• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nu börjar det likna något.
Har köpt gräsklippare nu med :), sjukt tråkigt och jobbigt. Blir robot till nästa år :D.

Skall börja med räcke till altanen i veckan...

Köpte även en högtryckstvätt idag, detta med hus alltså helvete vad dyrt det är.....

Bra pris på högtrycken dock, Nilfisk 140.3-9 PDA X-tra för 2499kr på Jula.

image.jpeg


Stenläggning samt mur på plats
image.jpeg


Tog en paus ifrån byggandet och byggde en bänk för att sitta/ligga på och förvara kuddar, parasollet(vinter). Blir drygt 370 långt
image.jpeg
image.jpeg

Klagar på att högtrycken är dyr när det står en Lambo på uppfarten. ;)

Snyggt jobbat med allt! Ser riktigt bra ut!

Och ja, hus drar pengar, och jobb. Flyttade in i mitt för 3 veckor sedan.

Har ju varit arbetsläger sedan dess...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Klagar på att högtrycken är dyr när det står en Lambo på uppfarten. ;)

Snyggt jobbat med allt! Ser riktigt bra ut!

Och ja, hus drar pengar, och jobb. Flyttade in i mitt för 3 veckor sedan.

Har ju varit arbetsläger sedan dess...

Haha ja hus har sugit mer pengar än vad jag också trott.
Jag har inte ens råd att köra min bil för jag bara köper verktyg för alla pengar jag har och för första gången sedan jag gick i skolan hade fanemig ingenting kvar på mitt konto :bag:
 

Sjobedan

Rolex
Nu börjar det likna något.
Har köpt gräsklippare nu med :), sjukt tråkigt och jobbigt. Blir robot till nästa år :D.

Skall börja med räcke till altanen i veckan...

Köpte även en högtryckstvätt idag, detta med hus alltså helvete vad dyrt det är.....

Bra pris på högtrycken dock, Nilfisk 140.3-9 PDA X-tra för 2499kr på Jula.

image.jpeg


Stenläggning samt mur på plats
image.jpeg


Tog en paus ifrån byggandet och byggde en bänk för att sitta/ligga på och förvara kuddar, parasollet(vinter). Blir drygt 370 långt
image.jpeg
image.jpeg
Har sagt det förr, men säger det igen, riktigt fint hus. Trädgården är pricken över i:et.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Klagar på att högtrycken är dyr när det står en Lambo på uppfarten. ;)

Snyggt jobbat med allt! Ser riktigt bra ut!

Och ja, hus drar pengar, och jobb. Flyttade in i mitt för 3 veckor sedan.

Har ju varit arbetsläger sedan dess...
Grattis till huset!

Tack så mycket! Har kommit en bra bit men det är en del kvar.

Haha ja det är inte vilken lambo som helst, utan Murciélago LP670-4 SV Roadster ala Musk edition :D
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har börjat med staketet. Har överliggare och kryss kvar att göra där de två frisarna ut ifrån burspråket går.

Får se om det blir en riktig pool nästa år :)
image.jpeg
image.jpeg


Har även fått dit belysning på fasaden och spotar i trallen.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Härliga bilder grattis till ett riktigt fint boende! Trädäcket var enormt, lär få lite motion när det ska oljas :)

Cheers Chuck
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sista uppdatering på ett tag, semestern är slut och jag har jobbat in det sista :D.

Kryssen framför frisarna är klara och överliggaren är på plats. Det återstår bara att klä in ändarna på räcket så inget ändträ syns sen så är räcket klart.

image.jpeg


Rätt bra centrerade kryss :)
image.jpeg
image.jpeg


Kommer bli ett perfekt barbord :D
image.jpeg


Får se när trappor och kjol kommer på plats :)
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Tackar :), haha jadu. Hur länge skall det gå innan impregnerat skall oljas. Det behövs väl inte ens eller!? :D
Haha u wish :p

Första året brukar man skippa sen är de bara o köra till våren. Man får va noga med 1/ggr år jag drog på det och fick sprickbildning rörelser på förra boendet :bag:
 

Edin

Panerai
Stiligt @MaziK !

Är inte vitsen med impregnerat trä att man INTE ska behöva olja in och ha sig? Till mammas förra kåk byggde vi en terass med impregnerat trä som vi la för ca. 8-9 år sedan och det var varken skadat eller sprucket när hon sålde. Helt obehandlat av oss mer än att ha tvättats med högtrycksborste på rätt sätt (inte fullt ös och högt tryck). Till sommarhuset som ska byggas (det tog "bara" 32 veckor att få avslag genom tolkningsfel hos kommunen mot utlovade 10...) till nästa år så kommer det bli runt 200 m2 trall och det kommer då inte att behandlas med olja iaf..
 

Frodda

Omega
Stiligt @MaziK !

Är inte vitsen med impregnerat trä att man INTE ska behöva olja in och ha sig? Till mammas förra kåk byggde vi en terass med impregnerat trä som vi la för ca. 8-9 år sedan och det var varken skadat eller sprucket när hon sålde. Helt obehandlat av oss mer än att ha tvättats med högtrycksborste på rätt sätt (inte fullt ös och högt tryck). Till sommarhuset som ska byggas (det tog "bara" 32 veckor att få avslag genom tolkningsfel hos kommunen mot utlovade 10...) till nästa år så kommer det bli runt 200 m2 trall och det kommer då inte att behandlas med olja iaf..

Vitsen med impregnerat virke är slippa röta i träet.
Oavsett vilket trä du väljer lägga ute så kommer de torka.
Skillnaden kommer vara tiden pga, solexponering, vind, blåst osv.
Rekommenderas att olja åtminstone annat år eller n är behov finns.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vitsen med impregnerat virke är slippa röta i träet.
Oavsett vilket trä du väljer lägga ute så kommer de torka.
Skillnaden kommer vara tiden pga, solexponering, vind, blåst osv.
Rekommenderas att olja åtminstone annat år eller n är behov finns.

Finns ju också en mängd andra metoder, silvertjära, såpa, kisel, järnvitriol etc.

Att det inte behöver skötas om/behandlas är skitsnack.

...problemet är bara att alla olika metoder hävdar att hela jorden kommer att explodera om man använder någon av de andra metoderna.

(Från en som har typ 400 kvadrat obehandlad trall att ta hand om :( ).
 

Frodda

Omega
Finns ju också en mängd andra metoder, silvertjära, såpa, kisel, järnvitriol etc.

Att det inte behöver skötas om/behandlas är skitsnack.

...problemet är bara att alla olika metoder hävdar att hela jorden kommer att explodera om man använder någon av de andra metoderna.

(Från en som har typ 400 kvadrat obehandlad trall att ta hand om :( ).
Haha tryckt ska de vara ;)
Finns värmebehandling trä med, skaffa kärnvirke osv:)
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Har börjat med staketet. Har överliggare och kryss kvar att göra där de två frisarna ut ifrån burspråket går.

Får se om det blir en riktig pool nästa år :)
image.jpeg
image.jpeg


Har även fått dit belysning på fasaden och spotar i trallen.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Riktigt fint. Är du snickare eller hemmafixare? Hur som helst, grymt slutresultat! Kul att se folk som kan bygga. :)
 

Edin

Panerai
Tackar så mycket

Jag är hemmafixare.
Bara för att klargöra, det är inte jag som byggt själva huset :)

Kommer dock bygga garage, och våra förråd själv...

Köp ett dyrt vattenpass då så det blir rakt! ;)
Skämt å sido så tror jag det är det minsta bekymret för dig då dy verkar kunna det där ändå. Vilken komun är det du bor i och hur lång tid tog det att få ett beslut om bygglovet? För mamma tog det 32 veckor (!!) att få avslag från Nynäshamn. Ska bli kul att se hur lång tid det tar nu med nya bygglovet där vi även skickar med räkningen för de kostnader förseningen på 22 veckor kostat...
 
Topp