://www.hodinkee.com/blog/2010/4...ubmariner-a-comex-submariner-issued-to-t.html

    Tänk vad Google kan lära en.
     
    Davvan gillar detta.
  10. Donkii

    Donkii Boushh

    Inlägg:
    10.462
    Från:
    Östersund
    Säljs många rollar med service tavla och visare, vad är "skillnaden" så att säga mot att byta tavla hos t.ex. AD, är det nån skillnad och vad gör det på priset på t.ex. en 16750 från låt säga -95.. Fick frågan tidigare idag och kände väl att jag inte riktigt hade nått bra svar.
     
  11. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    6.219
  12. krämbulle

    krämbulle Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.618
    Per gillar detta.
  13. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    6.219
    För att svara på frågan om pre-comex så är det den helt vanliga tavelmodellen som Comex först fick levererade och satte sin logga på som därför kallas pre-comex i något lamt försök att få dem att låta rare.
     
    ErikGBG och krämbulle gillar detta.
  14. krämbulle

    krämbulle Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.618

    Jag har förstått det på samma sätt. Är inte din Daytona en 'after Newman'-förresten? :hilarious:

    Det kanske intressantaste inslaget i hela det debaclet, för att återkoppla till trådstarten, så ja, det fanns 5513 som levererades till COMEX med HEV, vilket den vanliga 5513 inte har, innan man gick över till den COMEX-unika 5514 (som alltså egentligen inte levererades till allmänheten utan enbart till COMEX).
     
  15. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    6.219
    Ska man riktigt spexa till det så hade Paul Newman en sen svart 6263 med röd text precis som min. :)

    image.jpg


    Nu är jag inte alls påläst på Comex-subbar men visst saknar de absolut första till och med HEV?
     
    paradis, Icaras, ErikGBG och 1 annan gillar detta.
  16. krämbulle

    krämbulle Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.618
    Jag vågar inte uttala mig om det, någon annan kan det garanterat bättre. Jag vet bara att det finns 5513 med HEV som levererades till COMEX.

    Vilket i sig är jäkligt coolt och visar på hur mycket av ett verktyg en Rolex var en gång i tiden och hur man bedrev produktutveckling tillsammans med extremt krävande kunder med extremt unika krav och på så vis flyttade fram gränserna för tidmätning.

    Jag gillar det, och jag gillar den tiden när Rolex inte enbart var en statussymbol.
     
  17. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    6.219
  18. Mikael B

    Mikael B Ewok

    Inlägg:
    28
    Mycket bra tråd! Tack
     
  19. 80talisten
    Trådstartare

    80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

    Inlägg:
    6.760
    Från:
    Eskilstuna
    Som sagt, känner inte till särskilt djupgående om vintage Submarinens men detta om Argentinas flotta läste jag på nån sida, kommer ej ihåg sidan nu.. Men tack för all info!
     
  20. Falcone

    Falcone Stormtrooper

    Inlägg:
    309

    Alla 5513 (och 5514) som officiellt levererades till Comex hade HEV, däremot finns det senare datum-Subbar utan HEV. Och även 5513 med Comex-historia men som inte är riktiga Comex-levererade klockor.

    Däremot fanns det ett rykte om just det du Per nämner, men såvitt jag känner till finns det inget orakel som har bekräftat detta.
     
    easy rider, Per och krämbulle gillar detta.
  21. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    6.219
  22. Boris Balkan

    Boris Balkan Fark you!

    Inlägg:
    2.996
    Nu förstår jag inte riktigt...
     
  23. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    30.833
    Från:
    GBG
    Tror han menar "när de främst sågs som ett verktyg vid professionell dykning".lång ifrån alla dagens användare dyker ju med sina subbar.
     
  24. Boris Balkan

    Boris Balkan Fark you!

    Inlägg:
    2.996
    Den biten förstod jag. ;)