• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Richie

Audemars
2-Faktor
Halefreakinluljah .....

20161215_203448.jpg


Igår så tog vi tag i kabelhelvetesgenomföringen igen

Vid första försöket igår så drog jag av dragkedjan, säger lite gällande styrkan i mina biccar :D

Fick sedan inte ut kabeln, slutade med att jag idag sprutade in silikon. Med en tunnare dragkedja och glidet så tog det 1 minut sen var skiten igenom.

Hoppas inte silikonet fräter på något sätt.

@Richie visst är du elektriker?
Du får gärna komma(om du bor i sthlm) och koppla in kabeln för belysningen jäms skaftvägen till vårat astrour :)
Det stämmer! dock bor jag i Skåne så kan tyvärr inte bistå :( hade gärna hjälpt en KS-Broder annars!
 

Hugii

Audemars
Sommaren är räddad även i år, också (3 sovrum, vardagsrum med kök och 2 toaleter). Balkong mot havet och båtplatas utanför :)
El-, vatten-, avlopp-..klart
Fönster, dörrar, karmar..klart
Golvrivning 15cm....nytt flyt- och betonggolv för att komma upp på samma nivå som innan.
IMG_2131.JPG

IMG_2133.JPG

IMG_2135.JPG

IMG_2201.JPG

IMG_2223.JPG

IMG_2206.JPG
20160513_120138.jpg
20160510_124438.jpg


Samtidigt pågår några andra byggprojekt några hundra meter längre bort.....
robin-hood-15.12-1.jpg


http://www.thedubrovniktimes.com/ne...-robin-hood-set-in-dubrovnik-nears-completion

http://www.thedubrovniktimes.com/ne...xclusive-game-of-thrones-is-back-in-dubrovnik

Ett projekt var nyligen avslutad.....
http://thedubrovniktimes.com/news/dubrovnik/item/324-star-wars-set-in-dubrovnik-under-construction

Men ett nytt projekt är på gång.
http://thedubrovniktimes.com/news/dubrovnik/item/327-james-bond-to-film-in-dubrovnik

20160710_200335.jpg

20160514_141742.jpg
 
Senast ändrad:
IMG_0137.JPG

:eek::eek:

IMG_0138.JPG

:eek::eek:

IMG_0139.JPG



IMG_0140.JPG


Det är alltid spännande att ta hål i bänkskiva/stomme/skåp osv.

Fördelen med denna placering är att vi kan ha bänkskivan helt fri från små ställen där smuts och damm samlas. Placeringen är förvånansvärt lättillgänglig när man ska köra elvisp/hushållsassistent/mackjärn osv.

Nu till andra sidan av ön!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
IMG_0137.JPG

:eek::eek:

IMG_0138.JPG

:eek::eek:

IMG_0139.JPG



IMG_0140.JPG


Det är alltid spännande att ta hål i bänkskiva/stomme/skåp osv.

Fördelen med denna placering är att vi kan ha bänkskivan helt fri från små ställen där smuts och damm samlas. Placeringen är förvånansvärt lättillgänglig när man ska köra elvisp/hushållsassistent/mackjärn osv.

Nu till andra sidan av ön!

Kan tänka mig att man blir lätt nervös när man skall ta hålet :D
Vid nybygge så måste man ha diskho och kran i köksön när det finns en spis. Är ur säkerhetsynpunkt.
 

BOTL

Panerai
IMG_0137.JPG

:eek::eek:

IMG_0138.JPG

:eek::eek:

IMG_0139.JPG



IMG_0140.JPG


Det är alltid spännande att ta hål i bänkskiva/stomme/skåp osv.

Fördelen med denna placering är att vi kan ha bänkskivan helt fri från små ställen där smuts och damm samlas. Placeringen är förvånansvärt lättillgänglig när man ska köra elvisp/hushållsassistent/mackjärn osv.

Nu till andra sidan av ön!

Fyfan va snyggt ditt kök är.....om du inte bor allt för långt bort kommer jag gärna och tittar IRL. Man måste beundra de med kunskap och engagemang.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Enligt BBR 8:43 (trodde det var lag på det vi nybygge men icke, dock så hade alla hustillverkare detta som standard).

8:43 Skydd mot skållningsskador
Utslagsvask ska placeras så att risken för skållningsskador begränsas.
Allmänt råd
Utslagsvask bör placeras i samma inredningslängd som spisen.

Det är inget skallkrav(men god sed) exempelvis så kan kommunen ha starka åsikter

Stiligt Norrlänningen!
Dom där uttagen är riktigt snygga.



Är det verkligen en regel?
Skulle inte bli förvånad om så är fallet men det låter lite väl hårt tycker jag..
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Enligt BBR 8:43 (trodde det var lag på det vi nybygge men icke, dock så hade alla hustillverkare detta som standard).

8:43 Skydd mot skållningsskador
Utslagsvask ska placeras så att risken för skållningsskador begränsas.
Allmänt råd
Utslagsvask bör placeras i samma inredningslängd som spisen.

Det är inget skallkrav(men god sed) exempelvis så kan kommunen ha starka åsikter

Kommuner kan ha så in åt ... mycket åsikter och kan de själva inte ens klara av att hålla det som de lovar tycker jag de ska ge fan i att tycka. Är så jävla trött på kommuner (speciellt Nynäshamns) som tar över ett år på sig att ge bygglov som inte än är 100 då de inte skickat pappret men gett muntligt. Och alla vet ju hur säkert något muntligt är...

Ber om ursäkt för hårda ord men hatet är stort tyvärr.. :)
 
Fyfan va snyggt ditt kök är.....om du inte bor allt för långt bort kommer jag gärna och tittar IRL. Man måste beundra de med kunskap och engagemang.

Det ser betydligt bättre ut på bild än i verkligheten. Vi är bara två glada amatörer som utövar ett gemensamt intresse. Synar man mitt arbete närmare så ser man att det är en random klantskalle som har gjort det.

Men för mig är det lite skit samma, det är bara ett nöje och om jag måste göra om något som blev galet så är det inte hela världen. :)
 

Edin

Panerai
Efter över ett års (!!) väntan på bygglov, ett antal olika handläggare, tre ansvariga chefer, flertalet möten och samtal och en vända i lokalpressen har vi ÄNTLIGEN fått bygglov och startbesked i samma veva till landet. Stombyggare, byggaren och sprängaren är nu meddelade och sprängning börjar på måndag. Nu jävlar ska huset upp!

http://www.nynashamnsposten.se/bost...ckors-vantan-pa-bygglov-det-har-ar-ju-lojligt

För er som läste artikeln kan jag även meddela att det mötet som skrevs om skulle ske igår vart inställt på grund av... wait for it... sjukdom!
 
Senast ändrad:

Brunleif

Panerai
Efter över ett års (!!) väntan på bygglov, ett antal olika handläggare, tre ansvariga chefer, flertalet möten och samtal och en vända i lokalpressen har vi ÄNTLIGEN fått bygglov och startbesked i samma veva till landet. Stombyggare, byggaren och sprängaren är nu meddelade och sprängning börjar på måndag. Nu jävlar ska huset upp!

http://www.nynashamnsposten.se/bost...ckors-vantan-pa-bygglov-det-har-ar-ju-lojligt

För er som läste artikeln kan jag även meddela att det mötet som skrevs om skulle ske igår vart inställt på grund av... wait for it... sjukdom!

Ni fick alltså bygglov och startbesked för ett nybygge utan att först ha tekniskt samråd?
Intressant.
 

MariaE

Panerai
Efter över ett års (!!) väntan på bygglov, ett antal olika handläggare, tre ansvariga chefer, flertalet möten och samtal och en vända i lokalpressen har vi ÄNTLIGEN fått bygglov och startbesked i samma veva till landet. Stombyggare, byggaren och sprängaren är nu meddelade och sprängning börjar på måndag. Nu jävlar ska huset upp!

http://www.nynashamnsposten.se/bost...ckors-vantan-pa-bygglov-det-har-ar-ju-lojligt

För er som läste artikeln kan jag även meddela att det mötet som skrevs om skulle ske igår vart inställt på grund av... wait for it... sjukdom!
Hur går det med din lgh? Färdigrenoverad med skjutdörrar och kök och annat?
 

Edin

Panerai
Hoppas mamma har en stor termos och tjock bok då!

Hon är lärare och ledig så tid har hon
Ni fick alltså bygglov och startbesked för ett nybygge utan att först ha tekniskt samråd?
Intressant.

Har ingen koll på vad det är men läste lite snabbt och tror inte att det behövs i detta fall. Sen tror jag allvarligt talat inte de vågar komma och kräva ett enda dugg i detta ärende med tanke på hur de sköts. De har även godkänt attefalls tillbyggnaden i samma veva (som är en glasvetande på stora huset) och med samma takhöjd som stora huset i.

Vi har även träffat två två av Nynäshamsn tidigare byggchefer och två olika handläggare av olika anledningar så det är möjligt att det är det vi haft. Skit samma vilket, vi har fått bygglov och startbesked och dom har fått en JO-anmälan. :D

Hur går det med din lgh? Färdigrenoverad med skjutdörrar och kök och annat?

Det är nästan klart. Har lite täcksidor till köket kvar och runt garderoberna i sovrummet. sen ska själva dörrarna tre målas likt alla golvlister vilket jag börjat med. Men som sagt, det är enbart finlir kvar. Ni är välkomna och kika förbi om ni så vill. Tror även ni är välkomna hos lilla mamma. :)
 
Senast ändrad:

MariaE

Panerai
Hon är lärare och ledig så tid har hon


Har ingen koll på vad det är men läste lite snabbt och tror inte att det behövs i detta fall. Sen tror jag allvarligt talat inte de vågar komma och kräva ett enda dugg i detta ärende med tanke på hur de sköts. De har även godkänt attefalls tillbyggnaden i samma veva (som är en glasvetande på stora huset) och med samma takhöjd som stora huset i.

Vi har även träffat två två av Nynäshamsn tidigare byggchefer och två olika handläggare av olika anledningar så det är möjligt att det är det vi haft. Skit samma vilket, vi har fått bygglov och startbesked och dom har fått en JO-anmälan. :D



Det är nästan klart. Har lite täcksidor till köket kvar och runt garderoberna i sovrummet. sen ska själva dörrarna tre målas likt alla golvlister vilket jag börjat med. Men som sagt, det är enbart finlir kvar. Ni är välkomna och kika förbi om ni så vill. Tror även ni är välkomna hos lilla mamma. :)
Kanske kommer på en inspektion :pompus:
Några nya klockor att visa?:D
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hade missat detta

Helt jävla sjukt!
I vilket fall det är bara att kolla framåt nu.

Stort grattis i vilket fall måste vara riktigt skänt att sätta igång.

Efter över ett års (!!) väntan på bygglov, ett antal olika handläggare, tre ansvariga chefer, flertalet möten och samtal och en vända i lokalpressen har vi ÄNTLIGEN fått bygglov och startbesked i samma veva till landet. Stombyggare, byggaren och sprängaren är nu meddelade och sprängning börjar på måndag. Nu jävlar ska huset upp!

http://www.nynashamnsposten.se/bost...ckors-vantan-pa-bygglov-det-har-ar-ju-lojligt

För er som läste artikeln kan jag även meddela att det mötet som skrevs om skulle ske igår vart inställt på grund av... wait for it... sjukdom!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Händer inte mycket här!

Väntar på att få offert på grunden till garaget. Om någon känner till en bra markentrepenör som förbereder för grunder, hör gärna av er(i Stockholm). Har ännu inte lagt någon beställning på själva garaget.

Grymt med gymmet, ser fram emot bilder.

Hur går det med allas projekt?

Om va en månad kommer all gymutrustning till mitt nya gym som jag ska göra i ordning här hemma i byn, räkna med många bilder! :)
 
Senast ändrad:

puffen

Cartier
Hittade lite bilder från sommarens renovering som jag tänkte dela med mig av för den som tycker om renovering :)
(Förlåt för den dåliga bildkvalitén på bilderna)

Det började med att jag rev ut det gamla stavparketten som fanns i lägenheten och nytt skulle läggas!

IMG_0131.JPG


Centrerat och klart nu var det bara börja knacka!

IMG_0130.JPG


Första plogen på plats med tyngder nu är det bara resten kvar :cool:

Tänkte piffa till golvet med lite detaljer genom att fälla ner åderlist och knopa ihop en kompassros;

IMG_0126.JPG


IMG_0134.JPG


IMG_0135.JPG


IMG_0136.JPG


Jaja nog om golvet. Passade även på att renovera köket :)

IMG_0132.JPG


IMG_0137.JPG

IMG_0139.JPG


Spolar fram till resultatet :)

IMG_0095.JPG

IMG_0164.JPG

IMG_0151.JPG

IMG_0166.JPG

IMG_0039.JPG


Det var det! :)
 

Bilagor

  • IMG_0128.JPG
    IMG_0128.JPG
    65.5 KB · Visningar: 42
  • IMG_0129.JPG
    IMG_0129.JPG
    66 KB · Visningar: 40
  • IMG_0124.JPG
    IMG_0124.JPG
    83.9 KB · Visningar: 41
  • IMG_0125.JPG
    IMG_0125.JPG
    118.9 KB · Visningar: 42

Ruben

Rolex
@Richie @Adro

Victory at last .....or


Fick igenom kabelhelvetena till slut. Men finn ett fel i bilden (helv;"&$*).

Köpte totalt 50m tror ni att det räckte näää, fattades ungefär 1.5m till centern , suck. Fick beställa 20 meter till nu :(

(Tv:n sitter inte skevt som det ser ut som på bilden, men högtalarna är inte placerade "rätt")
Vart har du förstärkaren om du måste ha 50m kabel?

Snyggt byggt i alla fall :)
 

Sjobedan

Rolex
Hittade lite bilder från sommarens renovering som jag tänkte dela med mig av för den som tycker om renovering :)
(Förlåt för den dåliga bildkvalitén på bilderna)

Det började med att jag rev ut det gamla stavparketten som fanns i lägenheten och nytt skulle läggas!

IMG_0131.JPG


Centrerat och klart nu var det bara börja knacka!

IMG_0130.JPG


Första plogen på plats med tyngder nu är det bara resten kvar :cool:

Tänkte piffa till golvet med lite detaljer genom att fälla ner åderlist och knopa ihop en kompassros;

IMG_0126.JPG


IMG_0134.JPG


IMG_0135.JPG


IMG_0136.JPG


Jaja nog om golvet. Passade även på att renovera köket :)

IMG_0132.JPG


IMG_0137.JPG

IMG_0139.JPG


Spolar fram till resultatet :)

IMG_0095.JPG

IMG_0164.JPG

IMG_0151.JPG

IMG_0166.JPG

IMG_0039.JPG


Det var det! :)
Jag PMar dig när jag ska byta golv golv nästa. Dra åt... så snygg kompassrosen blev!
 
Topp