Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

"lätt i uppdraget"?

Diskussion i 'Diskussion' startad av VCalmen, 7 april 2015.

1. VCalmen
    Trådstartare

VCalmen Friends of KS

Vad menas det med att ett manuellt verk är lätt i uppdraget? Att det är ett tecken på inget akut servicebehov är jag med på. Men vad innebär det i praktiken? Vad har hänt med verket om det extremt tungt att dra upp?

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Oljor torkar och då blir det segt att dra upp klockan.
    Friktion. :)

3. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag tycker mig ha känt nyservade klockor som varit rätt tröga i uppdraget, jämfört med vissa andra. Vad beror det på?

4. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Lätt i relation till vad? Misstänker att uttrycket används för att påskina att allt är frid och fröjd mekaniskt i klockan, när säljaren egentligen inte har en aning. Några försiktiga steg ut på samma sluttande plan som formuleringarna "enligt uppgift tidigare servad, men inget kvitto finns" eller "genomgången av urmakare" som inte heller betyder något i sammanhanget...

5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kan bero på nya packningar till kronan.

Eurenius och Andersml gillar detta.
  6. Spindel

Spindel Biskop

Tror inte det betyder ett skit, som någon sa tidigare nåt säljfluff som inte har någon bäring på hur klockan mår egentligen.

Min Seagull är aplätt i uppdraget, köptes ny. Min 70 år gamla Tissot är aptung i uppdraget och den genomgick en helservice/urverksrenovering ungefär samtidigt som Seagullen köptes. Båda urverken är i toppskick men upplevs som sjukt olika.

Går man sedan till mina automater med handuppdragning känns samtliga bara djävligt konstiga, samtliga känns som man drar ett svänghjul med en rejäl massa när man drar upp dem :p

Andersml gillar detta.
  7. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Aha, jag förstår. Tackar!

8. Thorn

Thorn Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Har också en nyservad zenith automat som är sjukt tung i uppdraget. Tror inte man ska lägga så stor vikt vid den formuleringen.

Eurenius gillar detta.
  9. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Rimligen kan väl tex utväxling vara olika så ett sådan påstående måste vara relativt en likadan klocka. Fråga det :)

Mårtenssons ur Brookfield