• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"lätt i uppdraget"?

VCalmen

Cartier
Vad menas det med att ett manuellt verk är lätt i uppdraget? Att det är ett tecken på inget akut servicebehov är jag med på. Men vad innebär det i praktiken? Vad har hänt med verket om det extremt tungt att dra upp?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oljor torkar och då blir det segt att dra upp klockan.
Friktion. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tycker mig ha känt nyservade klockor som varit rätt tröga i uppdraget, jämfört med vissa andra. Vad beror det på?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Lätt i relation till vad? Misstänker att uttrycket används för att påskina att allt är frid och fröjd mekaniskt i klockan, när säljaren egentligen inte har en aning. Några försiktiga steg ut på samma sluttande plan som formuleringarna "enligt uppgift tidigare servad, men inget kvitto finns" eller "genomgången av urmakare" som inte heller betyder något i sammanhanget...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tror inte det betyder ett skit, som någon sa tidigare nåt säljfluff som inte har någon bäring på hur klockan mår egentligen.

Min Seagull är aplätt i uppdraget, köptes ny. Min 70 år gamla Tissot är aptung i uppdraget och den genomgick en helservice/urverksrenovering ungefär samtidigt som Seagullen köptes. Båda urverken är i toppskick men upplevs som sjukt olika.

Går man sedan till mina automater med handuppdragning känns samtliga bara djävligt konstiga, samtliga känns som man drar ett svänghjul med en rejäl massa när man drar upp dem :p
 

Thorn

Friends of KS
Har också en nyservad zenith automat som är sjukt tung i uppdraget. Tror inte man ska lägga så stor vikt vid den formuleringen.
 

Smulan

Rolex
Rimligen kan väl tex utväxling vara olika så ett sådan påstående måste vara relativt en likadan klocka. Fråga det :)
 
Topp