• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

snajgel

Panerai
Vad tror ni, hinner vi få upp hela imorgon :D? Jag tjuvstartade idag, första gången jag bygger ihop något liknande. Skall alltså bli en friggebod. Kommer inte att isolera, då vi inte kommer värma upp den så känns det overkill. Visst det blir säkert jämnare temp men jag tror för ändamålet så lär det funka utan.

Har en fråga gällande underlagspapp pch ytpapp med. Vad är syftet med underlagspapp om man ändå går på med ytpappen med en gång/täcker för med pressening tills väder tillåter att ytpapp kan läggas.

Köpte Mataki självtäck 3


image.jpeg

Jag har tänkt underlagspapp som en extra fuktspärr samt ett extra skyddande lager. Tänker mig att ytpappen fäster i sponten och när sponten rör sig (levande material) så är risken för sprickor större, med underlagspapp minimerar man denna risken.

Finns säkert bättre anledningar. Men personligen tror jag att man inte nödvändigtvis behöver det. De senaste åren har jag dock lagt 4-5 papptak, alla med både underlagspapp och ytpapp för att vara på den säkra sidan. Hängslen och livrem ;)

Är väl egentligen av samma anledning som att man lägger underlagspapp under plåt eller betong/tegel-pannor, ett extra skydd om ytskiktet skulle läcka. Eller?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi hann inte riktigt med hela :D, hela skiten är
täckt med pressening nu

råspånt ligger på taket men ingen papp. Har utöver det kvar lite smådetaljer för taket, och dörrarna. Fönstret får vi se hur vi gör med. Kan ju montera det nästa år(inget är urkapat för det).

Sen hade det varit riktigt skönt och fått på två lager grundfärg med innan vintern är här. Lite synd att det blev så tight vi kommer ju inte få någon grund eller färg på det som är bakom knutarna :S

Får se hur vi gör med pappen, om det blir både underlags och ytpapp.
image.jpeg

 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi har den i princip på samma ställe nu. Men vi tog bort ett lager av cementplattorna samt centrerat etc.

Regnet kom idag, inte mycket men ändå. Imorgon skall det komma 15mm, typiskt ....

Kom precis på vad jag har glömt nu i veckan - dokumentera golvbytet i köket och dagens golvslipning.. :facepalm:



Kämpa!

Det där grejar du såläng du håller dig borta från Hot shot tråden och slipper regn i helgen. ;)
Ska du ha den stående som du visar på bilden?
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Skall funderar på hur vi gör. Tänker köra med betongpannor framöver, därför tänker jag att ytpappen bör räcka.

Kan tänka mig stt underlagspappen är bra att ha som förstalager för upptag av rörelser i stommen så att säga.

Underlagspappen i sig håller väl ändå inte så länge om det skulle vara någon läcka? Känns att det är försent då ändå?

Jag har tänkt underlagspapp som en extra fuktspärr samt ett extra skyddande lager. Tänker mig att ytpappen fäster i sponten och när sponten rör sig (levande material) så är risken för sprickor större, med underlagspapp minimerar man denna risken.

Finns säkert bättre anledningar. Men personligen tror jag att man inte nödvändigtvis behöver det. De senaste åren har jag dock lagt 4-5 papptak, alla med både underlagspapp och ytpapp för att vara på den säkra sidan. Hängslen och livrem ;)

Är väl egentligen av samma anledning som att man lägger underlagspapp under plåt eller betong/tegel-pannor, ett extra skydd om ytskiktet skulle läcka. Eller?

Vind och vattenskydd. Framförallt vid tegelpannor då de är allt annat än täta
 

Edin

Panerai
Ser ut att ha gått bra @MaziK !
Det ända jag kan säga vad gäller takpappen är att det inte kan vara sån papp som man lägger under tackpapp då den bryts ner av solen (var nu den är låter jag vara osagt..). Tror dock du har koll på detta. ;)
 
IMG_1529.JPG
IMG_1535.JPG
Kul att se allas projekt växa fram!

Vi har lite målning på övervåningen nu kommande tiden, så det ska bli kul att se.

Tyvärr har vårat projekt stannat av helt och hållet sedan en månad tillbaks. Min kära mor drabbades av en svår hjärnblödning, endast 66 år gammal och helt utan sjukdomshistoria. Hon gick bort för snart två veckor sedan och projektet har helt stannat. Ikväll har jag monterat ett par downlights ovanför diskbänken, men inte så mycket mer...

Vi har tagit hjälp av ett par byggare och målare som ska göra klart projektet nu i höst/vinter, för att jag har själv inget driv längre...
 

par

Patek
2-Faktor
IMG_1529.JPG
IMG_1535.JPG
Kul att se allas projekt växa fram!

Vi har lite målning på övervåningen nu kommande tiden, så det ska bli kul att se.

Tyvärr har vårat projekt stannat av helt och hållet sedan en månad tillbaks. Min kära mor drabbades av en svår hjärnblödning, endast 66 år gammal och helt utan sjukdomshistoria. Hon gick bort för snart två veckor sedan och projektet har helt stannat. Ikväll har jag monterat ett par downlights ovanför diskbänken, men inte så mycket mer...

Vi har tagit hjälp av ett par byggare och målare som ska göra klart projektet nu i höst/vinter, för att jag har själv inget driv längre...

Trist att höra och beklagar! Ditt nya kök ser helt fantastiskt ut, förstår att det är svårt att glädjas åt just nu.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
IMG_1529.JPG
IMG_1535.JPG
Kul att se allas projekt växa fram!

Vi har lite målning på övervåningen nu kommande tiden, så det ska bli kul att se.

Tyvärr har vårat projekt stannat av helt och hållet sedan en månad tillbaks. Min kära mor drabbades av en svår hjärnblödning, endast 66 år gammal och helt utan sjukdomshistoria. Hon gick bort för snart två veckor sedan och projektet har helt stannat. Ikväll har jag monterat ett par downlights ovanför diskbänken, men inte så mycket mer...

Vi har tagit hjälp av ett par byggare och målare som ska göra klart projektet nu i höst/vinter, för att jag har själv inget driv längre...
Beklagar sorgen!
Förstår att det känns värdelöst att slita på. Ta er tid med varandra och ta nya tag med byggandet när ni bearbetat "klart" (klar blir man aldrig).
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Beklagar sorgen! Saker och ting får ta den tid det tar och inget är viktigare än familjen.

Riktigt bra jobbat med allt i huset! Ser fram emot gymet sen :)

IMG_1529.JPG
IMG_1535.JPG
Kul att se allas projekt växa fram!

Vi har lite målning på övervåningen nu kommande tiden, så det ska bli kul att se.

Tyvärr har vårat projekt stannat av helt och hållet sedan en månad tillbaks. Min kära mor drabbades av en svår hjärnblödning, endast 66 år gammal och helt utan sjukdomshistoria. Hon gick bort för snart två veckor sedan och projektet har helt stannat. Ikväll har jag monterat ett par downlights ovanför diskbänken, men inte så mycket mer...

Vi har tagit hjälp av ett par byggare och målare som ska göra klart projektet nu i höst/vinter, för att jag har själv inget driv längre...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu så :)

har tyvärr inte bilder ifrån alla momenten

Det som är kvar är att måla det nästa år. Grundade igår var nog för kallt för det.....
Sen skall det på betongpannor nästa år

Papp lagd, körde med takfotsplåt.


Blev fort mörkt igår :)
image.jpeg


Vätskepaus :)
image.jpeg


:) I princip ett livefoto


:) :)


Nästa projekt är att montera och koppla in belysningen längs skaftvägen
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu jäklar, nästa etapp klart. Hoppas bara allt funkar bara :D

Då det inte är strömförsöjt så får det bli en överraskning. Men det blev ett klart lyft rent visuellt

rakare än så här blir det inte när det är monterat på råkilade stenar :)


 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Nu jäklar, nästa etapp klart. Hoppas bara allt funkar bara :D

Då det inte är strömförsöjt så får det bli en överraskning. Men det blev ett klart lyft rent visuellt

rakare än så här blir det inte när det är monterat på råkilade stenar :)

Tänt var det här! :D
Kunde inte motstå men det se ju riktigt bra ut. blir det häck på andra sidan framöver möjligen?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja det skall bli skönt att se något när vi backar ut :)

Det fanns en häck där när vi köpte tomten men vi var tvugna att ta ner den :S.
Men det kanske kommer upp ett plank eller dylikt där(grannen som får bestämma). Jag har erbjudit min grymma expertis och hjälp haha

Tänt var det här! :D
Kunde inte motstå men det se ju riktigt bra ut. blir det häck på andra sidan framöver möjligen?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Ja det skall bli skönt att se något när vi backar ut :)

Det fanns en häck där när vi köpte tomten men vi var tvugna att ta ner den :S.
Men det kanske kommer upp ett plank eller dylikt där(grannen som får bestämma). Jag har erbjudit min grymma expertis och hjälp haha
Kan vara bra att vara på god fot med grannarna.

Min förra grannar skulle sätta plank mellan våra trädgårdar, det stod då en häck som började bli lite sliten.
Vi pratade om det och det lät som en bra ide han hade, jag erbjöd mig att ringa in polarna som kunde gräva upp häcken, hjälpa till att sätta upp planket och sedan betala hälften.

En dag när jag kom hem hade han satt plank på sin sida häcken och det var inte alls som det vi pratade om...
Ska tillägga att de vi köpte huset av sa till oss att häcken var deras och stod helt på deras tomt och var alltså inte vår.

Jag frågade vänligt varför de inte satte planket som vi diskuterade och då började han prata om bygglov osv, som tog tid och kostade mycket pengar.
Så nu grannarna ett plank, vi har häcken (som är deras) och de kan inte klippa häcken för det står nu ett plank i vägen :banghead: :facepalm:
En vecka senare så låg deras hus ute på Hemnet.

En sak som var jag tyckte var ganska kul när att jag kollade efter tomtgränspinnen var att vi har ca 60-70 cm av deras tomt på "vår" sida av häcken.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kan vara bra att vara på god fot med grannarna.

Min förra grannar skulle sätta plank mellan våra trädgårdar, det stod då en häck som började bli lite sliten.
Vi pratade om det och det lät som en bra ide han hade, jag erbjöd mig att ringa in polarna som kunde gräva upp häcken, hjälpa till att sätta upp planket och sedan betala hälften.

En dag när jag kom hem hade han satt plank på sin sida häcken och det var inte alls som det vi pratade om...
Ska tillägga att de vi köpte huset av sa till oss att häcken var deras och stod helt på deras tomt och var alltså inte vår.

Jag frågade vänligt varför de inte satte planket som vi diskuterade och då började han prata om bygglov osv, som tog tid och kostade mycket pengar.
Så nu grannarna ett plank, vi har häcken (som är deras) och de kan inte klippa häcken för det står nu ett plank i vägen :banghead: :facepalm:
En vecka senare så låg deras hus ute på Hemnet.

En sak som var jag tyckte var ganska kul när att jag kollade efter tomtgränspinnen var att vi har ca 60-70 cm av deras tomt på "vår" sida av häcken.
Grannar är idioter (det tycker kanske mina grannar också).
På förra gården tänkte vi bygga nytt bostadshus (ritningar tidigare i tråden), och tog tidigt dialog med dem om detta. Allt var frid och fröjd, ända tills vi skickade in formella ansökan om bygglov, då hade de skrivit ett långt brev om att deras fastighet skulle bli förstörd av det nya huset och så vidare. De drog även in min pappa i det hela, och deras barn, då 4 och 7 år gamla, fick skriva under.
Efter 2,5 års processande fick vi eätt i mark-och miljödomstolen, men hade då redan köpt "nytt". Man vill ju inte bo bredvid folk heller efter en sådan där händelse.

När vi flyttade ut fick de en syrénhäck i avskedspresent, och min pappa har rundbalsupplag i deras sjöutsikt.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Grannar är idioter (det tycker kanske mina grannar också).
På förra gården tänkte vi bygga nytt bostadshus (ritningar tidigare i tråden), och tog tidigt dialog med dem om detta. Allt var frid och fröjd, ända tills vi skickade in formella ansökan om bygglov, då hade de skrivit ett långt brev om att deras fastighet skulle bli förstörd av det nya huset och så vidare. De drog även in min pappa i det hela, och deras barn, då 4 och 7 år gamla, fick skriva under.
Efter 2,5 års processande fick vi eätt i mark-och miljödomstolen, men hade då redan köpt "nytt". Man vill ju inte bo bredvid folk heller efter en sådan där händelse.

När vi flyttade ut fick de en syrénhäck i avskedspresent, och min pappa har rundbalsupplag i deras sjöutsikt.
Efter de grannarna flyttade så köpte ett trevligt par i vår ålder huset, jag förklarade hela situationen för dem och de bara skakade på huvudet, nu är allt frid och fröjd, för tillfället iaf.
För övrigt har jag nog landat på en väldigt bra gata, alla är trevliga och pratsamma, är inne på år tre nu och det har aldrig varit några konstigheter.
 
Det blir jobbigare att gå och kika i titthålet och sen inte låtsas vara hemma om man inte gillar besökaren :D

Haha, fan det tänkte jag inte på. Nu måste Jehovas få komma in på kaffe, så det blir väl trevligt med lite sällskap.

Förra gången Jehovas var här så sa dom att dom ville berätta om sin tro för mig och då sa jag att jag bara tror på tre saker: Snabba bilar, snabba pengar och sköna kvinnor. Det var sagt som ett skämt, men tydligen skämtar mannintrnom sådant. :-s
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Haha, fan det tänkte jag inte på. Nu måste Jehovas få komma in på kaffe, så det blir väl trevligt med lite sällskap.

Förra gången Jehovas var här så sa dom att dom ville berätta om sin tro för mig och då sa jag att jag bara tror på tre saker: Snabba bilar, snabba pengar och sköna kvinnor. Det var sagt som ett skämt, men tydligen skämtar mannintrnom sådant. :-s
Haha är de fortfarande igång? :p
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@Richie @Adro

Victory at last .....or


Fick igenom kabelhelvetena till slut. Men finn ett fel i bilden (helv;"&$*).

Köpte totalt 50m tror ni att det räckte näää, fattades ungefär 1.5m till centern , suck. Fick beställa 20 meter till nu :(

(Tv:n sitter inte skevt som det ser ut som på bilden, men högtalarna är inte placerade "rätt")
 
Senast ändrad:
Topp