Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Läsvärt om Frederic Piguets fina kronografverk

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rozzy, 6 januari 2014.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vi ser ju många kronografer med Valjoux 7750 eller Lemania verk, men vad finner man i lite finare kronografer?

En mycket välskriven och informativ läsning om Frederic Piguet 1185 verk och deras Omegaversioner;
    http://www.rwgforum.net/topic/92446-the-frederic-piguet-1185/

Läs sedan vidare efter artikeln om Speedmasterverkens utveckling.

(Bild oblygt lånad från nätet)

Är det någon som har en kronograf baserat på Piguets verk som ni kan visa upp?

2. Genta

Genta Borgare

Har en AP 2385 i min ROC, men har inte rätt verktyg för att öppna den. Bifogar en webb-bild istället.

Tack för länken till rwgforum! Med tanke på prisskillnaden mellan en AP/VC/Blancpain och en Omega kändes det bra att läsa att 1185-baserade verk är något helt annat än de traktorer till 1285-verk som Omega använt...

Bifogar också en länk till en klassisk artikel från Timezone om Piguet-verket

http://www.timezone.com/2002/09/16/those-wonderful-piguet-chronographs-part-1/

Rozzy gillar detta.
  3. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har ju sett och klämt på din ROC på en GTG hos Rob E en gång, en fantastiskt fin klocka som jag mycket väl förstår att du inte själv öppnar! Jag försöker inte öppna min RO 5402 för den delen heller. Verket till din fans ju på bild i artikeln dessutom.
    Tack för din TZ-länk! :bookworm:

Mårtenssons ur Brookfield