• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MaziK

Rolex
2-Faktor
Rikrigt bra hantverk

Hittade lite bilder från sommarens renovering som jag tänkte dela med mig av för den som tycker om renovering :)
(Förlåt för den dåliga bildkvalitén på bilderna)

Det började med att jag rev ut det gamla stavparketten som fanns i lägenheten och nytt skulle läggas!

IMG_0131.JPG


Centrerat och klart nu var det bara börja knacka!

IMG_0130.JPG


Första plogen på plats med tyngder nu är det bara resten kvar :cool:

Tänkte piffa till golvet med lite detaljer genom att fälla ner åderlist och knopa ihop en kompassros;

IMG_0126.JPG


IMG_0134.JPG


IMG_0135.JPG


IMG_0136.JPG


Jaja nog om golvet. Passade även på att renovera köket :)

IMG_0132.JPG


IMG_0137.JPG

IMG_0139.JPG


Spolar fram till resultatet :)

IMG_0095.JPG

IMG_0164.JPG

IMG_0151.JPG

IMG_0166.JPG

IMG_0039.JPG


Det var det! :)
 
IMG_0456.JPG
IMG_0458.JPG
IMG_0459.JPG
IMG_0460.JPG
IMG_0455.JPG

Idag tapetserar jag lillans rum, imorgon lär jag ha monterat ihop hennes garderob också.

Jag kör ca en rulle och sedan paus för att lugna blodtrycket. Mönsterpassning och innerhörn är onekligen en utmaning för oss hobbyhantverkare!

Jag söker också tips på två fina fåtöljer som kan passa in i min kaffehörna. De provisoriska vi har idag står där bara för att. Budget Max 15k/styck men gärna billigare. Max bredd ca 65-70cm.

Inte lätt jag vet! :-D
 

ScubaKing

Audemars
IMG_0456.JPG
IMG_0458.JPG
IMG_0459.JPG
IMG_0460.JPG
IMG_0455.JPG

Idag tapetserar jag lillans rum, imorgon lär jag ha monterat ihop hennes garderob också.

Jag kör ca en rulle och sedan paus för att lugna blodtrycket. Mönsterpassning och innerhörn är onekligen en utmaning för oss hobbyhantverkare!

Jag söker också tips på två fina fåtöljer som kan passa in i min kaffehörna. De provisoriska vi har idag står där bara för att. Budget Max 15k/styck men gärna billigare. Max bredd ca 65-70cm.

Inte lätt jag vet! :-D

Jag blir helt uppriktigt avundsjuk på din bostad/hus! :shifty:
 

joca

Patek
2-Faktor
Hittade lite bilder från sommarens renovering som jag tänkte dela med mig av för den som tycker om renovering :)
(Förlåt för den dåliga bildkvalitén på bilderna)

Det började med att jag rev ut det gamla stavparketten som fanns i lägenheten och nytt skulle läggas!

IMG_0131.JPG


Centrerat och klart nu var det bara börja knacka!

IMG_0130.JPG


Första plogen på plats med tyngder nu är det bara resten kvar :cool:

Tänkte piffa till golvet med lite detaljer genom att fälla ner åderlist och knopa ihop en kompassros;

IMG_0126.JPG


IMG_0134.JPG


IMG_0135.JPG


IMG_0136.JPG


Jaja nog om golvet. Passade även på att renovera köket :)

IMG_0132.JPG


IMG_0137.JPG

IMG_0139.JPG


Spolar fram till resultatet :)

IMG_0095.JPG

IMG_0164.JPG

IMG_0151.JPG

IMG_0166.JPG

IMG_0039.JPG


Det var det! :)

Kung!
 

par

Patek
2-Faktor
IMG_0456.JPG
IMG_0458.JPG
IMG_0459.JPG
IMG_0460.JPG
IMG_0455.JPG

Idag tapetserar jag lillans rum, imorgon lär jag ha monterat ihop hennes garderob också.

Jag kör ca en rulle och sedan paus för att lugna blodtrycket. Mönsterpassning och innerhörn är onekligen en utmaning för oss hobbyhantverkare!

Jag söker också tips på två fina fåtöljer som kan passa in i min kaffehörna. De provisoriska vi har idag står där bara för att. Budget Max 15k/styck men gärna billigare. Max bredd ca 65-70cm.

Inte lätt jag vet! :-D

Lammhults Cinema, löjligt nöjd men mina och kvallen
 

Edin

Panerai
...
Jag söker också tips på två fina fåtöljer som kan passa in i min kaffehörna. De provisoriska vi har idag står där bara för att. Budget Max 15k/styck men gärna billigare. Max bredd ca 65-70cm.

Inte lätt jag vet! :-D

Modigt att våga sig på mönsterpassning. :D

Jetsons eller Lamino kanske skulle funka i kaffehörnan??
 

hedbrg

Panerai
Skulle i så fall lägga min röst på jetson. Lamino är lite för svensson för mig, dessutom inte så sköna.
Kanske pernilla, om plats finns. Otroligt sköna!
Jetson är inte sådär jättebekväm heller, väldigt upprätt, men klart snyggare än lamino.

Tycker Karin 73 är betydligt snyggare och skönare, begagnat kan dom rymmas i budget.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jetson är inte sådär jättebekväm heller, väldigt upprätt, men klart snyggare än lamino.

Tycker Karin 73 är betydligt snyggare och skönare, begagnat kan dom rymmas i budget.
Intressant, har upplevt jetson som bekväm... har dock ingen supererfarenhet.

Har själv 2 st stora fjäderbrickan design C Malmsten.
 
IMG_0456.JPG
IMG_0458.JPG
IMG_0459.JPG
IMG_0460.JPG
IMG_0455.JPG

Idag tapetserar jag lillans rum, imorgon lär jag ha monterat ihop hennes garderob också.

Jag kör ca en rulle och sedan paus för att lugna blodtrycket. Mönsterpassning och innerhörn är onekligen en utmaning för oss hobbyhantverkare!

Jag söker också tips på två fina fåtöljer som kan passa in i min kaffehörna. De provisoriska vi har idag står där bara för att. Budget Max 15k/styck men gärna billigare. Max bredd ca 65-70cm.

Inte lätt jag vet! :-D
Du kan ju kika lite på
https://www.svenssons.se/fatoljer-o...__ob=p_d,n_null,b_null,pr_null&__pn=3&__pz=24
För inspiration de har en del kul :)
 

Edin

Panerai
@Kejsaren & @hedbrg

Jag har själv 1.5 Jetsons (en är på annan ort) och tycker de är väldigt sköna. Dock är det lite beroende på hur lång man är och hur man gillar att sitta. Den är rätt fast i sin ställning mer än att de går att snurra (och centrerar sig själva igen när man rest sig).
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Är inte just Jetson extremt svensson?
Son Lund/Malmö-bo har jag nog aldrig sett jetson i min bekantskaps hem.
I min värld är lamino en stol som signalerar litet intresse för design, men jag vill ha något dyrt. Man kan inte köpa fåtöljer som kostar mer, det är sjukt. Typ. Det signalerar brist på fantasi.
Det kanse är lokalt/geografiskt betingat. Lund/Malmö vs Sthlm??

Mina föräldrar köpte två lamino härom året...
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kul att Jetson nämns. Tänkte själv rekommendera det. Och som redan nämnt. De verkar anses olika bekväma beroende på hur lång man är. Jag tycker de är väldigt sköna men min 20 centimer kortare fru är inte riktigt av samma åsikt. Hon har en tendens att vika bak huvudkudden. Är komforten viktig så glöm inte fotpallen :).
 

Trulli

Cartier
Fan så fint!

Nu efter badrummet ska jag göra om ett litet rum på nedervåningen till just en vinkällare. Har du gjort snickerierna själv eller köpt något färdigt? Det ser jättefint ut!

Tack, nej det var planen från början men sen såg jag att det fanns färdig "kit" att köpa. Lite som IKEA konceptet med platta paket. Jag ringde en återförsäljare här i Sverige och höll på att trilla av stolen. Det du ser på bild, fick jag en offert på 300 000 kr! Då är det bara vinhyllor, ingen dörr, golv eller belysning.

Jag beställde detta från USA och i träslaget redwood, med en slutnota på gissningsvis 25000kr för hela rummet.
 

Guden

Cartier
Ska snart träffa "inredare" eller "designers" för att välja stil och tillval till min nyprod. (lgh) som ska stå klar någon gång i slutet av 2018.

Tänkte fråga om det finns några kloka råd jag kan ta del av? Något som är "extra" viktigt att tänka på gällande material osv.
Är rätt sugen på att köra lite smarthem-prylar (läs Z-wave eller dylikt).
Ska jag nämna något speciellt gällande uttag osv?

Har ingen som helst aning om hur mycket jag kan påverka men skulle va kul med lite tips om vad som helst.
Allt det här är helt nytt för mig och jag känner mig lite lost.

Vet bara att jag ska investera i en bra säng, bra TV, ljudsystem, soffa och matbord.

(Rätt tråd? :rolleyes:)
 

Edin

Panerai
Ska snart träffa "inredare" eller "designers" för att välja stil och tillval till min nyprod. (lgh) som ska stå klar någon gång i slutet av 2018.

Tänkte fråga om det finns några kloka råd jag kan ta del av? Något som är "extra" viktigt att tänka på gällande material osv.
Är rätt sugen på att köra lite smarthem-prylar (läs Z-wave eller dylikt).
Ska jag nämna något speciellt gällande uttag osv?

Har ingen som helst aning om hur mycket jag kan påverka men skulle va kul med lite tips om vad som helst.
Allt det här är helt nytt för mig och jag känner mig lite lost.

Vet bara att jag ska investera i en bra säng, bra TV, ljudsystem, soffa och matbord.

(Rätt tråd? :rolleyes:)

Allt extra kostar flis vid nyproduktion är vad jag upplevt. Det ända jag kan ge till tips är att tänka på att inte haka på de absolut hetaste trenderna som kan vara totalt ute om något år vad gäller kakel/badrum, kök och golv. Kanske kan vara värt att lägga till för stenskivor i kök men jag skulle undvika vit marmor då de är rätt känsligt. Samma sak med högblanka svarta stensorter om du inte gillar att damma då dammet syns direkt. Vad gäller färg är det ju enklare då man kan måla om men att byta golv, kök, och badrum är inte billigt..
 
Ska snart träffa "inredare" eller "designers" för att välja stil och tillval till min nyprod. (lgh) som ska stå klar någon gång i slutet av 2018.

Tänkte fråga om det finns några kloka råd jag kan ta del av? Något som är "extra" viktigt att tänka på gällande material osv.
Är rätt sugen på att köra lite smarthem-prylar (läs Z-wave eller dylikt).
Ska jag nämna något speciellt gällande uttag osv?

Har ingen som helst aning om hur mycket jag kan påverka men skulle va kul med lite tips om vad som helst.
Allt det här är helt nytt för mig och jag känner mig lite lost.

Vet bara att jag ska investera i en bra säng, bra TV, ljudsystem, soffa och matbord.

(Rätt tråd? :rolleyes:)

Jag gjorde samma val i höstas (inflyttning mars 2018) och resonerade som så att jag dels utgick från hur jag vill ha det men också vad jag skulle titta på om jag skulle köpa den "begagnad". En balansgång mellan dyra tillval och dumsnålhet. :)
Det är lätt att man fastnar i detaljer som man annars inte hade tänkt på.
 

Edin

Panerai
Jag gjorde samma val i höstas (inflyttning mars 2018) och resonerade som så att jag dels utgick från hur jag vill ha det men också vad jag skulle titta på om jag skulle köpa den "begagnad". En balansgång mellan dyra tillval och dumsnålhet. :)
Det är lätt att man fastnar i detaljer som man annars inte hade tänkt på.

Jag vet med mig att jag kollade på en lägenhet som hade några år på nacken som var "smart-anpassat" när den var ny och allt detta kändes bara så himla gammalt. Samma sak med mormor och morfars hus i Spanien som de byggde/beställde runt 2000 där du kunde styre belysning, gardiner, rullgardiner, jalusier, garagedörrar, grindar, bevattning, pannan, stereon, TVn och massa mer som jag säkert glömt. Allt detta strulade och kändes bara sjukt onödigt och efter några år var det oerhört daterat..
 

BOTL

Panerai
Ska snart träffa "inredare" eller "designers" för att välja stil och tillval till min nyprod. (lgh) som ska stå klar någon gång i slutet av 2018.

Tänkte fråga om det finns några kloka råd jag kan ta del av? Något som är "extra" viktigt att tänka på gällande material osv.
Är rätt sugen på att köra lite smarthem-prylar (läs Z-wave eller dylikt).
Ska jag nämna något speciellt gällande uttag osv?

Har ingen som helst aning om hur mycket jag kan påverka men skulle va kul med lite tips om vad som helst.
Allt det här är helt nytt för mig och jag känner mig lite lost.

Vet bara att jag ska investera i en bra säng, bra TV, ljudsystem, soffa och matbord.

(Rätt tråd? :rolleyes:)

Det är ockerpriser på tilläggen, inte ovanligt att det är billigare att ta in hantverkare och göra om det du vill ha (luckor osv) än köpa direkt.
Kosta på dig en integrerad kyl och frys samt diskmaskin. Blir mycket tystare och köket upplevs större. Kostar men det hamnar ju på bolånet.

Finns möjligheten slanta upp och förberedd badrummet för badkar/bubbel.
 
Topp