Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lätt att göra keramiska vridringar?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Wboy, 19 augusti 2015.

1. Wboy
    Trådstartare

Wboy Friends of KS

Många klocktillverkare kör ju nu mera med keramiska vridringar på sina sportklockor, t.ex. Rolex och Hublot. Rolex har till och med fått fram tvåfärgade vridringar, vilket Rolex själva beskriver som en lång och svår process. Ingen annan känd tillverkare har vad jag vet kommit med en tvåfärgad sådan och Rolex sägs ha någon form av patent på detta. Samtidigt dyker det då och då upp mer eller mindre dåliga kopior av dessa modeller med vad som påstås vara keramiska vridringar, men där säljarna är ärliga med andra aspekter som att urverk och stålet inte är det samma som i den riktiga Rolex-modellen. Mina frågor är därför:

Hur lätt/svårt är det egentligen att göra keramiska vridringar och då i synnerhet tvåfärgade? Är det mest mytbildning från Rolex om att det var en stor utmaning? Eller ljuger replikaförsäljarna om att deras ringar är keramiska?

Om någon har granskat (vågat ta i) en ambitiös replika av denna typ vore det så klart intressant att höra dessa intryck.

Exempelbild:
    rolex-gmt-master-ii-ref-116719-blro-watch.jpg

2. Alarik

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Vad jag förstod så var det svårigheter att få till färgerna på ett bra sätt i första hand. Dvs inte att det handlade om flera färger utan snarare dess nyanser. Huruvida detta är rent skitsnack eller ej ska jag låta vara osagt.

3. Wboy
    Trådstartare

Wboy Friends of KS

Ja precis, så jag förstått det också. Men intressant i så fall om det på kopior sitter riktiga, liknande tvåfärgade keramiska ringar. Hur kan dessa tillverkare haft så lätt att få till dem. Någonstans känns det som att någon far med osanning.

4. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Replika? Du menar kopia?

5. Wboy
    Trådstartare

Wboy Friends of KS

Ja, blandade visst orden lite. Sry.

Boris Balkan gillar detta.
  6. Landshark

Landshark Borgare

Bara hört av en säljare på Bergströms att bezeln på DSSD:n tar 40 timmar att tillverka.
    Tyder ju på att det inte är en helt okomplicerad process. ;)

7. China

China Guest

Det beror väl lite på hur man ser på saken, då härdningsprocessen tar tid. Däremot så verkar det inte ha varit något större hinder för piratindustrin att efterapa keramiska material, tyvärr får man väl säga...

Mårtenssons ur Brookfield