Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Långsiktighet/Tankar i sitt klockval/sparande

Diskussion i 'Diskussion' startad av Isodor, 4 november 2013.

1. Isodor
    Trådstartare

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Med risk för detta ämne berörts tidigare.

Vi/oss som köper nya klockor och väljer att inte flippa, utan att spara:

Har ni någon tanke bakom vilka val ni gör?
    Eller går ni mer på känsla vid tidpunkten, att den modellen gillar man vid tillfället?
    T.ex om man ska köpa en Speedmaster eller TAG Carrera?

Det kan vara t.ex klassiker som ska gå som arvegods. T.ex Submariner.
    Eller man kanske går efter lite mer udda märken?
    Modeller med begränsad upplaga?
    Märkesbundet?

Hursomhelst vore det intressant att veta hur folket som sitter och trycker på ett par dinkor och uppåt tänker.

I mitt fall försöker jag gå på egna favoriter men som går lite åt det klassiska tonen. Att det ska fungera om typ 60 år när det går i arvegods och inte känns som en "gimmick" för dagen.

16610 gillar detta.
  2. RonJeremy

RonJeremy Bonde

Klockor från födelseåret är väl en klassiker kan jag tänka mig!

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Spännande fråga, men jag tror att du är ganska ensam i ditt tänk. Enligt denna vetenskapliga studie är ni enbart 10 personer på KS. :D

Personligen köper jag alltid klockor för att behålla dem under all framtid, men efter ett tag blir vissa klockor utkonkurrerade av ett nytillskott i samma nisch.

4. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Nu är jag en sån som gärna byter och provar nya modeller, andra märken eller likadana klockor fast i bättre skick efter ett tag. Klockor som man köpt för att spara i årtionden
    byts alltid ut någon månad efter eller åtminstone efter något år när något annat dyker upp och skall finansieras så för mig är inköpspriset viktigt . Den skall kunna säljas för ungefär samma summa eller mer så småningom ( alltså bara beg klockor )
    Men skulle jag vara en sån som "spar för evigt" skulle nog prioritet nr 1 vara att välja just en sån klocka man allra helst vill ha i den prisklass man orkar med och då oavsett vad marknaden just då frågar efter ...,..

5. Bodén

Bodén Borgare

Bra fråga.

Är själv en samlare, kommer nog aldrig att flippa en klocka. Åtminstone inte för att finansiera en annan klocka. Köpte min Speedmaster ny för att jag under flera års tid velat köpa ett kvalitetsur, och är svag för de tidlösa klassikerna med lite historia. Det stod väl egentligen mellan Speedmaster och Submariner, men då jag är ung och statligt anställd fick plånboken välja, och Submarinern vänta. Har absolut arvegods i åtanke, då jag vet hur förbannat glad jag skulle ha blivit över att få lägga vantarna på en ärvd Speedmaster eller Submariner. :D

par gillar detta.
  6. par

par Friends of KS

Finns mängder av ur med kul historia. Bara att fortsätta=)

Mårtenssons ur Brookfield