Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lär oss om...

Diskussion i 'Vintage' startad av Jens, 22 september 2013.

1. Jens
    Trådstartare

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Swissonic-verken China !!!

Denke gillar detta.
  2. China

China Guest

Swissonic är efterföljaren till Accutron, båda urverken bygger på elektroingenjören Max Hetzels konstruktioner. Förenklat, så skulle man kunna säga att Swissonic är en variant av Accutron, med oscillatorn konfigurerad som en hästsko runt urverket. Swissonic visade sig inkräkta på några av de patent för Accutron som Hetzel tidigare sålt till Bulova(1953), och kom aldrig i produktion trots att urverket utvecklades under många år.

Mer om Max Hetzel och utvecklingen av stämgaffelurverken på länkarna nedan.

http://www.watch-around.com/en/subscribers-zone/magazine/article/la-montre-a-diapason-a-50-ans.html

http://www.elektron.demon.co.uk/maxpics.html

Prototypen av Swissonic, en raritet som finns i ett fåtal exemplar.

http://www.elektron.demon.co.uk/swissonic.html

Sedan förekommer det en del olika klockor märkta Swissonic med ESA/ETA-urverk, från tiden innan quartzen slog ut de "elektriska" urverken som hade sin storhetsperiod från slutet av 1950talet till 1970. Om det beror på att ETA/ESA köpt rätten till en del av Hetzels patent som använts, låter jag vara osagt. Har någon mer information, så fyll gärna på i tråden. ESA 9392 brukar benämnas som Swissonic, men frågan är av vilken anledning.

Det finns en mycket bra sida med information om olika sorts "elektriska" urverk och modeller på länken nedan.
    http://www.electric-watches.co.uk/

Gummo, Watch out, OSKEEER och 10 andra gillar detta.
  3. JayJay

JayJay Biskop

China for president.

4. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Kan bidra med denna Avia Swissonic!

Jens och China gillar detta.
  5. China

China Guest

Fixoflex gillar detta.
  6. _jonte

_jonte Friends of KS

Strålande som alltid China! Vad tycker du om stämgaffelverk?

7. Jens
    Trådstartare

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    China är bäst, ingen protest!

Har varit inne o läst sidorna tidigare, men ville höra din version.
    Kan en urmakare som kan meka stämgaffel per automatik meka Swissonic-verk?

/Den lille haveristen!

8. China

China Guest

Tekniskt intressanta och imponerande, fast de har aldrig blivit någon personlig favorit. Jag är väl mer insnöad på automatiska urverk. :)

Det borde inte vara några problem.:)

9. _jonte

_jonte Friends of KS

Och då följdfrågan... Kan urmakare generellt meka stämgaffelverk?

China gillar detta.
  10. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Nej, säger jag efter att ha luskat lite för några år sedan. Sen hade jag turen att via ett Tradera-köp komma i kontakt med en person som inom familjen hade en urmakare i öst som var fena på stämgaffelverk. Tyvärr har jag tappat bort kontaktuppgifterna men ut med en efterlysning på KS så kanske det blir napp.

China gillar detta.
  11. China

China Guest

Instämmer, och jag är heller inte säker på hur det ser ut med tillgången på delar till Accutron. Däremot så bör inte delar till ESA/ETA serierna vara några problem för en urmakare.