• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Guden

Cartier
Jag gjorde samma val i höstas (inflyttning mars 2018) och resonerade som så att jag dels utgick från hur jag vill ha det men också vad jag skulle titta på om jag skulle köpa den "begagnad". En balansgång mellan dyra tillval och dumsnålhet. :)
Det är lätt att man fastnar i detaljer som man annars inte hade tänkt på.

Det är ockerpriser på tilläggen, inte ovanligt att det är billigare att ta in hantverkare och göra om det du vill ha (luckor osv) än köpa direkt.
Kosta på dig en integrerad kyl och frys samt diskmaskin. Blir mycket tystare och köket upplevs större. Kostar men det hamnar ju på bolånet.

Finns möjligheten slanta upp och förberedd badrummet för badkar/bubbel.
Tack tack!

@Odi et Amo jag tycker att det har varit riktigt dåligt med information gällande projektet.
Skulle ha fått ett samtal redan i December, då vi skulle boka "inrednings-mötet", men har fortfarande inte hört något.
Fick du någon katalog som du kunde bläddra i, gällande tillval? Jag har inte fått något alls.

@BOTL Det är en liten 2:a, blir nog svårt att få plats med ett badkar.
Dessutom så bjuder jag in mig hos föräldrarna när jag känner för att tända en cigarr i jacuzzin. ;)
 

Edin

Panerai
Tack tack!

@Odi et Amo jag tycker att det har varit riktigt dåligt med information gällande projektet.
Skulle ha fått ett samtal redan i December, då vi skulle boka "inrednings-mötet", men har fortfarande inte hört något.
Fick du någon katalog som du kunde bläddra i, gällande tillval? Jag har inte fått något alls.

@BOTL Det är en liten 2:a, blir nog svårt att få plats med ett badkar.
Dessutom så bjuder jag in mig hos föräldrarna när jag känner för att tända en cigarr i jacuzzin. ;)

Tror inte badkar för en blir svårt att få in då alla badrum som byggs i nybyggen är handikappanpassade = skapligt stora. Om de sen går med på det är en helt annan sak men plats skulle det få. :)
 

Guden

Cartier
Tror inte badkar för en blir svårt att få in då alla badrum som byggs i nybyggen är handikappanpassade = skapligt stora. Om de sen går med på det är en helt annan sak men plats skulle det få. :)
Det är dock ett relativt litet badrum, är ytterst tveksam.
Hur som helst så har jag för mycket myror i brallan för att kunna njuta av självtid i ett badkar.
Har använt badkar/bubbel vi har i badrummet idag, 2 eller 3 gånger på 9 år. :)
 

Edin

Panerai
Det är dock ett relativt litet badrum, är ytterst tveksam.
Hur som helst så har jag för mycket myror i brallan för att kunna njuta av självtid i ett badkar.
Har använt badkar/bubbel vi har i badrummet idag, 2 eller 3 gånger på 9 år. :)

Då känns det ju som pengar i sjön med badkar. Stenskivor i köket är det enda jag kan tycka kan vara värt en extra peng och integrerade vitvaror som @Odi et Amo sa. :)
 

BOTL

Panerai
Det är dock ett relativt litet badrum, är ytterst tveksam.
Hur som helst så har jag för mycket myror i brallan för att kunna njuta av självtid i ett badkar.
Har använt badkar/bubbel vi har i badrummet idag, 2 eller 3 gånger på 9 år. :)
Men med fördraget EL finns möjlighet till ångdusch/bastu osv. För mig är det en möjlighet IFALL och ett argument när man säljer som blir ören utslaget på ett bolån.
 

Guden

Cartier
Men med fördraget EL finns möjlighet till ångdusch/bastu osv. För mig är det en möjlighet IFALL och ett argument när man säljer som blir ören utslaget på ett bolån.
Just såna här tips jag är ute efter. Tack kungen! Kommer att bli en jobbig kund när jag kliver in med min lista. :)
 

BOTL

Panerai
Just såna här tips jag är ute efter. Tack kungen! Kommer att bli en jobbig kund när jag kliver in med min lista. :)

Helt rätt, det man många gånger glömmer är att vi betalar för deras tid. Det är deras jobb att ta hand om dig och dina frågor och krav. Har du bilder på köket? Platsmålade lister/foder är skitsnyggt om man kan välja till det. Spottar i hallen osv med. Golvvärmen i hall och badrum är måste.

Enklast om du lägger upp tillvalslistan.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
ett par beg Bruno?
Kolla på blocket/lauritz/Bukowskis
Listar väl 25k nya
IMG_6907.JPG
IMG_0456.JPG
IMG_0458.JPG
IMG_0459.JPG
IMG_0460.JPG
IMG_0455.JPG

Idag tapetserar jag lillans rum, imorgon lär jag ha monterat ihop hennes garderob också.

Jag kör ca en rulle och sedan paus för att lugna blodtrycket. Mönsterpassning och innerhörn är onekligen en utmaning för oss hobbyhantverkare!

Jag söker också tips på två fina fåtöljer som kan passa in i min kaffehörna. De provisoriska vi har idag står där bara för att. Budget Max 15k/styck men gärna billigare. Max bredd ca 65-70cm.

Inte lätt jag vet! :-D
 

Guden

Cartier
Helt rätt, det man många gånger glömmer är att vi betalar för deras tid. Det är deras jobb att ta hand om dig och dina frågor och krav. Har du bilder på köket? Platsmålade lister/foder är skitsnyggt om man kan välja till det. Spottar i hallen osv med. Golvvärmen i hall och badrum är måste.

Enklast om du lägger upp tillvalslistan.
Tyvärr så har jag knappt någon information alls om tillvalen. Det är en nyproduktion som de precis har börjat bygga.
Vet bara att köket är från Marbodal, badrum från Svedbergs, golv från Karelia, förvaring från Elfa och att jag kan välja mellan "classic" och "modern"-stil.

Som jag nämnt så är det en liten 2:a, 44kvm för att vara exakt.
Här kommer en liten bild på hur jag har tänkt möblera (bifogat).
 

Bilagor

  • planlösning lgh.JPG
    planlösning lgh.JPG
    34.7 KB · Visningar: 151

BOTL

Panerai
HAft 3 marbodalkök. välj bort handtagen i så liten lägenhet så ser det luftigt och stilrent ut på köksluckorna och väl till eller bygg själv( ta in hantverkare) så man bygger upp köksskåpen till taket. Slipper dammet och det ser som sagt större ut. Belysning i underskåp är riktigt bra om du kan välja till.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu är jobbet för grundläggning av garaget beställt, fyfan vad dyrt det är att göra det nu kontra om vi hade gjort när de gjöt för huset.

Kommer hamna på drygt 2200kr/kvm(hade legat på 1400kr/kvm medans dem gjorde grunden för huset). Går säkert att argumentera för att vi kan göra det själva.

Är det någon som byggt garage själv? Tänker mig lösvirke? Har ni någon tillverkare som levererar blocksystem som ni kan rekommendera?
Kommer sätta ihop garaget själv, får fan ta den tid det tar.
 
Nu är jobbet för grundläggning av garaget beställt, fyfan vad dyrt det är att göra det nu kontra om vi hade gjort när de gjöt för huset.

Kommer hamna på drygt 2200kr/kvm(hade legat på 1400kr/kvm medans dem gjorde grunden för huset). Går säkert att argumentera för att vi kan göra det själva.

Är det någon som byggt garage själv? Tänker mig lösvirke? Har ni någon tillverkare som levererar blocksystem som ni kan rekommendera?
Kommer sätta ihop garaget själv, får fan ta den tid det tar.
Menar du mura upp det? Finns ju H+H som är ett iso block (ytong) som man limmar upp. Det första skiftet sätts i bruk så man sätter allt i våg. Sen limmad blocken.
Finjas leca finns också som limsystem samt traditionellt mur system
 
IMG_0462.JPG
IMG_0472.JPG
IMG_0491.JPG
IMG_0492.JPG
IMG_0462.JPG
IMG_0472.JPG
Förra helgen monterade jag ny belysning i ett hus som ska (förhoppningsvis) bli vår nya byalokal där vi bor.

Till veckan ska jag montera en varmvattenberedare och dra ut en ny vattenledning från vattenmätaren till det nya köket samt WC/blivande bastu/gym.

Jag ska även komplettera med ett par elradiatorer från LVI som jag kan styra på ett smart sätt så att dom endast står som frostvakter till dess man kommer dit, då trycker man på en knapp så höjs temperaturen till 22 grader.

Den nya gymutrustningen kommer om ca sex veckor så då lär det bli bilder nå jävulst igen.

Imorgon ska jag montera ett par vägguttag i lillans rum, tillverka ett skrivbord till sambon av ett stycke stavlimmad ek så att hon kan rota färdigt mitt garage samt montera två lampor till i den blivande byagården. Man kan säga att även morgondagen är räddad. :woot:

Igår tapetserade jag klart lillans rum samt monterade ihop hennes garderob. Det är numera favoritgömstället när vi leker kurragömma. :woot:
 
Senast ändrad:
Nu är jobbet för grundläggning av garaget beställt, fyfan vad dyrt det är att göra det nu kontra om vi hade gjort när de gjöt för huset.

Kommer hamna på drygt 2200kr/kvm(hade legat på 1400kr/kvm medans dem gjorde grunden för huset). Går säkert att argumentera för att vi kan göra det själva.

Är det någon som byggt garage själv? Tänker mig lösvirke? Har ni någon tillverkare som levererar blocksystem som ni kan rekommendera?
Kommer sätta ihop garaget själv, får fan ta den tid det tar.

Lol!

2200:-/kvm för en grund? Jag bor i fel landsände. Jag gjorde grannens 25kvm för 2000:- + moms. Då ingick även bortgrävning av två stora tallstubbar. Iofs så köpte han betongen själv, tror den kostade 5k för självnivellerande. För 2200:- per kvm så kan du ju köpa en egen grävmaskin och padda, göra jobbet och diverse småjobb till grannen och sen sälja den utan förlust... satan vad dyrt
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Du kan komma ner här och göra det för 30k

Har ett gästrum

Lol!

2200:-/kvm för en grund? Jag bor i fel landsände. Jag gjorde grannens 25kvm för 2000:- + moms. Då ingick även bortgrävning av två stora tallstubbar. Iofs så köpte han betongen själv, tror den kostade 5k för självnivellerande. För 2200:- per kvm så kan du ju köpa en egen grävmaskin och padda, göra jobbet och diverse småjobb till grannen och sen sälja den utan förlust... satan vad dyrt
 

inox

Cartier
Lol!

2200:-/kvm för en grund? Jag bor i fel landsände. Jag gjorde grannens 25kvm för 2000:- + moms. Då ingick även bortgrävning av två stora tallstubbar. Iofs så köpte han betongen själv, tror den kostade 5k för självnivellerande. För 2200:- per kvm så kan du ju köpa en egen grävmaskin och padda, göra jobbet och diverse småjobb till grannen och sen sälja den utan förlust... satan vad dyrt
Precis vad jag tänkte, det låter väldigt dyrt. Nåt särskilt som drev upp kostnaderna eller är det bara så det är?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Precis vad jag tänkte, det låter väldigt dyrt. Nåt särskilt som drev upp kostnaderna eller är det bara så det är?
1: Det är i Stockholm
2: Det är vitt
3: Det finns en etableringskostnad
4: Det skall schaktas och planeras (få hit lastbil med packmaterial bland annat)
5: Dränering, golvbrunn (för avrinning) samt stenkista
6: Sockelelement samt isolering
7: Armering
8: Gjutning
9: Utsättning

På materialet så ligger det säkert ett påslag på 30-60 %, om jag hade köpt det själv så kommer jag aldrig hitta någon som vill göra jobbet.
Sen det som gör att kvm-priset sticker iväg är att det är ett litet garage bara 25 kvm. Hade vi gjort ett 40 kvm så tror jag det hade blivit max 10k dyrare
Samma när det kommer till själva garaget, ett drygt 31kvm garage är 7k dyrare än det jag tittat på.

Känns sjukt omotiverade att lägga så pass mycket på ett litet garage. Har tyvärr inga kontakter i Stockholm heller (har bott i GBG hela mitt liv)...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Menar du mura upp det? Finns ju H+H som är ett iso block (ytong) som man limmar upp. Det första skiftet sätts i bruk så man sätter allt i våg. Sen limmad blocken.
Finjas leca finns också som limsystem samt traditionellt mur system

Du tänker själva garaget i lättbetong?
Jag tänkte på själva grunden, garaget blir i trä.

Funderar på att köpa Mellbys lagergarage för 60k, vi har kikat på en modell med loft för att få mer lagringsutrymme men den är 30k dyrare
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
25 kvadrat alltså. Jag skulle med anda ord få in i runda slängar 36 stycken, @MaziK . ;) Och ändå funderar jag på att bygga ut litet.
IMG_6128.JPG

@Norrlänningen om du schaktar först, så kommer jag ned och gjuter, och så har jag med mig en lada på ett maskinflak. Borde vara klart till april, om du kommer ned i mars?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ett alternativ är att köra helt i lösvirke.

Betälla stommen ifrån byggstommar eller dylikt, och sen bara snickra!
 
Topp