• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lättviktsklockor?

Lejonel

Omega
Har reumatism, en mildare variant. Detta gör att jag tyvärr har lite svårt att bära tyngre klockor med stållänk. Vet att det finns en hel del klockor i titan men dessa sticker ju ofta iväg i pris så ska försöka sikta mig in på några få "dyrgripar" i titan.

Men vad finns det för mer klockor som inte väger så mycket? Alla tips är mer än välkomna. Tänker då på klockor under 10k
 

Gösta

Breitling
2-Faktor
Kanske inte alls det du tänker på, men klassikern Casio F-91W blir svår att slå med typ 22 gram. Jag har den främst för att jag gillar den slanka profilen, men märker att jag glömmer att den sitter på handleden då den inte känns över huvud taget.
 

David71

Rolex
2-Faktor
MoonSwatch väger in på 28 gram.

DSC_1232.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Spanat in dessa men vart lite skeptiskt. Är det en ok klocka med tanke på att den är byggd i plast? Kostar ju en del med.
Tavlan är riktigt fin, resten är plast. Jag gillar den verkligen. Men gillar du inte plast är det inget för dig. Har och kommer komma ner i pris som begagnade nu.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag har en skada i armen och bär därför nästan aldrig klockor på länk. Så brukar leta runt bland lättare klockor jag med. Nästa köp för mig är en Boldr Venture som är en field watch i titan, runt 55g på nato (finns även länk i titan att köpa till) Kostar väl strax under 4k med moms. Tror de har andra klockor i titan också. Äger ju ingen och har inte sett de i verkligheten men hört bra om dem. Jag kommer beställa en nästa vecka.
1000001368.png

Finns i fler färger och varianter.
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
Kanske inte alls det du tänker på, men klassikern Casio F-91W blir svår att slå med typ 22 gram. Jag har den främst för att jag gillar den slanka profilen, men märker att jag glömmer att den sitter på handleden då den inte känns över huvud taget.
Om jag somnar med en F-91W så har jag ont i armen dagen efter... :( Men lätt (hehe) en bra klocka som jag använder ofta mycket pga. den låga vikten.
 

Lejonel

Omega
Jag har en skada i armen och bär därför nästan aldrig klockor på länk. Så brukar leta runt bland lättare klockor jag med. Nästa köp för mig är en Boldr Venture som är en field watch i titan, runt 55g på nato (finns även länk i titan att köpa till) Kostar väl strax under 4k med moms. Tror de har andra klockor i titan också. Äger ju ingen och har inte sett de i verkligheten men hört bra om dem. Jag kommer beställa en nästa vecka.
1000001368.png

Finns i fler färger och varianter.
Wow den var läcker! Tack för tips. Har en Hamilton Khaki Field i Titan på väg hem. Hoppas på att den sitter skönt. Hyfsat lätt iaf.
Plast känns som plast för att det är plast.

Haha jo det är sant. Men syfta mer på att den inte känns som någon dålig plastklocka köpt på Wish :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Wow den var läcker! Tack för tips. Har en Hamilton Khaki Field i Titan på väg hem. Hoppas på att den sitter skönt. Hyfsat lätt iaf.
Ja jag gillar dem iaf. på bild. Är inte just den modellen och färgkombon jag skickade som jag är ute efter. Ville inte posta den jag ska ha av rädsla att den ska sälja slut haha.

Men har länge velat ha en field watch och fastnade för en modell därifrån och att den är i titan är en fördel mtp. min skada även om det kanske inte direkt skiljer enormt mycket i vikt jämfört med mina stålklockor. Hamilton khaki field är ju samma stuk som Boldr Venture :) Exakt vilken modell har du på väg hem? Kan vara kul att se :) Kan försöka komma ihåg att återkomma här vad jag tyckte om Boldr efter jag fått hem den.

Jag har för övrigt också länge velat ha en moonswatch. Jag är dock enbart intresserad av Neptune som är en av de som säljer slut snabbast och vill ha en helt ny, bor långt ifrån AD och tänker inte betala en krona över list så blivit att jag inte köpt. Hört att kvalitén är rätt kass faktiskt dock. Man får väl ta de som de är.
 

Lejonel

Omega
Ja jag gillar dem iaf. på bild. Är inte just den modellen och färgkombon jag skickade som jag är ute efter. Ville inte posta den jag ska ha av rädsla att den ska sälja slut haha.

Men har länge velat ha en field watch och fastnade för en modell därifrån och att den är i titan är en fördel mtp. min skada även om det kanske inte direkt skiljer enormt mycket i vikt jämfört med mina stålklockor. Hamilton khaki field är ju samma stuk som Boldr Venture :) Exakt vilken modell har du på väg hem? Kan vara kul att se :) Kan försöka komma ihåg att återkomma här vad jag tyckte om Boldr efter jag fått hem den.

Jag har för övrigt också länge velat ha en moonswatch. Jag är dock enbart intresserad av Neptune som är en av de som säljer slut snabbast och vill ha en helt ny, bor långt ifrån AD och tänker inte betala en krona över list så blivit att jag inte köpt. Hört att kvalitén är rätt kass faktiskt dock. Man får väl ta de som de är.

Är denna som är på väg hem. Väger in på 57g så kommer förhoppningsvis kännas ok tyndmässigt. Köpte den som ny på chrono24 för nästan halva priset med :)

 

menellerhur

Omega
2-Faktor
Casio Lineage är i titan och väldigt lätta, har multi band 6 plus massa annat som jag tycker är bra att ha till vardags.

Finns flera olika urtavlor och hittas på erbjudande under 4 papp rätt ofta.

1000006682.jpg
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Lite jävig men RZE resolute Pro på texitlband kanske? Endast 60 gram utan länken.
1000004122.jpg

 

Majbjörn

Breitling
Citizen har några modeller i titan till en billig penning. Köpte min på rea på ur & Penn, dom har ju typ alltid rea, som ett alternativ till finklockan när jag snickrar.
 

LinusW

Breitling
Kan varmt rekommendera Oris Propilot X. Helt i titan och med deras inhouse urverk, cal. 400. Väger inte jättemycket pga materialet
 

Lejonel

Omega
Kan varmt rekommendera H70205830 för dom som är ute efter en lättviktsklocka. Haft på mig den en hel dag och känns knappt att jag haft på mig den. Lär bli min daily driver ett tag :)
 

Bilagor

  • 20240404_182438.jpg
    20240404_182438.jpg
    384.3 KB · Visningar: 3
Topp