• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Nu ligger det gamla köket på tippen, avlopp och vatten ska flyttas, vägg ska rivas, el dras, ytskikt fixas. Sedan är det bara att montera det nya köket :)

IMG-20160803-WA0000.jpeg

Så nästan en månad senare så börjar det likna något. Taket sänkt också. Hann även med två sovrum och vardagsrum som är klara. Puh det suger energi och pengar....

IMG_20160912_214900.jpg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Taket sänkt? Personligen tycker jag att hög takhöjd är det bästa som finns. Anledning?

Vi rev en väg där det kom ut i stort sett all el till köket, elektrikern ville även dra tre nya matningar från centralen så för att slippa rätt mycket utanpåliggande kabel i taket så blev det sänkt. Nu med nya golvet som byggde lite mer samt sänkningen så ligger det på 2,43 vilket ändå är ok.
 
P

Philippe Stern

Guest
Vi rev en väg där det kom ut i stort sett all el till köket, elektrikern ville även dra tre nya matningar från centralen så för att slippa rätt mycket utanpåliggande kabel i taket så blev det sänkt. Nu med nya golvet som byggde lite mer samt sänkningen så ligger det på 2,43 vilket ändå är ok.
Nästa gång du står och kollar upp på taket - tänk då att Partik Sjöberg aldrig kom så högt. Han klarade bara 2,42 m.
 

Edin

Panerai
Okej. Jag hade tänkt mig att lämna in mina tre dörrar på lackering här i stockholmstrakten (helst söderort men det är inte så viktigt) och tänkte kolla om någon här har tips på bra firmor som ugnslackerar?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som har bra tips hur man får bort klinkers på ett lätt sätt ? Kör med hilti och stämjärn nu.
IMG_20160925_172022.jpg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Enligt bilden ser det ut som om du kör med borr på Hiltin? Jag skulle rekommendera ett stämjärn till Hiltin om du har möjligheten att köra enbart slag på maskinen (alltså utan borr och enbart slag).
Tack , det stämmer . Tog det största borret jag hade . Tror tyvärr inte att maskinen har en funktionen , annars hade en slagmejsel (?) varit effektivare . Nu är det klart och gick rätt bra ändå men får nog hyra maskin när jag tar hallen som är 4ggr så stor .
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tack , det stämmer . Tog det största borret jag hade . Tror tyvärr inte att maskinen har en funktionen , annars hade en slagmejsel (?) varit effektivare . Nu är det klart och gick rätt bra ändå men får nog hyra maskin när jag tar hallen som är 4ggr så stor .
Som sagt, hyr en mindre bilmaskin med bred mejsel. Men prova först med ett bra koben. Brukar gå fint och det dammar inte så förbannat.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tar det någonsin slut
kantstensläggning och belysning kommer förhoppningsvis vara på plats imorgon.

Lägger råkilad RV6 1000x250x75mm, kommer gjutas en betongklack med.

Du ska inte klaga, du har ju en maskin till å gräva. En annan får göra allt sånt själv. Ser ut att bli riktigt bra :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
rakare än rakpermanentat :D

Tycker min lösning för "pelarna" till belysningen som skall upp blev bra. Var lite orolig över hur det skulle bli med håltagningen men det gick bra.

Rakt och snyggt!
Det är det värsta med uppfarter, om de blir det minsta sneda ser det för eländigt ut. Genande klåpare har nästan gjort en kurva i början på min uppfart (säkert lite mitt fel också :( ).
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Rakt och snyggt!
Det är det värsta med uppfarter, om de blir det minsta sneda ser det för eländigt ut. Genande klåpare har nästan gjort en kurva i början på min uppfart (säkert lite mitt fel också :( ).
Tack
Jag vi får hoppas det håller sig, men det kommer säker att sätta sig och bli skevt over tiden :(
Det ligger extra med betong i början och på slutet av kanstenstläggningen. Sen ligger det en klack vi varje skarv och utmed där det såg ut att behövas.

Funderar på att försöka trycka in PU700 i skarvarna. Kanske inte hjälper så mycket ...
 

Edin

Panerai
Stiligt @MaziK !
Ringer dig sen när det blir dags att fixa till finliret med vägen och parkeringen nästa sommar när du är klar och saknar något att göra. ;)
En mer seriös fråga, har dom pangat ner det svarta huset på näst sista bilden och byggt det vita istället?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Stiligt @MaziK !
Ringer dig sen när det blir dags att fixa till finliret med vägen och parkeringen nästa sommar när du är klar och saknar något att göra. ;)
En mer seriös fråga, har dom pangat ner det svarta huset på näst sista bilden och byggt det vita istället?
Hehe nästa år väntar garage och säkert något mer sköj :)

Yes det gamla huset är ett minne blott
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vad tror ni, hinner vi få upp hela imorgon :D? Jag tjuvstartade idag, första gången jag bygger ihop något liknande. Skall alltså bli en friggebod. Kommer inte att isolera, då vi inte kommer värma upp den så känns det overkill. Visst det blir säkert jämnare temp men jag tror för ändamålet så lär det funka utan.

Har en fråga gällande underlagspapp pch ytpapp med. Vad är syftet med underlagspapp om man ändå går på med ytpappen med en gång/täcker för med pressening tills väder tillåter att ytpapp kan läggas.

Köpte Mataki självtäck 3


image.jpeg
 

Edin

Panerai
Kom precis på vad jag har glömt nu i veckan - dokumentera golvbytet i köket och dagens golvslipning.. :facepalm:

Vad tror ni, hinner vi få upp hela imorgon :D? Jag tjuvstartade idag, första gången jag bygger ihop något liknande. Skall alltså bli en friggebod. Kommer inte att isolera, då vi inte kommer värma upp den så känns det overkill. Visst det blir säkert jämnare temp men jag tror för ändamålet så lär det funka utan.

Kämpa!

Det där grejar du såläng du håller dig borta från Hot shot tråden och slipper regn i helgen. ;)
Ska du ha den stående som du visar på bilden?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Vad tror ni, hinner vi få upp hela imorgon :D? Jag tjuvstartade idag, första gången jag bygger ihop något liknande. Skall alltså bli en friggebod. Kommer inte att isolera, då vi inte kommer värma upp den så känns det overkill. Visst det blir säkert jämnare temp men jag tror för ändamålet så lär det funka utan.

Har en fråga gällande underlagspapp pch ytpapp med. Vad är syftet med underlagspapp om man ändå går på med ytpappen med en gång/täcker för med pressening tills väder tillåter att ytpapp kan läggas.

Köpte Mataki självtäck 3


image.jpeg
Jag har tänkt underlagspapp som en extra fuktspärr samt ett extra skyddande lager. Tänker mig att ytpappen fäster i sponten och när sponten rör sig (levande material) så är risken för sprickor större, med underlagspapp minimerar man denna risken.

Finns säkert bättre anledningar. Men personligen tror jag att man inte nödvändigtvis behöver det. De senaste åren har jag dock lagt 4-5 papptak, alla med både underlagspapp och ytpapp för att vara på den säkra sidan. Hängslen och livrem ;)
 
Topp