• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Långtidsprojekt för att bleka insert och få färgskiftning i en DJ tavla!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Sist jag blekte inserten till min GMT så fuskades det, jag använde klorin, blev helt OK, men det är inte på naturlig väg dock! Gången före det, så var jag utan klocka i över 6 månader, då jag inte visste hur man tog av inserten från bezeln! Då fick hela paketet ligga inplastad med plastfolie på taket, gösses så nervös man var att det skulle hända något med klockan!

Nu tänker jag göra det igen, men denna gången så blir jag inte utan klocka i 6-7 månader iaf, Hahaha!

Nä...för denna gången kommer jag att lägga insert plus tavlan i det fönster som har mest sol per dygn, så det blir safe. Så får dom liga där och mogna på sig!

IMG_0267.JPG

IMG_0265.JPG
IMG_0270.JPG
IMG_0268.JPG
IMG_0272.JPG


Dom kan inte klaga på utsikten iaf :cool:.
IMG_0275.JPG
 

Rey

Rolex
Why, but why? :D kul dock att du kör al naturale! Du får se till att ingen oförstående städar bort det där ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det vore kul om någon gjorde det motsatta, la en klocka i kassaskåpet en lång tid för att se om index gulnar.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Som alltid, helgalen och underbar @Affe !
Jag utmanade @jabla att bleka ett insert med hjälp av våra små vänner myrorna (= myrsyra)
Jag vet inte hur seriöst han tog utmaningen, men det kanske vore en väg att gå ?
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Spännande projekt! Bör det inte bli ännu bättre effekt att utsätta dem för direkt solljus? Har för mig att fönsterglas filtrerar bort UV-strålar. Mer meck, men var gör man inte för konsten :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Spännande projekt! Bör det inte bli ännu bättre effekt att utsätta dem för direkt solljus? Har för mig att fönsterglas filtrerar bort UV-strålar. Mer meck, men var gör man inte för konsten :)

Är det så, fast man har ju haft tavlor och fotografier som blivit solblekta genom åren genom fönstren!

Snarare 6-7 år i kombination med gamla ej UV-tåliga lacker. Så lycka till, kommer inte hända någonting med de där grejerna.

Haha...som vanligt så är herr yonsson rätt fram, jag tror du har fel, du har förmodligen rätt att det tar lång tid, men några 6-7 år tror jag banne mig inte det tar innan man ser någon effekt! Just nu är jag justerad i axeln, så jag vill inte krypa på taket, men det är nog en bra idé att lägga ut tavlan och inserten så den får direkt solljus, och på det lite väder och vind kanske. Jag ska försöka tänka ut något bra ställe :cigar:, jag återkommer.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det vore kul om någon gjorde det motsatta, la en klocka i kassaskåpet en lång tid för att se om index gulnar.
Det är troligare. Patina på gammal lysmassa blir mörkare i förvaring och ljusare i dagsljus. Det tråkiga är att patinan snabbt går tillbaka när saker väl tas ur förvar.

För att vara en tråkmåns så kan jag lova att de där prylarna kan ligga ett år i solljus utan att ändra färg precis som yonsson säger.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har du öppen spis @Affe ?
Isåntfall kan man kanske sota insert genom att binda fast dem i en ståltråd och ha dem i skorsten över vinterhalvåret !
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är troligare. Patina på gammal lysmassa blir mörkare i förvaring och ljusare i dagsljus. Det tråkiga är att patinan snabbt går tillbaka när saker väl tas ur förvar.

För att vara en tråkmåns så kan jag lova att de där prylarna kan ligga ett år i solljus utan att ändra färg precis som yonsson säger.
Man kan ju försöka :cool::p:D:angel::pompus:
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Alla dessa försök till snabbvintage, känner man inte att det är... fejk då? Lite som att fuska i tv-spel, man kan ju omöjligen känna sig nöjd med bedriften. Frågar någon om vilken fin patina klockan har tvingas man svara "nej den är inte äkta, jag har försökt få den att se gammal ut på konstgjord väg". Nu är det här iofs mer naturligt än att bleka med olika ämnen men ändå.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Alla dessa försök till snabbvintage, känner man inte att det är... fejk då? Lite som att fuska i tv-spel, man kan ju omöjligen känna sig nöjd med bedriften. Frågar någon om vilken fin patina klockan har tvingas man svara "nej den är inte äkta, jag har försökt få den att se gammal ut på konstgjord väg". Nu är det här iofs mer naturligt än att bleka med olika ämnen men ändå.
Det här är äkta. Om Affe gör det, då är vi på rätt spår.

Edit* - Gällande UV-strålning har vi tre typer. UV-A, UV-B och UV-C.

  • UV-C når inte ner till jordens yta, då det absorberas i atmosfären.
  • UV-B penetrerar inte glaset
  • UV-A tar sig i genom glaset
Vad jag vet är att vi människor inte kan bli speciellt solbrända genom ett fönster, då UV-A och UV-B behövs i en kombination. UV-A kan få fart på det melanin som finns i kroppen, men inte bilda nytt utan UV-B med i bilden.

Sååå... Hur fungerar det med ett insert? Är det ett dött lopp? Eller är det UV-A som gäller?
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det här är äkta. Om Affe gör det, då är vi på rätt spår.

Edit* - Gällande UV-strålning har vi tre typer. UV-A, UV-B och UV-C.

  • UV-C når inte ner till jordens yta, då det absorberas i atmosfären.
  • UV-B penetrerar inte glaset
  • UV-A tar sig i genom glaset
Vad jag vet är att vi människor inte kan bli speciellt solbrända genom ett fönster, då UV-A och UV-B behövs i en kombination. UV-A kan få fart på det melanin som finns i kroppen, men inte bilda nytt utan UV-B med i bilden.

Sååå... Hur fungerar det med ett insert? Är det ett dött lopp? Eller är det UV-A som gäller?
Är det ju inte. Det är "naturliga metoder" förvisso men det äkta vore ju att bära klockan på armen tills de blektes, om de bleks.
 

Esquared

Cartier
Sist jag blekte inserten till min GMT så fuskades det, jag använde klorin, blev helt OK, men det är inte på naturlig väg dock! Gången före det, så var jag utan klocka i över 6 månader, då jag inte visste hur man tog av inserten från bezeln! Då fick hela paketet ligga inplastad med plastfolie på taket, gösses så nervös man var att det skulle hända något med klockan!

Nu tänker jag göra det igen, men denna gången så blir jag inte utan klocka i 6-7 månader iaf, Hahaha!

Nä...för denna gången kommer jag att lägga insert plus tavlan i det fönster som har mest sol per dygn, så det blir safe. Så får dom liga där och mogna på sig!

IMG_0267.JPG

IMG_0265.JPG
IMG_0270.JPG
IMG_0268.JPG
IMG_0272.JPG


Dom kan inte klaga på utsikten iaf :cool:.
IMG_0275.JPG
FYI - oavsett om insertet skulle vara mottaglig för blekning av solljus (dvs via uv-strålning) så avskärmar fönstret i princip all strålning, varpå absolut ingenting kan eller kommer hända!!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Blekning av inserts och färgskiftningar på tavlor handlar om så mycket mer än bara solljus. I första hand så skulle jag säga att det handlar om färgen i sig som är bristfällig men sedan också om lacken som ligger över. Det finns otaliga exempel på gamla NOS-klockor som legat förvarade i kassaskåp som har fejdade inserts som ingen tror på därför att gemene man prompt tror att det är solljus som bleker när det i själva verket bara är färgen som är kass och åldras. Samma sak med tavlor som tex blir bruna. Det är i princip alltid samma batcher tavlor som skiftar färg vilket gör att man tror det är färgen snarare än åverkan som skapar färgskiftningen. Vissa tror att värme och fukt kan spela in och det är inte omöjligt. Det är dock troligare än att det bara är UV-strålning som bleker. Det sagt så kan säkert ett insert som stått i solen i 20++ år likt en röd 80-tals Ford blekas men det är knappast den första och enda anledningen till att det slutligen ser annorlunda ut.
 
Topp