• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

IMG_0554.JPG
IMG_0555.JPG
IMG_0556.JPG
IMG_0557.JPG
IMG_0560.JPG
IMG_0564.JPG


Idag gjorde jag en tilluftskanal till Lillans rum. Gamla hus har dålig ventilation och när jag kastade ut vedpannan och bilade ned murstocken så fanns det inte heller någon frånluft.

Jag monterade en köksfläkt med extern fläktmotor på husets tak och tog hål för en tilluftsventil i alla husets rum. Med dessa kan man justera flödet utefter behov. Det är viktigt med frisk luft i huset tycker jag. :)

Annars så har jag gjort en ytterst provisorisk arbetsplats till sambon så att hon kan rita lite åt mig i helgen. Hennes arbetsplats fick bli i hennes garderob, där får hon vara i fred och arbeta. :)

Arbetsplatsen ser ut som skit men den är bara provisorisk under någon månad.
 
IMG_0565.JPG
IMG_0562.JPG
IMG_0563.JPG


Det här är min garderob och som ni ser har jag monterat en luftvärmepump inne i garderoben. Det är en splitmodell och det var order från högre ort som krävde att om jag ville ha kallt inomhus på sommaren så får det inte synas mer än i absoluta nödfall. När det är normal temp ute slår jag bara av den oh stänger garderobsdörren.

Denna splitmodell kyler enkelt hela huset även mitt i den varmaste och jåvligaste sommaren, ytterligare en viktig detalj tycker jag! Sovrummet är nästan klart, bara matta som ska ut.
 
25 kvadrat alltså. Jag skulle med anda ord få in i runda slängar 36 stycken, @MaziK . ;) Och ändå funderar jag på att bygga ut litet.
IMG_6128.JPG

@Norrlänningen om du schaktar först, så kommer jag ned och gjuter, och så har jag med mig en lada på ett maskinflak. Borde vara klart till april, om du kommer ned i mars?

Jag kommer ned med en back öl, två 75or och sen improviserar vi. :woot:
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Förresten, jag har ju gjort lite nytta (fast mest farsan). Nere i min vik var det igenbuskat, nu ligger kanske 30 ton ris i en prydlig hög på isen, och väntar på våren.
Utsikten blev klart bättre!
IMG_6129.JPG
Där min improviserade bänk är nu ska det bli en grillplats. Kanske också en altan från den blivande gäststugan till vänster i bild.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Förresten, jag har ju gjort lite nytta (fast mest farsan). Nere i min vik var det igenbuskat, nu ligger kanske 30 ton ris i en prydlig hög på isen, och väntar på våren.
Utsikten blev klart bättre!
IMG_6129.JPG
Där min improviserade bänk är nu ska det bli en grillplats. Kanske också en altan från den blivande gäststugan till vänster i bild.
Vilken utsikt, riktigt jäkla bra
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
IMG_0565.JPG
IMG_0562.JPG
IMG_0563.JPG


Det här är min garderob och som ni ser har jag monterat en luftvärmepump inne i garderoben. Det är en splitmodell och det var order från högre ort som krävde att om jag ville ha kallt inomhus på sommaren så får det inte synas mer än i absoluta nödfall. När det är normal temp ute slår jag bara av den oh stänger garderobsdörren.

Denna splitmodell kyler enkelt hela huset även mitt i den varmaste och jåvligaste sommaren, ytterligare en viktig detalj tycker jag! Sovrummet är nästan klart, bara matta som ska ut.
Grymt löst, slipper man se åbäket :D
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vill också ha så stor garderob :(

IMG_0554.JPG
IMG_0555.JPG
IMG_0556.JPG
IMG_0557.JPG
IMG_0560.JPG
IMG_0564.JPG


Idag gjorde jag en tilluftskanal till Lillans rum. Gamla hus har dålig ventilation och när jag kastade ut vedpannan och bilade ned murstocken så fanns det inte heller någon frånluft.

Jag monterade en köksfläkt med extern fläktmotor på husets tak och tog hål för en tilluftsventil i alla husets rum. Med dessa kan man justera flödet utefter behov. Det är viktigt med frisk luft i huset tycker jag. :)

Annars så har jag gjort en ytterst provisorisk arbetsplats till sambon så att hon kan rita lite åt mig i helgen. Hennes arbetsplats fick bli i hennes garderob, där får hon vara i fred och arbeta. :)

Arbetsplatsen ser ut som skit men den är bara provisorisk under någon månad.
 

Edin

Panerai
25 kvadrat alltså. Jag skulle med anda ord få in i runda slängar 36 stycken, @MaziK . ;) Och ändå funderar jag på att bygga ut litet.
IMG_6128.JPG

@Norrlänningen om du schaktar först, så kommer jag ned och gjuter, och så har jag med mig en lada på ett maskinflak. Borde vara klart till april, om du kommer ned i mars?

Man va i!? :wideyed:
Jag har ett litet lägenhetsförråd och har rensat ganska friskt för att inte ha massa skit. Hur i hela ... kan du klara dig från att inte spara massa skräp och samla på dig för på tok för mycket roligt/konstigt?? :woot:
 
50875441337__416C2DD5-A840-4483-B8DA-B9F71F563154.JPG
IMG_0599.JPG
IMG_0601.JPG
IMG_0606.JPG
IMG_0607.JPG
Då var det dags för lite fåtöljarbete! Tack för alla fina tips. Jag hämtade dessa på ett riktigt sorgligt ställe.

Norrlänning som man är så använder man traktorn när man ska hämta något! :woot:

En riktigt grundlig rengöring samt polering av stålrören senare!

Min hörna är väldigt steril och opersonlig, men jag vill skynda långsamt i mitt inredningsarbete! :)
 
IMG_0610.JPG


Vad ska vi säga om fåtöljerna då?

Rätt fula, 3/10 skulle jag säga. Dock rätt storlek och framför allt väldigt sköna.

Dom kostade inget och tvärt emot vad man kanske kan tro så gillar jag när man kan reparera och återanvända sådant som bara står. Men det måste ju förstås funka och inte bara göras för att göra det.

Jag har pratat med en tapetserare idag om att renovera fåtöljerna. Vad tror ni om mellangrått tyg, eller något annat bra kanske? Själva storleken och ergonomin får 10/10 av mig. :)

Jag är ingen fötöljconnesieur men jag tänker för mig själv när jag sitter och njuter av kaffet i dom att om dessa hade varit designade av typ Knudt Stefan Jensen i slutet av 60 eller början av 70-talet så hade dom lika gärna kunnat kosta 25 kakor beggade. Hög kvalitet på lädret verkar det vara hursomhelst. :)
 
Senast ändrad:

CaptainOats

Patek
2-Faktor
IMG_0610.JPG


Vad ska vi säga om fåtöljerna då?

Rätt fula, 3/10 skulle jag säga. Dock rätt storlek och framför allt väldigt sköna.

Dom kostade inget och tvärt emot vad man kanske kan tro så gillar jag när man kan reparera och återanvända sådant som bara står. Men det måste ju förstås funka och inte bara göras för att göra det.

Jag har pratat med en tapetserare idag om att renovera fåtöljerna. Vad tror ni om mellangrått tyg, eller något annat bra kanske? Själva storleken och ergonomin får 10/10 av mig. :)

Jag är ingen fötöljconnesieur men jag tänker för mig själv när jag sitter och njuter av kaffet i dom att om dessa hade varit designade av typ Knudt Stefan Jensen i slutet av 60 eller början av 70-talet så hade dom lika gärna kunnat kosta 25 kakor beggade. Hög kvalitet på lädret verkar det vara hursomhelst. :)
Tycker dom var schyssta som dom står, fotpallar hade kanske varit schysst
 
IMG_0983.JPG
IMG_0984.JPG
IMG_0985.JPG


Jaaaa?

Vad får man då för nästan 6000:- i dagens Sverige? En stycke porslinsskål till vägghängd WC-fixtur. Dyrt kan tyckas, men avsaknad av spolkant är något jag imponeras av. Den har också en speciell easy-clean yta som gör att rengöring sällan behövs och när den väl behövs så tar det bara ett par sekunder.

5/5 för funktioner
2/5 för pris
4,5/5 för design
?/5 för installation (den är inte gjord ännu) :)

Edit: Konstigt egentligen att man tvekar inför ett inköp av WC-skål och dess pris, det är trots allt hemmets viktigaste sittplats.
 
IMG_0987.JPG
Hur gick det då med kaffedrickarhörnan?
Jo, mina gratisfåtöljer står fortfarande kvar och nyttjas av mig dagligen. Jag får ofta kommentarer av gäster som tycker att dom är både snygga och sköna, en perfekt plats för samtal över en kopp kaffe vid besök!

Sambon tycker att dom luktar källare och vägrar använda dem, kanske lämnar jag in dom på renovering och byte av utseende. (Hon tycker att dom är fula och anger lukten som en ursäkt till att byta utseendet på dem)

Nåväl, 40k sparade jag på att ta hem och rekonda dessa två fåtöljer, inte illa och dessa 40k går direkt till mitt garagebygge som tar fart i sommar. Tre byggnader ska rivas och markarbeten för plattan ska hinnas med i år.

Själva byggnaden blir något alldeles speciellt, eller vad sägs om 400mm väggar, ekologisk isolering, minst 250kvm och fem garageportar samt jordvärme? Pulpettak blir det garanterat, frågan är bara om jag skall kosta på en parallellkonstruktion eller om jag ska nöja mig med ett fackverk. Fördelarna med fackverk är många då spännvidden på byggnadens största skepp blir ca 10 meter. Limträts dimensioner blir ruggiga även om det är snyggt invändigt.

Designen är på sitt finlir och snart vågar jag presentera en rendering på byggnaden. :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
IMG_0983.JPG
IMG_0984.JPG
IMG_0985.JPG


Jaaaa?

Vad får man då för nästan 6000:- i dagens Sverige? En stycke porslinsskål till vägghängd WC-fixtur. Dyrt kan tyckas, men avsaknad av spolkant är något jag imponeras av. Den har också en speciell easy-clean yta som gör att rengöring sällan behövs och när den väl behövs så tar det bara ett par sekunder.

5/5 för funktioner
2/5 för pris
4,5/5 för design
?/5 för installation (den är inte gjord ännu) :)

Edit: Konstigt egentligen att man tvekar inför ett inköp av WC-skål och dess pris, det är trots allt hemmets viktigaste sittplats.
Bra köp av mugg :D Köpte samma modell nyligen och monteringen var enkel. Se bara till att du inte glömmer att montera vattenbromsen, kan bli blött på golvet annars :) Jag fick köra en i skålen och en inne i tanken(beroende av vilken höjd man har på fixturen).
 
IMG_1033.JPG
IMG_1032.JPG
IMG_1037.JPG


Igår hämtade jag en övervuxen kilstensmur som jag ska rengöra och lägga på våran gård i sommar. Det är en av dom finaste kilstensmurarna jag har sett, den är också hanterbar i storlek så den går att placera nästan överallt. Den är ca 40 meter lång.
Jag hittade även en pall med jättefin skiffer som jag ska lägga vid en liten eldplats bredvid huset.

Annars så har jag lagt golvet i det lilla badrummet idag. Jag börjar gärna med golvet när jag gör ett badrum för att jag tycker att det är enklare att få en snygg skarv mellan golv och vägg, speciellt när man har ett fall som går mot väggen där duschblandaren sitter. Då är det bara tre plattor som man måste snedkapa så det är enkelt. :)
 

Ozil1886

Omega
IMG_0137.JPG

:eek::eek:

IMG_0138.JPG

:eek::eek:

IMG_0139.JPG



IMG_0140.JPG


Det är alltid spännande att ta hål i bänkskiva/stomme/skåp osv.

Fördelen med denna placering är att vi kan ha bänkskivan helt fri från små ställen där smuts och damm samlas. Placeringen är förvånansvärt lättillgänglig när man ska köra elvisp/hushållsassistent/mackjärn osv.

Nu till andra sidan av ön!
Vart har du köpt uttagen? Är ute efter en liknande lösning till vår köksö som ska till under sommaren.

//Henrik
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
IMG_0983.JPG
IMG_0984.JPG
IMG_0985.JPG


Jaaaa?

Vad får man då för nästan 6000:- i dagens Sverige? En stycke porslinsskål till vägghängd WC-fixtur. Dyrt kan tyckas, men avsaknad av spolkant är något jag imponeras av. Den har också en speciell easy-clean yta som gör att rengöring sällan behövs och när den väl behövs så tar det bara ett par sekunder.

5/5 för funktioner
2/5 för pris
4,5/5 för design
?/5 för installation (den är inte gjord ännu) :)

Edit: Konstigt egentligen att man tvekar inför ett inköp av WC-skål och dess pris, det är trots allt hemmets viktigaste sittplats.
Klart du ska ha rimfree. Synd att du inte köpte den av mig. Förvisso ännu dyrare:)
 

Edin

Panerai
Skicka gärna PM till mig. Vi har förvisso köpt nyprod men det där såg väldigt trevligt ut.
Kan man installera det på badrum med vattenburet golvvärme eller limmas direkt på kakel??

Tror den på bilden är vägghängd och det är säkert en cistern någonstans som inte syns. Men det finns säkerligen kantfria toaletter som både limmas och skruvas i golvet. :)
 

BOTL

Panerai
Äntligen fanns tid för detta, bygga ram till köksön. Skivan som kommer på blir för tung för ben ansåg både säljaren och jag så reglade upp ordentligt med 45*170 som sågades till rätt höjd.

Vårt golv är det rakaste snickaren sätt på sina 19 år, det faller 1 millimeter på 3,5 meter.

Perfekt bara smälla ihop och sen på med skåp. Skriva ihopskåpen och ner i ramen. Nu vänta in skivan och sedan täcksidor samt sockla.
IMG_2928.JPG
IMG_2930.JPG
IMG_2931.JPG
IMG_2932.JPG
IMG_2934.JPG
IMG_2936.JPG
 

ScubaKing

Audemars
Äntligen fanns tid för detta, bygga ram till köksön. Skivan som kommer på blir för tung för ben ansåg både säljaren och jag så reglade upp ordentligt med 45*170 som sågades till rätt höjd.

Vårt golv är det rakaste snickaren sätt på sina 19 år, det faller 1 millimeter på 3,5 meter.

Perfekt bara smälla ihop och sen på med skåp. Skriva ihopskåpen och ner i ramen. Nu vänta in skivan och sedan täcksidor samt sockla.
IMG_2928.JPG
IMG_2930.JPG
IMG_2931.JPG
IMG_2932.JPG
IMG_2934.JPG
IMG_2936.JPG

Ser väldigt stort ut för själva utrymmet. Men det kanske är bilden.
 
Topp