• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Richie

Audemars
2-Faktor
Nu händer det lite!
Har beställt det mesta av virket ifrån Hornbach, men kvaliten har varit riktigt varierande. Hoppas att trallen är bättre annars får de komma och hämta det.

Kommer att ha fyra frisar, har byggt så att vi kan ha ett lock i trallen för spolbrunnar, har monterat två stuprör som leder bort vatten ifrån balkongen. Idag sätts de sista reglarna, sen på med ram och stolpar. Har även köpt led-spotar som skall ner i trallen.

Skall sedan bygga en trapp på en kortsidan som blir hela kortsidans längd(ett steg). Sen ytterligare en trapp på andra kortsidan med 1200mm bred trapp (ett steg) och även en kjol skall byggas

Dimensionerna på virket är 45x195 för bärlinor, 45x179 för reglar, 28x120 för trallen.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Glöm inte förbereda för belysning ;)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Har köpt 15 spotar, markslöjd med skymningsrelä och 12v transformator. Har du annat som du kan rekommendera. Har tomrör för el som går till el-centralen.
låter som om du förberett och planerat väl :) blir säkert skitbra!
kör själv designlight i mitt eget hos och hos mina föräldrar (är busenkelt att installera även för lekmän då det finns kit med färdiga kontakter och skarvsladdar)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu är jag officiellt med i eran hemska klubb eftersom jag köpte mitt första hus igår!
20160713_165451.jpg


Som stolt medlem så det första jag gjorde var att riva upp trädgården.
Så medans sambon packade upp våra flytt kartonger så rev jag halva Amazonas djungeln och grävde halva vägen till Kina för att få ur stubbar och rötter. Var färdig sent igår kväll med första etappen av en mycket igenvuxen trädgård.
Grannarna måste tycka jag är dum i huvudet, vilket dom iofs inte skulle haft fel om :D

Före:
20160715_102512.jpg


Mitt i, har ingen efterbild men det ser likadant ut minus Skit på backen.
20160715_114017.jpg



Nästa uppdrag blir att hugga fram altanen från djungeln och jobba sig inåt!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Nu är jag officiellt med i eran hemska klubb eftersom jag köpte mitt första hus igår!
20160713_165451.jpg


Som stolt medlem så det första jag gjorde var att riva upp trädgården.
Så medans sambon packade upp våra flytt kartonger så rev jag halva Amazonas djungeln och grävde halva vägen till Kina för att få ur stubbar och rötter. Var färdig sent igår kväll med första etappen av en mycket igenvuxen trädgård.
Grannarna måste tycka jag är dum i huvudet, vilket dom iofs inte skulle haft fel om :D

Före:
20160715_102512.jpg


Mitt i, har ingen efterbild men det ser likadant ut minus Skit på backen.
20160715_114017.jpg



Nästa uppdrag blir att hugga fram altanen från djungeln och jobba sig inåt!
Ser ut som om garaget satt sig en aning.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nästa steg,och sista steget, är att lägga av en stor Burnout med Vipern där inne :woot:
I förra kåken hade jag bastu och relax vägg-i-vägg med ett förråd där jag hade min gamla Aprilia Mille R över vintern. På juldagen ett år var dåvarande och barnen hos svärmor och jag hade kalas. Framåt fyratiden undrade en polare "Hur låter en sån där egentligen, med så där öppet system?",jag kom på att jag ändå tänkt byta bakdäcket och katastrofen var ett faktum då tjejen kom hem...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
I förra kåken hade jag bastu och relax vägg-i-vägg med ett förråd där jag hade min gamla Aprilia Mille R över vintern. På juldagen ett år var dåvarande och barnen hos svärmor och jag hade kalas. Framåt fyratiden undrade en polare "Hur låter en sån där egentligen, med så där öppet system?",jag kom på att jag ändå tänkt byta bakdäcket och katastrofen var ett faktum då tjejen kom hem...

Någonting säger mig att hon inte riktigt hejade på börnandet... ;)
 

JesperO

Rolex
Nu är jag officiellt med i eran hemska klubb eftersom jag köpte mitt första hus igår!
20160713_165451.jpg


Som stolt medlem så det första jag gjorde var att riva upp trädgården.
Så medans sambon packade upp våra flytt kartonger så rev jag halva Amazonas djungeln och grävde halva vägen till Kina för att få ur stubbar och rötter. Var färdig sent igår kväll med första etappen av en mycket igenvuxen trädgård.
Grannarna måste tycka jag är dum i huvudet, vilket dom iofs inte skulle haft fel om :D

Före:
20160715_102512.jpg


Mitt i, har ingen efterbild men det ser likadant ut minus Skit på backen.
20160715_114017.jpg



Nästa uppdrag blir att hugga fram altanen från djungeln och jobba sig inåt!

Grattis till huset.
Om du tyckte det var en djungel så skall du satsa på trall och asfalt generellt ;-)
Buskar, träd tenderar an någon konstig anledning att växa :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu är jag officiellt med i eran hemska klubb eftersom jag köpte mitt första hus igår!
20160713_165451.jpg


Som stolt medlem så det första jag gjorde var att riva upp trädgården.
Så medans sambon packade upp våra flytt kartonger så rev jag halva Amazonas djungeln och grävde halva vägen till Kina för att få ur stubbar och rötter. Var färdig sent igår kväll med första etappen av en mycket igenvuxen trädgård.
Grannarna måste tycka jag är dum i huvudet, vilket dom iofs inte skulle haft fel om :D

Före:
20160715_102512.jpg


Mitt i, har ingen efterbild men det ser likadant ut minus Skit på backen.
20160715_114017.jpg



Nästa uppdrag blir att hugga fram altanen från djungeln och jobba sig inåt!
Grattis
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Går framåt!!!

Har gjort stuprör ifrån balkongen, fanns bara utkastare uppe på vardera sida om balkongen.

Har dragit elkabel under trallen för att sätta extra uttag ute på altanen.

Har lagt två av tre sektioner av trallen med frisar som ni kan se.

Har varit mycket strul med trallen varit skit rent ut sagt. Har fått nytt hemkört två gånger... Bra jobbigt att sortera lägga sen inse att det är skit och plocka upp det som är lagt och skicka iväg det....

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Grattis till huset.
Om du tyckte det var en djungel så skall du satsa på trall och asfalt generellt ;-)
Buskar, träd tenderar an någon konstig anledning att växa :)

Cementera hela gården och ha en Burnout ruta på baksidan. Det vore något!
Regeringen är emot oppositionens förslag dock, förstår ej varför.

Grävde dock igår ett skitstort hål runt en gammal stubbe i hopp och tro om att få bort den.
2 timmars grävande senare insåg jag att den var så rutten att den inte ens hade några rötter kvar. Ridå.
Bara att fylla igen hålet.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Efter en riktigt fartfylld vecka ute i trädgården så har vi kommit otroligt långt med hjälp av grymma vänner som tar sig ända ner från Västerås och Luleå för att hjälpa till!

Framsidan är nästan klar. Det enda som är kvar är att göra klart är kanten på muren, jag köpte vinkelkap och Diamantklinga igår så jag skall ta mig an det så snart som möjligt.
Gräset sått och är på gång. Bilderna är några dagar gamla, nu börjar det bli lite grönt.
20160720_201020(0).jpg

20160720_201037.jpg


Sedan så lånade jag en gammal häck sax av en granne och klippte den fula häcken som tyvärr består av 3 olika sorters buskar. Bra att tidigare ägare var konsekvent...
20160722_144456.jpg

Helt OK för att vara första gången jag klippt en häck och så var det med en manuell sax :)
20160722_144501.jpg


Sedan så var det att ta an sista grönsaken som växte mot huset. Denna hemskhet som förstört panelen genom åren.
20160720_105022.jpg

Den var lätt att kapa ner och tog oss totalt 1.5h att få ner den, gräva upp den stora roten och fylla igen. Fort gick det!
20160720_111623.jpg

20160720_113240.jpg


Så nu är vi i full gång med baksidan. Min sambo tog sig an den värsta, stora syren (stavas det så?) Busken.
Snapchat-347803951055004585.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nu är jag officiellt med i eran hemska klubb eftersom jag köpte mitt första hus igår!
20160713_165451.jpg


Som stolt medlem så det första jag gjorde var att riva upp trädgården.
Så medans sambon packade upp våra flytt kartonger så rev jag halva Amazonas djungeln och grävde halva vägen till Kina för att få ur stubbar och rötter. Var färdig sent igår kväll med första etappen av en mycket igenvuxen trädgård.
Grannarna måste tycka jag är dum i huvudet, vilket dom iofs inte skulle haft fel om :D

Före:
20160715_102512.jpg


Mitt i, har ingen efterbild men det ser likadant ut minus Skit på backen.
20160715_114017.jpg



Nästa uppdrag blir att hugga fram altanen från djungeln och jobba sig inåt!

Grattis och bra jobbat hittills! Nu finns det alltid något att göra, för lite tid och ork men det är gött ändå ;)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tack! Motivationen har varit på topp så vi har kämpat på hårt som fan!
Men nu har det varit lite slappande i 3 dagar ^^
Det är rätt kul att hålla på i trädgården :)

Gött höra! Mitt mål va få trädgården färdig i sommar, inte en chans :D Men nästa år då! Hehe

Vår 2017 projekt:
- sätta lite bärbuskar
- bygga trall
Sommaren 2016 blev inte mkt gjort mer än vi gjort fint i växthuset och lite småpyssel. Iof ska gräs odlas i sensommar/tidig höst på några ställen. Alltid något :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Gött höra! Mitt mål va få trädgården färdig i sommar, inte en chans :D Men nästa år då! Hehe

Vår 2017 projekt:
- sätta lite bärbuskar
- bygga trall
Sommaren 2016 blev inte mkt gjort mer än vi gjort fint i växthuset och lite småpyssel. Iof ska gräs odlas i sensommar/tidig höst på några ställen. Alltid något :)

Alltid något!
Jag hade som mål att iallafall få trädgården att se OK ut :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Stiligt @MariaE och @BadkarsPiraten !

@BadkarsPiraten , om fasaden är lite små smutsig så kan jag verkligen rekommendera en högrtyck och medel likt kärchers fasadtvätt. Det gjorde underverk på mammas gamla tegelfasad som gick från gul till vit. :)

Yes, blir att göra det nästa år när jag har råd att köpa en högtryck.
Hoppas det blir bra efter en tvätt så jag slipper måla teglet.
Taket måste också få sig en tvätt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bra jobbat

Efter en riktigt fartfylld vecka ute i trädgården så har vi kommit otroligt långt med hjälp av grymma vänner som tar sig ända ner från Västerås och Luleå för att hjälpa till!

Framsidan är nästan klar. Det enda som är kvar är att göra klart är kanten på muren, jag köpte vinkelkap och Diamantklinga igår så jag skall ta mig an det så snart som möjligt.
Gräset sått och är på gång. Bilderna är några dagar gamla, nu börjar det bli lite grönt.
20160720_201020(0).jpg

20160720_201037.jpg


Sedan så lånade jag en gammal häck sax av en granne och klippte den fula häcken som tyvärr består av 3 olika sorters buskar. Bra att tidigare ägare var konsekvent...
20160722_144456.jpg

Helt OK för att vara första gången jag klippt en häck och så var det med en manuell sax :)
20160722_144501.jpg


Sedan så var det att ta an sista grönsaken som växte mot huset. Denna hemskhet som förstört panelen genom åren.
20160720_105022.jpg

Den var lätt att kapa ner och tog oss totalt 1.5h att få ner den, gräva upp den stora roten och fylla igen. Fort gick det!
20160720_111623.jpg

20160720_113240.jpg


Så nu är vi i full gång med baksidan. Min sambo tog sig an den värsta, stora syren (stavas det så?) Busken.
Snapchat-347803951055004585.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu börjar det likna något.
Har köpt gräsklippare nu med :), sjukt tråkigt och jobbigt. Blir robot till nästa år :D.

Skall börja med räcke till altanen i veckan...

Köpte även en högtryckstvätt idag, detta med hus alltså helvete vad dyrt det är.....

Bra pris på högtrycken dock, Nilfisk 140.3-9 PDA X-tra för 2499kr på Jula.

image.jpeg


Stenläggning samt mur på plats
image.jpeg


Tog en paus ifrån byggandet och byggde en bänk för att sitta/ligga på och förvara kuddar, parasollet(vinter). Blir drygt 370 långt
image.jpeg
image.jpeg
 
Topp